• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4
یادداشت تحلیلی معلمانه؛

نیاز به ایده اجتماعی_تربیتی چمران

  • کد خبر : 6019
  • ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶
نیاز به ایده اجتماعی_تربیتی چمران
نظام آموزشی به چمران‌ها، صدرها و رجایی‌هایی نیاز دارد تا مدارس دولتی را احیا کرده، ایده جمهوریت را در نظام آموزشی تحقق بخشیده و جامعه سازی کند؛ نه آنکه با عناوین و توجیهات مختلف از مسجدمدرسه تا غیردولتی‌های سکولارِ لاکچری، تن رنجور مدارس دولتی را نحیف‌تر کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، علی سلطانی، معلم و پژوهشگر تعلیم و تربیت در یادداشتی نوشت:

مصطفی چمران پس از سال‌ها تحصیل در بهترین دانشگاه‌های آمریکا و کسب مدارج علمی، ینگه‌دنیا را رها می‌کند و می‌رود به لبنان برای مدرسه‌داری. چرا باید دکترای فیزیک پلاسما به این کار دم دستی مشغول شود؟

این کار که نیازمند مهاجرت و تا این سطح تحصیل کردن نداشت و یا شاید او علاوه بر علاقه‌اش بر تربیت و انسان سازی، ایده‌ای سیاسی_اجتماعی و فکری برای جامعه سازی و ساخت کارخانه انسان‌سازی داشت.

شیعیان لبنان در آن سال‌ها از وجوه مختلف وضعیت نامطلوبی داشتند. جامعه طبقاتی لبنان و فقر شیعیان سبب می‌شد که آنها توان حضور در مدارس با کیفیت و ادامه تحصیل را نداشته باشند و به این علت، شیعیان سهمی در مناصب مختلف سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و… نداشتند و عالمان و اندیشمندان جامعه از قشرهای دیگر بودند.

این چنین شد که چمران و موسی صدر هنرستانی رایگان برای مردم جنوب لبنان افتتاح و برنامه آموزشی آن را طراحی کردند تا بدین طریق شیعیان سهمی در معادله قدرت آن کشور داشته باشند و بتوانند به سمت قله‌های علمی حرکت کنند.

لبنان آن روز و ایران امروز تفاوت‌های زیادی با همدیگر دارند؛ شباهت‌هایی هم دارند. مصلح اجتماعی آن دیار باید به شیعیان فکر می‌کرد و مصلح اجتماعی این دیار در این بازه زمانی باید به کلیت ایران فکر کند.

ضعف چندین ساله مدارس دولتی و عدم سرانه داشتن آنها، طبقاتی شدن جامعه و تحصیل، تنوع بسیار مدارس و… سبب شده است توده مردم (اقشار مستضعف که اتفاقاً متدین‌تر از باقی نیز هستند) به علل مختلف از تحصیلات عالیه بازبمانند و دیگران مدارک دانشگاهی و مناصب حکومتی را تصاحب کنند.

این‌چنین آنهایی که طعم استضعاف را نچشیده‌اند به مصادر می‌نشینند و جمهوری اسلامی از معنا (یعنی جمهوریت و اسلامیت) تهی می‌گردد. البته که نمی‌توان حکم کلی داد، ولی روند آموزشی و جایگاهی جامعه گویا چنین است.

نظام آموزشی به چمران‌ها، صدرها و رجایی‌هایی نیاز دارد تا مدارس دولتی را احیا کرده، ایده جمهوریت را در نظام آموزشی تحقق بخشیده و جامعه سازی کند؛ نه آنکه با عناوین و توجیهات مختلف از مسجدمدرسه تا غیردولتی‌های سکولارِ لاکچری، تن رنجور مدارس دولتی را نحیف‌تر کند.
انتهای پیام

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=6019

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.