• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
15

عملیات بی‌حاصل شصت‌چهل / نگاهی بر مصوبه‌ی جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون تأثیر ۶۰ درصدی معدل بر کنکور

  • کد خبر : 2105
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
عملیات بی‌حاصل شصت‌چهل / نگاهی بر مصوبه‌ی جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون تأثیر ۶۰ درصدی معدل بر کنکور
طبق مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاثیر قطعی ۶۰ درصدی معدل در کنکور از سال ۱۴۰۲ اعمال خواهد شد. ۴۰ درصد باقی‌مانده نیز متاثر از آزمون دروس تخصصی است که قرار است متفاوت از روال کنکور در سال‌های گذشته برگزار شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، فاطمه پورچه و مرضیه تعقلی: قطار پرهیاهوی کنکور اکنون به ایستگاه مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است. طبق این مصوبه، تاثیر قطعی ۶۰ درصدی معدل در کنکور از سال ۱۴۰۲ اعمال خواهد شد. ۴۰ درصد باقی‌مانده نیز متاثر از آزمون دروس تخصصی است که قرار است متفاوت از روال کنکور در سال‌های گذشته برگزار شود. طبق آنچه در جزئیات این طرح گفته شده، معدل به دست آمده از امتحانات نهایی سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم، تحت عنوان «سوابق تحصیلی» تاثیر ۶۰ درصدی در نتیجه نهایی کنکور سراسری را به خود اختصاص می‌دهد، بنابراین از سال ۱۴۰۴ متقاضیان در هر گروه آزمایشی باید سوابق تحصیلی مرتبط و کامل در همان گروه مطابق نظام آموزش و پرورش (۳-۳-۶) را داشته باشند. همه‌ی این بندها و تبصره‌ها در کنار هم مصوبه‌ای را حاصل شده که این روزها سروصدای زیادی میان جامعه‌ی کنکوری‌ها از دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان گرفته تا معلمان و کارشناسان این حوزه‌ به پا کرده است. در این گزارش به تفصیل به جزئیات این مصوبه و حواشی آن پرداخته‌ایم.

‌ ‌

تحصیل معنادار و آزمون بدون استرس

منصور کبگانیان، دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور درخصوص چرایی طرح و تصویب این مصوبه اینطور گفت: «این تصمیم برای تاثیر سابقه تحصیلی به این دلیل است که معتقدیم باید عمق یادگیری داوطلبان بررسی شود. زیرا آزمون تستی از این عمق برخوردار نیست. دلیل اینکه این موضوع تاکنون اجرا نمی‌شد این بود که آموزش و پرورش موضوع امتحان نهایی را حل نمی‌کرد. خوشبختانه در دو تا سه سال اخیر به دلیل پیشرفت فناوری اطلاعات، میزان افشای اطلاعات به صفر رسیده است.»

سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نکاتی درباب اهداف این مصوبه بیان داشت: «این اصلاحیه در پی آن است که زحمات آموزش و پرورش و دانش‌آموزان در دوران تحصیل معنادار بوده و سرنوشت دانش‌آموزان در چهار ساعت کنکور تعیین نشود. در همه کشورهای پیشرفته دنیا داوطلبان دانشگاه بر مبنای توانایی علمی در دوره تحصیل، رشته مورد علاقه خود را انتخاب می‌کنند و پدیده‌ای به نام کنکور وجود ندارد. دانش‌آموزان به حواشی و بازار کلاس‌های کنکور توجه نکنند.»

‌‌

موج انتقادِ مجلسی‌ها

حواشی این مصوبه حول تعاریف و تمجیدهای مسئولان دست‌اندرکار تصویبش‌ محدود نماند و موج انتقادات از سوی کنشگران عرصه تعلیم و تربیت و به ویژه فعالان حوزه عدالت آموزشی را به دنبال داشت. مجلسی‌ها نیز که از ابتدا با این مصوبه مخالف بودند ایرادات خود را مطرح کردند.

احمد نادری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در توئیتی اظهار کرد: «مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تیری است بر پیکره عدالت آموزشی و فربه‌ترکردن باندهای فساد. اگر مجلس در رأس امور است پس بایستی قانون مصوب مجلس درمورد کنکور ملاک باشد.»

سیدمحمد مولوی نایب‌ رئیس کمیسیون آموزش مجلس در پیام توئیتری خود گفت: «این مصوبه مطابق با قانون اساسی نمی‌باشد و سبب افزایش ناعدالتی آموزشی، تشدید فعالیت کاسبان کنکور و افزایش انگیزه برای تقلب و تخلف در برگزاری امتحانات نهایی خواهد شد.»

مهرداد ویس‌کرمی دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز معتقد است که این مصوبه باعث سردرگمی مسئولان شده و با دخالت شورای عالی انقلاب فرهنگی در حیطه قانون‌گذاری که جزو وظایف مجلس شورای اسلامی است، شورای سنجش و پذیرش دانشجو نمی‌داند برای کنکور ۱۴۰۲ باید به قانون مجلس عمل کند یا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی؟

‌‌

رستا، در جستجوی پاسخ

رضا علی‌اکبر، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) در عرصه عدالت آموزشی در گفتگو با رستا پیرامون این مصوبه گفت: «بگذارید حرف آخر را همین اول گفتگویمان بیان کنیم. ما غرق در پارادایم صنعتی نظام آموزشی هستیم و تا زمانی که برنامه‌ای برای تغییر پارادایم در نظام آموزش و پرورش نداشته باشیم، بازی‌کردن با ضریب تأثیر آزمون نهایی و کنکور، عوض کردن نقاب برای چهره زشت نظام آموزشی است و نه تنها هیچ‌چیز عوض نخواهد شد بلکه با مصوبه موجود، از چاله کنکور به چاه امتحانات نهایی خواهیم افتاد. گاهی از برخی مسئولین برای دفاع از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شنیده میشد که از نظام سنجش و پذیرش آموزش عالی در کشورهای پیشرفته‌ای چون فنلاند مثال می‌زدند و بیان می‌داشتند که آنها نیز از امتحانات نهایی استفاده می‌کنند. تا به امروز، این شکل از الگوگیری‌های ناقص در عرصه حکمرانی، خسارت‌های زیادی برایمان به همراه داشته است. کدام یک از مؤلفه‌های اهرمی نظام آموزشی ما شبیه به  کشوری چون فنلاند است که بخواهد در این موضوع خاص، الگوی ما قرار بگیرد؟ هر زمان توانستیم همچون کشورهای پیشرفته در زمینه نظام آموزشی، دست از رویکرد یکسان‌انگار و استانداردساز، الزام به کتاب درسی رسمی واحد، ساختار متمرکز، تئوری‌های تربیتی رفتارگرا و … برداریم، می‌توانیم در زمینه نظام سنجش نیز از آنها الگو بگیریم. محتوای غیرکاربردی و حافظه‌محور موجود را به هر طریقی که بسنجیم (تستی یا تشریحی) مشکلات اصلی خود را به همراه خواهد داشت و برای حل این معضل به صورت ریشه‌ای، نیازمند طراحی یک فرآیند گذار برای تغییر پارادایم نظام آموزشی هستیم تا با تمرکز بر مؤلفه‌های اهرمی این سیستم، تحولی راستین را رقم بزنیم.»

‌ ‌

پول بده، بازی را ببر

علی‌اکبر در پاسخ به این‌ سوال که پیامدهای این مصوبه در نظام آموزش چه خواهد بود گفت: «اعضا اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادعا می‌کنند که با کاهش ضریب تاثیر کنکور، مافیای مؤسسات کمک آموزشی از بین خواهد رفت و دانش‌آموزان با خیالی راحت به علم‌آموزی مشغول خواهند شد. برای بررسی صحت این ادعا، دو سناریو پیشرو برای آزمون نهایی را باید بررسی کرد.

۱. اگر سطح دشواری سوالات همچون سالهای گذشته باشد، معدل دانش آموزان، تفکیک‌پذیری بسیار پایینی خواهد داشت بگونه‌ای که به گفته رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش وزارت آموزش و پرورش، حدود ۱۴ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی ۹۸_۹۹ معدلی بین ۱۹ تا ۲۰ داشته اند و این موضوع به معنای حفظ نقش تعیین‌کننده کنکور برای قبولی در دانشگاه و بی‌ثمر بودن مصوبه خواهد بود.

۲. اگر مسئولین محترم بخواهند تفکیک‌پذیری نمرات را بالا ببرند، به معنای افزایش سطح دشورای سوالات خواهد بود. در این صورت با توجه به اینکه حداقل ۹۰ درصد مدارس کشور از کیفیت آموزشی قابل‌قبولی برخوردار نیستند، دانش‌آموزان بار دیگر به دامن مؤسسات کمک آموزشی خواهند افتاد و برای بالابردن مهارت خود در حل مسائل دشوار، نیازمند خرید کتب کمک درسی و شرکت در آزمون‌های آزمایشی نهایی خواهند شد که این امر یعنی آموزش به شرط پول. در این سناریو، نه تنها بازار موسسات کمک آموزشی کوچک نخواهد شد بلکه حجم این بازار، چند برابر خواهد شد و اگر برای مثال تا قبل از این مصوبه، شما با صرف حداقل ۱۰ میلیون تومان، امکان رقابت در کنکور را داشته‌اید، اکنون با اضافه‌شدن بازار بزرگ امتحانات نهایی در سه سال آخر، شما مجبور به صرف حداقل ۲۰ میلیون تومان خواهید بود تا بتوانید از این بازی مرکب جان سالم به در برید. حداقل انتظاری که از مسئولین شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم، پیوست تنظیم‌گری بازار مؤسسات کمک آموزشی است که قرار بود به عنوان یکی از مصوبات این طرح به تصویب برسد و هنوز خبری از آن نیست.»

‌‌

مزیت نیمه‌کاره

این کارشناس حوزه عدالت آموزشی در پاسخ به این سوال که برای این مصوبه چه مزیتی می‌توان در نظر گرفت گفت: «اینکه دیگر یک آزمون ۴ ساعته، تعیین‌کننده سرنوشت دانش‌آموزان نخواهد بود و بازه زمانی سنجش، طولانی‌تر می‌شود اتفاق مثبتی است اما سوال ما این است که این مزیت برای چه کسی است؟ کدام دهک‌های اقتصادی می‌توانند در این بستر ناعادلانه، از این مزیت استفاده کنند. آیا با وجود کیفیت پایین مدارس دولتی و رونق گرفتن هرچه بیشتر مدارس غیردولتی و همچنین حجیم‌تر شدن بازار مؤسسات کمک آموزشی، امکانی برای رقابت دانش آموزان طبقات مستضعف باقی می‌ماند؟»

دانش‌آموزان، گوشت قربانی تصمیمات مسئولان

در گفتگویی که رستا با دانش‌آموزان متوسطه دوم داشته است، اغلب‌ این دانش آموزان معتقد بودند افزایش تاثیر معدل امتحانات نهایی در کنکور به نفع آن‌هاست و اگر کتاب‌های درسی را به خوبی مطالعه کنند، می‌توانند نتایج خوبی بگیرند. اما وقتی برای آن‌ها از شکاف عدالتی ایجاد شده به علت تفاوت مدارس گفته شد، برخی از آن‌ها نظرشان را از عادلانه‌‌بودن این مصوبه تغییر دادند و گفتند با این تفاوت‌ها کنکور فعلی راه بهتری است. در ميان گفتگوها یکی از دانش‌آموزان اشاره کرد که سوالات دانش‌آموزان از مدارس مختلف باید طبق آموزش‌های خودشان باشد تا عدالت برقرار شود. همین‌طور نکته‌ای که توجه دانش‌آموزان را جلب کرده بود، برگزاری دو بار کنکور در یک سال و افزایش تاثیر معدل در کنکور بود که به نظرشان از ابعاد مثبت طرح مورد نظر است و تاثیر به سزایی در کاهش استرس کنکور خواهد داشت. همچنین یکی از دانش‌آموزان پایه دهم در مدرسه شاهد از تفاوت نمره‌دهی در مدارس مختلف ابراز نگرانی کرد و گفت: «مسلما معدل دانش‌آموزان در مدارس مختلف با معیار یکسانی داده نمی‌شود. من در مدرسه‌ای مثل شاهد هرگز نمره‌ای بیش از حقم نگرفته‌ام اما در بعضی مدارس غیرانتفاعی این‌‌ چنین نیست. ضمن اینکه شرایط به‌دست آوردن نمره‌ی خوب برای من دانش‌آموز در مدرسه خوب شهر با معلمان و امکانات خوب، بیشتر از دانش‌آموزی‌ است که در روستا با حداقل امکانات و کلاس‌های چندپایه تحصیل می‌کند و این عادلانه نیست. همان کنکور با همه‌ی استرس‌ها و سختی‌هایش روش بهتری برای گزینش بود.»

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=2105
  • نویسنده : فاطمه پورچه، مرضیه تعقلی
  • منبع : رستانیوز
  • 1201 بازدید
  • 19 دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 20در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 19
  1. خود کنکور در یک مرحله بسیار بهتر از داشتن امتحانات نهایی دوازدهم هر کدامش می شود یک کنکور، و بسیار فشار روانی بیشتر. باید سابقه تحصیلی در طی چندین سال و با آرامش جمع بشه نه اینکه یکباره در سال دوازدهم که استرس کنکور و امتحانات نهائی منجر به اضطراب بیش از پیش بچه ها بشه. نمیدونم واقعا چطوری این مصوبه رو تایید کردن. مجلس شورای اسلامی ای کاش اقدامی موثر و پیشگیری بکنه از یک فاجعه همین الان هم که معدل نهایی ارزشی و تاثیری برای اغلب داوطلبان ندارد، تقلب ، اعمال سلیقه در تصحیح، فروش سوالات نهایی، بیداد میکند. وای به روزی که ۶۰ درصد تأثیر قطعی داشته باشد. از طرفی بهتر از این نمیشود جیب مافیای کنکور را پر کرد. سالی دوبار کنکور یعنی سالی دوبار کلاس کنکور کلاس ارتقا معدل و کتب تستی و نهایی …. با اجرایی شدن این مصوبه تجارت کنکور رونق خیلی بیشتری میگیرد همانطور که هنوز هیج چیزی قطعی نشده انتشارات…… اقدام به درست کردن کتاب برای امتحان نهایی کرده و حتی خود هزینه ترمیم معدل هم روی شانه های پدر و مادر های خسته که در این شرایط سخت اقتصادی شاید تنها میتوانند نانی سر سفره بیارند.

  2. چه کردید که ۸۶ درصد دانش آموزان و فارغ التحصیلان مخالف این مصوبه اند؟! آقایان عاملی و کبگانیان بی سواد فکری هم به حال چند صد هزار نفری که یا سوابق تحصیلی ندارند یا سوابق ناقص دارند، کرده اند؟!

  3. #لغو_فوری_تغییرات_کنکور_۱۴۰۲
    با تشکر از اعضای کمیسیون آموزش مجلس ما خواهان #لغو_فوری_تغییرات_کنکور_۱۴۰۲ هستیم

  4. مقاله بسیار جانع و خوبی بود. کاملا موضوع را پوشش داده اند اقای علی اکبر. ایکاش شورای اتقلاب و مجلس لغو کنند مصوبه را تا بیشتر ضربات روانی دانش اموزان را از پای ننداخته است

  5. لغو فورررررررررررری مصوبه کنکوری ۱۴۰۲. مصوبه ۱۴۰۲ بسیار ناعادلانه، ناپخته و بیسوادانه است مسئولین

  6. خواستار لغو مصوبه

  7. لطفا این مصوبه ناعادلانه لغو شود .

  8. این مصوبه سراسر از ظلم و بیماری سرطانی است برای مردم، مجلس باید ورود کند و با گوشزد کرد مطلب به ریاست جمهوری این مصوبه ابطال شود و اگر آقایان شورای انقلاب فرهنگی خودشان را تافته جدا بافته از قانون میدانند، باید از طریق رهبری حق مردم را احیا کنند.
    #حق-با-مردم-است.

  9. ما دانش اموزان مخالف این مصوبه ایم.چون همین کنکور در حال حاضر خیلی بهتر از این مصوبه نابخردانه است.درضمن در امتحانات نهایی تقلب ها خیلی زیاد است و ما خودمان شاهد آنیم چرا اقای کبگانیان حقیقت را انکار میکنند و میگویند تقلب ها صفر است؟؟؟فکر کردید به این راحتی میتوانید با آینده مان بازی کنید سودجوها؟!خیر.ما اعتراض میکنیم و حتی با برگزاری دوبار کنکور هم موافق نیستم چرا انقدر حرف در دهانمان میگزارید؟؟؟؟!!!!حق بر باطل پیروز است و به امید خدا این مصوبه پرایراد اجرایی نخواهد شد…

  10. بخدا قسم نه تنها مشکلی را حل نمیکنه این مصوبه شورا بلکه ذهن بچه ها را هم ریخته بهم کمک کنید شما رسانه ای ها این مشکل حل بشه و لغو بشه

  11. آقا به چه زبونی بگیم مخالف این مصوبه هستیم؟ این مصوبه مشکوک داره با آینده این کشور بازی میکنه! آقای گبکانیان و عاملی اندکی شرف داشته باشید و از ظلم دفاع کنید! این مصوبه اگر اجرایی بشه فاجعه بار خواهد بود! چرا هیچ توجهی به انبوه مخالفان این طرح نمیشه؟ آقایون مجلس انقلابی چرا سکوت کردید؟ نکنه قراره از گردش مالی عظیمی که این طرح تدارک دیده برای قشر پر درامد جامعه شما هم قراره نفعی ببرید؟ با این کار میل به مهاجرت رو هم افزایش میدید! چرا کمر همت بستید به نابودی این مملکت که مانند یک کشتی با هزار نشتی است! تا کی قراره با عمرمون هزینه گند کاری های شما رو بدیم؟ ای خدا ببین و آگاه باش چه کسانی دارن خیانت میکنن به آینده این بچه ها و مردم و کشور… آقا لغو کنید این مصوبه سراسر تبعیض رو که فقققط باعث میشه اونی که پول داره بره بشینه رو صندلی دانشگاه… خدایا به فریاد ما برس

  12. ما با این مصوبه ناعادلانه ،ظالمانه ،بی پایه و بی اساس که باعث میشه حق مناطق محروم و دانش اموز سخت کوش خورده بشه مخالفیم
    .امتحان نهایی پر از تقلب و بی عدالتیه بعد بیان تاثیرش رو شصت درصد کنن تقلب صد برابر میشه این یعنی ظلم یعنی بی عدالتی یعنی حق خوری یعنی نخبه کشی یعنی امثال رستگار رحمانی باید با آرزوهاش و اون چیزی که لایقشه ک بهش برسه خداحافظی کنه و قربانی تصمیمات بی منطق عده ای بشه که اصلا اینده یه جوان ایرانی براش هیچ اهمیتی نداره

  13. سلام خواهش میکنم شما رسانه ای ها حداقل حرف ما را به گوش مسئولین برسانید،
    اول امتحانات نهایی سه پایه را با امنیت خوب برقرار کنند بعد اصلا تاثیر سوابق را به جای ۶۰ درصد ۹۰ درصد اعمال کنند

  14. لطفا اقایان لغو کنید این مصوبه را
    فقط از دانش اموزان نپرسید باید از فارغ التحصیلان هم پرسید چون ان ها هم دانش اموز هستند…
    لغو فوری تاثیر معدل

  15. #نه به تاثیر قطعی معدل

  16. نه به تاثیر قطعی معدل

  17. این مصوبه باید لغو بشه چرا یه فکر دانش اموزان نظام قدیم و مناطق محروم نیستین
    چرا مارو با دانش اموزان منطقه۱ یکسان میدونین
    #لغو _ تغییرات _ کنکور_۱۴۰۲

  18. چرا باید انقدر به ما ظلم بشه ….میخواید کنکور عمومی و حذف کنید تا تخصصی ها کمر ما هارو بشکنه تا فقط المپیادی ها و تیز هوشانی ها و مدارس خاص بتونن موفق بشن و قشر ضعیف بیشتر زیر پاتون خورد بشن….کسایی که نظام قدیمم چی …اصلا
    ا بهشون فکر هم نکردید…هرروز استرس و تنش ..معدل رو میخواید قطعی کنید یازهم به نفع پولداراست …

  19. بخدا قسم این مصوبه باید با قاعده عملی بشه نه اینکه فقط سال ۱۲ بیان نهایی بگیرن بگن این ۶۰ درصد
    اصن علاوه بر اون شما با این کار تون ۳ تا کنکور ساختین :امتحان نهایی .کنکور مرحله اول. کنکور مرحله۲

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.