• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
صحرایی در جمع صاحب نظران حوزوی:

کنکور کمر آموزش و پرورش را شکسته است

  • کد خبر : 6551
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۱
کنکور کمر آموزش و پرورش را شکسته است
وزیر آموزش و پرورش وجود کنکور را از مشکلات عنوان کرد و گفت: کنکور کمر آموزش و پرورش را شکسته است و کنکور ابتدا در سطح دبیرستان بود، اما کم کم به ابتدایی هم رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا و به نقل از آنا، رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در جلسه هم‌اندیشی مدیران سطح یک، مراکز تخصصی و هدایت علمی تربیتی سطوح عالی و نخبگان حوزه علمیه قم که در سالن همایش دبیرخانه انجمن‌های علمی برگزار شد، اظهارکرد: آموزش و پرورش هرکشوری آینه نظام اداری آن کشور است که باید به آن توجه ویژه‌ای شده و برنامه ریزی‌های لازم برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

وی افزود: خانواده مسئله مهمی است که بخش مهم در آموزش و پرورش به حساب می‌آید و باید بر روی خانواده برنامه‌های خوبی تدوین و اجرایی شود.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به سند تحول آموزش و پژوهش افزود: روح سند تحول آموزش و پرورش را برای تحول آموزش و پرورش در کشور است نه تحول وزارت آموزش و پرورش.

وی افزود: تمام نهاد‌های کشور بر طبق قانون وظیفه و تکلیف دارند تا در مسئله آموزش و پرورش نقش آفرینی کنند و طبق قانون باید وزیر آموزش و پرورش هر سال، یک بار عملکرد دستگاه‌ها در تحول آموزش و پرورش را به شورای عالی انقلاب اسلامی گزارش دهد.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: دلیل اجرایی نشدن سند تحول شکل نگرفتن ائتلاف ملی برای اعتلای تربیت معلم است و ما به جای این که مسئله را حل کنیم، صورت مسئله را عوض کردیم.

صحرایی بیان داشت: باید تحول از درون آموزش و پرورش بجوشد و لازم است تا همه با همکاری همدیگر برای موفقیت آموزش و پرورش تلاش کرده و کمک کار آن باشیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: باید تحول در آموزش و پرورش از مجلس شورای اسلامی شروع شود، چراکه اولین ریل گذار در این زمینه، مجلس است و باید دید که آیا آموزش و پرورش دغدغه مجلس و نماینده‌های آن است؟

صحرایی با اشاره به این که نتایج پژوهش‌ها و مطالعات نشان داده است که بین پژوهش‌های نظری و اقدامات میدانی فاصله فراوان است ابراز کرد: راه حل برطرف شدن بسیاری از مشکلات آموزشی و پرورشی، ممزوج کردن نهاد‌های اشتراک وظیفه است که باید وظایف هر کدام از این نهادها، جدا شده و وظایف همه مشخص شود.

وزیر آموزش و پرورش وجود کنکور را از مشکلات عنوان کرد و گفت: کنکور کمر آموزش و پرورش را شکسته است و کنکور ابتدا در سطح دبیرستان بود، اما کم کم به ابتدایی هم رسیده است.

وی افزود: مسئله کنکور، دو بار در دو مجلس شورای اسلامی مطرح شد و در نهایت هر دو مجلس نتوانستند آن را اجرایی کنند، اما در این دولت شورای عالی انقلاب فرهنگی این مسئله را اصلاح کرد و الحمدلله این اصلاح اجرا شد.

صحرایی در ادامه با بیان اشاره به لزوم توجه ویژه به تعلیم و تربیت در کشور و اهمیت سند تحول آموزش و پرورش گفت: روح سند تحول آموزش و پرورش را برای تحول آموزش و پرورش در کشور است نه تحول آموزش و پرورش. وقتی از تربیت در آموزش و پرورش صحبت می‌کنیم باید مسیر کلی و فهم کلی از تعلیم و تربیت در کشور در ذهن خود داشته باشیم تا بتوانیم آسیب شناسی‌های درستی از مشکلات موجود ارائه دهیم.

وی افزود در کشور ما بیش از۱۲۰ هزار مدرسه وجود دارد و برنامه‌هایی که برای آنها ریخته می‌شود، باید با ویژگی‌ها و تنوع همه این مدارس سازگاری داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: تعریف و تمجید‌هایی که از موفقیت برخی کشور‌ها در حوزه تعلیم و تربیت بر زبان برخی جاری شده و در اذهان برخی از افراد وجود دارد را نمی‌توان در کشوری پهناور همچون ایران اسلامی با همدیگر مقایسه کرد؛ چراکه باید در ایجاد قانون و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های آموزشی و تربیتی، تمام ملاحظات ممکن و فراگیر انجام شده و قابل تعمیم به همه مدارس باشد.

وی در ادامه افزود: فعالیت در آموزش و پرورش بسیار سخت بوده و پیچیدگی خاص خود را دارد و شناخت اصل مسئله اولین مقدمه برای حل مشکلات کشور مرتبط با اداره آموزش و پرورش است و باید آموزش و پرورش را با احتیاط تحلیل کرد.

صحرایی با اشاره به اصل اصلاح و اجرای کمیتی و کیفیتی در بحث مدیریت ابراز کرد: اعتقاد ما این است که آموزش و پرورش بعد از انقلاب اسلام، آن گونه که باید و شاید پیشرفت نداشته و به لحاظ گفتمانی این را همه پذیرفته اند که بعد از این زمان، کاستی‌هایی داشته است.

وی در ادامه با اشاره به زمان بر بودن تحول در آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برای حل یک مشکل غلط در جامعه باید دو بار زمان صرف آن شود؛ چراکه تغییر ریل و گفتمان‌های قبلی امری نیست که بتوان با چندین سال، تغییر صد درصدی به وجود آورد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به روش غلط برخی از دولت‌های گذشته در اتخاذ سن بازنشستگی معلمان بیان داشت: متاسفانه در برخی دولت‌های گذشته با اتخاذ روشی غلط، میزان سن بازنشستگی معلمان به مدت ۵ سال کاهش پیدا کرد که در این زمان معلمان نهایتاً تا ۵۰ سالگی بازنشسته شدند که این امر سبب شکل گیری بسیاری از مشکلات کنونی شد.

وی با بیان این که امروز در برخی از شهر‌ها با ازدیاد معلم و در برخی دیگر با کمبود معلم مواجه هستیم اظهار داشت: این مسئله سبب شد تا مسئله بومی گزینی را در دستور کار خود داشته و از انتقال افراد به شهر‌های دیگر جلوگیری به عمل آید.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=6551

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.