• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
9
گفتگوی رستا با رتبه ۹ کنکور انسانی

دست پُر مدرسه دولتی در کنکور/ روایت دانش‌آموز برتری که در کنار درس، چوپانی و کشاورزی می‌کرد

  • کد خبر : 5353
  • ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹
دست پُر مدرسه دولتی در کنکور/ روایت دانش‌آموز برتری که در کنار درس، چوپانی و کشاورزی می‌کرد
مجتبی رضازاده: محرومیت، رسیدن به موفقیت را سخت اما محدود نمی‌کند. شرایط من با یک دانش آموز کنکوری، فاصله‌ای بسیار داشت اما در کنار چوپانی و کشاورزی تلاشی مضاعف برای رسیدن به موفقیت کردم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، سرویس اقتصاد آموزش و پرورش، آمنه شیروانی‌پور: کنکور ۱۴۰۲ پس از فراز و نشیب‌های پی‌در‌پی و تجربه‌های جدید برای داوطلبان، به چند قدمی اعلام نتایج نهایی خود رسیده است.
تغییرات گسترده در محاسبه تراز و رتبه داوطلبان، کنکور امسال را به یکی از دشوارترین و پرچالش‌ترین آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور تبدیل کرد که؛ اعلام نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۲ در هفته دوم مهرماه، تاییدی بر این گزاره است.
مجتبی رضازاده، دانش آموز رتبه ۹ کنکور سراسری انسانی ۱۴۰۲ از منطقه چاروسا در استان کهگلویه و بویر احمد، در این گفتگو از روزهایی می‌گوید که در کنار خانواده به کشاورزی و چونانی مشغول بود و در کنار آن برای رسیدن به رتبه برتر کنکور، تلاشی کم‌مانند کرد.

محرومیت را به فرصتی برای تلاش بیش‌تر تبدیل کرد

دوره تحصیلی من در هر سه مقطع دبستان، متوسطه اول و دوم در مدارس دولتی سپری شد. همچنین در روستای چاروسا که منطقه‌ای محروم در استان کهگلویه و بویراحمد است، دبستان و متوسطه اول را به پایان رساندم اما متوسطه دوم را به دلیل این که روستای محل زندگی‌ام، مدرسه‌ای در این مقطع نداشت را در شهری به فاصله پنج کیلومتری از خانه گذراندم.
بیشتر اوقات به دلیل نبود وسیله نقلیه در روستا از کلاس درس و مدرسه جا می‌ماندم و با تنبیه معلم مواجه می‌شدم، در طول این سه سال دانش‌آموز برتر مدرسه نیز بودم. روند آموزشی و کیفیت معلمان نسبت به محرومیتِ منطقه بد نبود، اما کافی هم نبود. من آنقدر به تلاش خود برای رسیدن به هدف‌هایم باور داشتم که؛ محرومیت را فراموش کردم. محرومیتی که در آن زندگی می‌کردم را به فرصت تبدیل کردم تا به وضعیت مطلوب مورد‌نظر خود دست پیدا کنم.

چوپانی در کنار تحصیل

ما یک خانواده هشت نفره بودیم و پدرم کارگر ساختمان است، برای تهیه مایحتاج زندگی به شهر دیگری می‌رفت و مادرم نیز خانه‌دار بود. من برای به کمک خانواده در کنار پدرم چوپانی می‌کردم. زیست بوم این منطقه به گونه ایست که بچه‌ها تمام وقت خود را به درس خواندن و تحصیل اختصاص نمی‌دهند و باید در کنار تحصیل، بخشی از وقت روزانه خود را در کنار خانواده کار کنند. بنابراین من در کنار درس، چوپانی نیز می‌کردم و هشت ساعت در روز را به چوپانی مشغول بودم؛ و تنها دو ساعت را می‌توانستم به صورت مفید و با کیفیت درس بخوانم. گاهی به همراه پدر کشاورزی نیز می‌کردم. من امکانات و شرایط یک دانش آموز کنکوری را نداشتم، خانواده‌ام در حد بضاعت و توانایی کمک می‌کردند و در انگیزه من نیز تاثیر زیادی داشتند.

سوالات کنکور، مفهومی و استاندارد بود

در کنکور دی‌ماه، درصد‌های خوبی را کسب نکردم و از نتیجه راضی نبودم اما از فرآیند کنکور دو مرحله‌ای راضی بودم؛ زیرا کنکور اول می‌تواند میدانی برای آزمون و خطای داوطلبان باشد. از نظر من سوالات کنکور ۱۴۰۲ مفهومی و استاندارد بود. تنها درس ریاضی نسبت به سایر دروس دشوارتر بود و در این درس درصد خوبی را کسب نکردم.

رسیدن جامعه به عدالت، مهم‌ترین هدف من است

رشته علوم قضایی، رشته مورد علاقه من است؛ زیرا که دوست دارم در برقراری عدالت در جامعه خود سهیم باشم و برای قبولی در این رشته درس خواندم. با تلاش و خودباوری و توجه به این نکته مهم که محرومیت‌ها، محدودیت ایجاد نمی‌کنند؛ غیرممکن‌ها را ممکن کردم. درس خواندن در شرایط سخت دشوار است، اما غیرممکن نیست. باید با مشکلات مبارزه کرد و برای علاقه خود جنگید و دست از تلاش برنداشت. من علی رغم تمام مشکلات و محدودیت‌هایی که داشتم؛ رتبه ۹ کنکور سراسری علوم انسانی را کسب کردم. امید، انگیزه، علاقه و پشتکار از مهم‌ترین عواملی بودند که من را به این موفقیت رساندند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=5353

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.