• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1
تشریح اقدامات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی؛

تامین ۱۰۰ درصدی کاغذ و مقوای مورد نیاز چاپ کتب درسی از طریق تولید داخلی

  • کد خبر : 6851
  • ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۵
تامین ۱۰۰ درصدی کاغذ و مقوای مورد نیاز چاپ کتب درسی از طریق تولید داخلی
رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: در زمینه تالیف و چاپ کتب درسی ما موفق به تامین ۱۰۰ درصدی کاغذ و مقوای مورد نیاز خود از طریق تولید داخلی شدیم و برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۲، هیچ قرارداد خارجی برای تأمین کاغذ و مقوا منعقد نشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا و به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در جلسه‌ای با حضور وزیر آموزش و پرورش و اعضای شورای معاونان، دستاورد‌های وزارت آموزش و پرورش در سال قبل و برنامه‌های پیش رو تشریح شد.

در این جلسه، رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: از اقدامات مهمی که در سال ۱۴۰۲ انجام شد، ارزشیابی برنامه‌های درسی رشته‌های فنی و حرفه‌ای بود که پس از فرایندی طولانی به اتمام رسید.

در این فرایند، برنامه‌های درسی عمده رشته‌های فنی و حرفه‌ای بر اساس تحولات بازار کار، ارزیابی از محیط‌های آموزشی، هنرجویان و هنرآموزان و با توجه به مطالعاتی که در زمینه آمایش سرزمینی انجام شده، مورد بررسی و ارزشیابی قرار گرفت که کار بسیار مهمی بود زیرا برخی از چالش‌های ما به دلیل به روز نبودن بخشی از برنامه درسی و عدم تناسب آنها با بازار کار بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین لطیفی گفت: از دیگر اقدامات مهم، بهسازی و غنی سازی تعدادی از کتاب‌های درسی بود که به صورت شاخص می‌توان به افزوده شدن برخی از اسناد لانه جاسوسی به کتب درسی و همچنین، بهسازی تعدادی از کتاب‌ها در زمینه سواد رسانه‌ای اشاره کرد.

وی اقدام بعدی سازمان پژوهش را تالیف و چاپ کتب درسی دانست و گفت: در این زمینه ما موفق به تامین ۱۰۰ درصدی کاغذ و مقوای مورد نیاز خود از طریق تولید داخلی شدیم و برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۲، هیچ قرارداد خارجی برای تامین کاغذ و مقوا منعقد نشد.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در زمینه فعالیت‌ها و عملکردها و برنامه‌های پیش روی این سازمان در سال ۱۴۰۳ گفت: بر اساس مسیری که در دو سال گذشته برای تحول مدنظرمان طی کردیم، طرحواره اجرای برنامه درسی ملی مدرسه در مدرسه به عنوان نقشه راه اقدامات تحولی سازمان در سال ۱۴۰۳ نیز در دستور کار خواهد بود.

بر این اساس سال ۱۴۰۳ سال آغاز تولید آزمایشی بسته‌های تربیت و یادگیری برای پایه اول ابتدایی خواهد بود‌؛ البته در مهر ۱۴۰۳ اجرای آزمایشی و کاملاً محدود این بسته‌ها را خواهیم داشت و اجرای این طرح سراسری نخواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین لطیفی تاکید کرد: به هیچ عنوان بنا نداریم این طرح به صورت گسترده اجرایی شود؛ این طرح به صورت آزمایشی است و حتی ممکن است تولید محتواهای آموزشی همزمان با تدریس آنها و به صورت درس به درس صورت بگیرد. همراه تولید بسته‌ها، برنامه درسی مدرسه‌ای دوره اول ابتدایی را نیز تدوین کرده و همزمان با اجرای آزمایشی، آن را هم در اختیار مدارس مجری خواهیم گذاشت.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: به واسطه برنامه درسی مدرسه‌ای است که مدرسه را به صورت جدی‌تر با برنامه درسی و نه فقط کتاب درسی تامین و حمایت خواهیم کرد.

انتظار سند تحول و اسناد بالادستی دیگر هم تغییر رویکرد از کتاب محوری به سمت برنامه محوری است. سال گذشته به صورت آزمایشی با دو استان طرحی را در این زمینه پیش بردیم و بازخوردهای خوبی در این دو استان گرفتیم و امیدواریم که امسال بتوانیم این طرح آزمایشی را گسترش دهیم و با توسعه تدریجی این طرح و آشنا کردن استان‌ها با اقدامات درون مدرسه‌ای، تحول در بسته‌های یادگیری دوره ابتدایی را با قوت و عمق بیشتری شروع کنیم.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: اقدام بعدی ما آغاز اصلاح برنامه‌‌های درسی فنی و حرفه‌ای بر اساس ارزشیابی‌ سال گذشته است که امیدواریم از مهر امسال، کتاب‌های پایه دهم رشته‌های فنی حرفه‌ای بر اساس این ارزشیابی‌ها اصلاح شود.

حجت الاسلام لطیفی دیگر اقدام این سازمان در سال ۱۴۰۳ را بازآرایی شاخه‌ها و رشته‌ها و ارائه ساختار جدید مقطع متوسطه دوم عنوان کرد و گفت: بخشی از مطالعات این امر در سال گذشته انجام شد و امیدواریم امسال بتوانیم ساختار جدید را به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کنیم. البته ارائه آن با محوریت سازمان پژوهش و با همکاری معاونت آموزش متوسطه است.

وی با اشاره به حمایت از معلمان و خصوصا نومعلمان در امر تدریس محتواهای آموزشی گفت: اقدام بعدی و نهایی ما سامانه الکترونیکی همیار معلم است که بنا داریم مطابق با اقداماتی که پیش از این در سال ۱۴۰۲ داشتیم؛ مرحله نخست آن فعال شود که این موضوع بخشی از باز طراحی شبکه رشد است که تکلیف ما در اسناد تحولی است.

هدف گذاری ما این است که بتوانیم با تبدیل محتواهای کمک درسی و کمک آموزشی ویژه معلمان در قالب محتواهای کوتاه و با قابلیت دسترسی آسان، خصوصا به نومعلمان کمک کنیم که حضور فعالتر و موثرتری در کلاس درس داشته باشند.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=6851
  • منبع : مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش
  • 350 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.