• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7
یادداشت حمیدرضا قائم‌پناه، معلم آموزش و پرورش

گزینشِ بی‌حاصل

  • کد خبر : 4297
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۰
گزینشِ بی‌حاصل
به بهانه استعفای دبیر هیأت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش، فرصتی است قدری در وصف سیاست‌ها، رویکردهای ناصواب و بی‌حاصل چندین ساله و جو منفعلانه حاکم بر فضای گزینش نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش قلم زد.

گزینش بعد از تأیید نهایی، چه حاصلی دارد؟/شرحی از وضعیت گزینش وزارت آموزش و پرورش

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا؛ یادداشتی از حمیدرضا قائم پناه، معلم آموزش و پرورش:

به بهانه استعفای دبیر هیأت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش، فرصتی است قدری در وصف سیاست‌ها، رویکردهای ناصواب و بی‌حاصل چندین ساله و جو منفعلانه حاکم بر فضای گزینش نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش قلم زد.

فضایی محبوس در حصار ساختار معیوب و سیاست‌های غیراصولی که نه امید و توانی برای اندیشه‌های تحولی و اصلاحی در وجود خود مشاهده می‌کند و نه ظرفیت پذیرش ایده‌های مثبت و اتفاقات تحول‌آفرین را دارد. فضایی که مدیران خود را نیز در مواجهه با اتفاقات مثبت و تحولی، وادار به استعفا می‌کند.

مشاهده چنین وضعیتی از مهمترین مولفه‌های ارتقای نظام تعلیم‌وتربیت در جذب نیروی انسانی کارآمد و متعهد بدنه آموزش و پرورش به عنوان پایه و اساس کشور و تعیین کننده محور حرکت، رشد و تعالی آن جامعه، حقیقتا دردناک است.

وضعیتی که حتی انتقاد و نارضایتی رهبر معظم انقلاب اسلامی را نیز نسبت به روند گزینش معلم در آموزش و پرورش به همراه داشت که معظم له، مورخ ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزش و پرورش ضمن تأکید بر لزوم رعایت صلاحیّتهای دینی، اخلاقی و سیاسی در جذب و گزینش معلّم، به اشکالات مدل گزینش و معیارهای آن در زمینه‌ها و فضاهای مختلف اشاره نموده و می‌فرمایند:

«ما یک سابقهٔ نامطلوبی در امر گزینش از سالهای قبل در جاهای مختلف داشته‌ایم که معیارهای گزینش، معیارهای درستی نبوده؛ فرض کنید مثلاً راجع به فلان مسئلهٔ فقهیِ خیلی کمیاب که از یک فقیه هم آدم بپرسد، معلوم نیست حاضر باشد بتواند جواب بدهد، از یک جوانی بپرسند که اگر جواب نداد، رد بشود؛ این کارها را نکنید. یک گزینش درست و حسابیِ کاملاً خردمندانه و صحیح انجام بگیرد تا با گزینش وارد بشوند. نیروهای بی‌کیفیّت وارد آموزش پرورش نشوند؛ چون موجب ضرر خواهد بود. معلّمی که این همه اهمّیّت دارد و این همه ارزش دارد و ما درباره‌اش این همه تعریف می‌کنیم، اگر عنصر بی‌کیفیّت بی‌فایده یا خدای نکرده مضرّی باشد، طبعاً نتیجهٔ عکس خواهد داد»

لذا با عنایت به مطالب فوق و تاکیدات جدی رهبر معظم انقلاب اسلامی، انتظار می‌رفت در سال‌های اخیر، مسئولین و مدیران امر گزینش در آموزش و پرورش، در راستای اصلاح این چالش‌ها، معیارها، سیاستها و رفع نواقص، عزم خود را جزم کرده و در نهایت شاهد تحولی بنیادی در فضای گزینش این دستگاه مهم و حیاتی باشیم؛ ولیکن نه تنها چنین انتظاری محقق نشد بلکه آنچه طی سنوات اخیر در روند گزینش معلم در وزارت آموزش و پرورش انجام شده، برخلاف رویه صحیح و اصولی آن بوده است.

به عبارتی، قبول شدگان نهایی به گزینش معرفی شده و عملاً معلمان بدون گزینش در کلاس حاضر شده‌اند این درحالی است که ماده ۱۲ قانون گزینش ‌قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش به همزمان بودن طی مراحل گزینش و برگزاری امتحانات یا مصاحبه تخصصی اشاره دارد.

همچنین ماده ۱۴ و ۱۸ دستورالعمل برگزاری آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی (تنقیح شده و ابلاغی ۱۴۰۰) نیز به گزینش قبل از شروع به کار و همزمانی روند مصاحبه و گزینش، اشاره و تأکید دارد.

حال سوال است تکلیف معلمانی که چندین ماه به عنوان معلم سرکلاس درس حاضر بوده، وارد آموزش و پرورش شده و اکنون نتیجه گزینش آنان تایید نشده است، چه خواهد شد؟

“همزمانی مصاحبه و گزینش”، دغدغه مهمی که در آزمون استخدامی پیش‌روی آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲ از جمله تغییرات اساسی و بنیادی این آزمون به شمار می‌رود که در راستای ایجاد تحول و “بازنگری در شیوه‌های جذب، تربیت، نگهداشت و به‌کارگیری بهینه‌ی نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش و بسترسازی برای جذب معلمان کارآمد و دارای شایستگی‌های لازم آموزشی، تربیتی و اخلاقی بعد از گذراندن دوره‌ی مهارتی” بر اساس بند ۳_۲ سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور ابلاغی مقام معظم رهبری، مورد تاکید و توجه بوده است.

اخیراً دبیر محترم هیأت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش بجای پاسخگویی نسبت به اقداماتشان در این مرکز، در اعتراض به روند جذب آزمون استخدامی پیش‌روی آموزش و پرورش که طی فرایند قانونی در شورای توسعه مدیریت سازمان اداری استخدامی کشور به تصویب رسیده و هم‌چنین ایشان در واکنش به چرایی و دلایل اصلاح شیوه فعلی و غیرقانونی گزینش و بازگشت به حکم قانون در این آزمون، با طرح ۱۰ پرسش، از سمت خود استعفا کرده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=4297
  • نویسنده : حمیدرضا قائم‌پناه
  • منبع : رستانیوز
  • 978 بازدید
  • يک دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 1
  1. s7tsgw

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.