• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
0

کتب درسی یهودستیزانه

  • کد خبر : 6825
  • ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۳
کتب درسی یهودستیزانه
موسسه اسرائیلی impact-se گزارش‌ها و تحلیل‌هایی متعددی پیرامون کتب درسی کشورهای مختلف از حیث مفاهیم یهودستیزانه انجام داده است. در آن گزارش‌ها، گاه کشورهایی نظیر امارات و عربستان سعودی به خاطر تغییرات مثبت برنامه درسی شان تقدیر می‌شوند و گاه برنامه‌هایی نظیر ایران، عراق و یا حتی آنروا (UNRWA) مورد عتاب قرار می‌گیرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا و به نقل از مبدأ(قرارگاه برنامه‌ریزی آموزشی مرکز بسیج وزارت آموزش و پرورش)، موسسه اسرائیلی impact-se که نامش برگرفته از سرواژه‌‌های عبارت
Institute for Monitoring Peace and Cultural Tolerance in School Education (موسسه نظارت بر صلح و تحمل فرهنگی در آموزش مدرسه‌ای) می‌باشد، مدعی است مبتنی بر استانداردهای یونسکو کتب درسی نظام های آموزشی – بالاخص نظام های آموزشی منطقه – را بررسی می‌کند.

این موسسه گزارش‌ها و خبرهای متعددی پیرامون کتب درسی کشورهای مختلف تهیه کرده است و به نظر می‌رسد وجه همتش بیشتر تحلیل محتوای کتب از حیث مفاهیم یهودستیزانه باشد و صلح و تحمل فرهنگی را هم از این دریچه می‌فهمد.

در این گزارش‌ها گاه کشورهایی نظیر امارات و عربستان سعودی به خاطر تغییرات مثبت برنامه درسی شان تقدیر می‌شوند و گاه برنامه‌هایی نظیر ایران، عراق و یا حتی آنروا (UNRWA) مورد عتاب قرار می‌گیرند.

گزارش‌های ذیل را همین موسسه علیه کتب درسی ایران از حیث ترویج خشونت و جنگ طلبی نگاشته است.

با این کار فقط افکار جهان را در مواجهه با نظام آموزشی ایران منفی نمی‌کند؛ بلکه با ارائه این گزارش در سازمان‌های بین‌المللی نظیر یونیسف و یونسکو و دیپلماسی آموزشی (که گزارش این ارائه‌ها در سایت موسسه موجود است)، ایران را تحت فشار قرار می‌دهد و این فشار ممکن است بر تصمیم گیران و تصمیم سازان موثر واقع شود، چنانچه بعضاً شده است.

پی‌نوشت۱: همه می‌دانیم کارهای نکرده برنامه درسی در قبال فلسطین و امت اسلامی بسیار بیش از کارهای کرده است، البته که آنچه موجود است حتما قابل تقدیر و تشکر است؛ ولی اگر آن موسسه می‌خواست عواملی که سبب غربگرایی دانش آموزان می‌شود را در متن و روح کتب درسی احصاء کند، حجم گزارشش چندین برابر می‌شد.

پی‌نوشت۲: صدها حیف که دیپلماسی تربیتی و رویکرد بین‌المللی در وزارت آموزش و پرورش به طور عام و در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به طور خاص مرده است.

دریغ از یک گزارش و یا یک کنش جدی سازمان پژوهش در این ایام در قبال مهمترین مسئله جهان اسلام، یعنی فلسطین. نهادهای دولتی و غیردولتی ما امکان نگارش و پیگیری چنین گزارش هایی را ندارند؟

۱_ فایل گزارش موسسه impact-se پیرامون کتب درسی ایران با عنوان آموزش ایران: یک انقلاب متداوم + دانلود فایل
سال تهیه: ۲۰۱۶

۲_ فایل گزارش موسسه impact-se پیرامون کتب درسی ایران با عنوان آموزش رادیکال ایران + دانلود فایل
سال تهیه: ۲۰۲۲

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=6825

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.