• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
گزارش|

کار بی‌مزد/ معلمانی که حقوقشان پس از شش ماه به‌ صورت کامل واریز نشده است

  • کد خبر : 6711
  • ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۱
کار بی‌مزد/ معلمانی که حقوقشان پس از شش ماه به‌ صورت کامل واریز نشده است
یکی از معلمان خرید خدمات می‌گوید: کارگر روز مزد هم در آخر شب، مزدش را می‌گیرد، ما چندین ماه است که سرکار می‌رویم ولی حقوقی دریافت نمی‌کنیم، دیگر حتی پول رفت و آمد هم نداریم‌. من اسمش را کارگر آموزشی هم نمی‌گذارم، این یک نوع برده‌داری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، مطهره مظهری؛ سرویس معلمان، یک معلم خرید خدمات آموزشی می‌گوید: «کارگر روز مزد هم در آخر شب، مزدش را می‌گیرد، ما چندین ماه است که سر کار می‌رویم ولی حقوقی دریافت نمی‌کنیم. دیگر حتی پول رفت و آمد هم نداریم‌. من اسمش را کارگر آموزشی هم نمی‌گذارم، این یک نوع برده‌داری است». این معلم اکنون پس از گذشت شش ماه از سال تحصیلی تنها حقوق دو ماه خود را به صورت علی‌الحساب و در حداقلی‌ترین حالت ممکن دریافت کرده است.

مهر امسال آموزش و پرورش با کمبود شدید نیرو و کلاس‌های درس خالی مواجه شد. از این جهت به سراغ معلمان حق‌التدریس و همچنین نیروهای خرید خدمات آموزشی که به‌کارگیری آنها ممنوع شده بود، رفت و با کسب مجوز از آنان دعوت به کار کرد. اما اکنون پس‌ از گذشت ۶ ماه از سال تحصیلی حقوق آنها به صورت کامل پرداخت نشده است.

شفیع، یک معلم خرید خدمات است که در گفت‌و‌گو با رستا می‌گوید: «سال گذشته طبق اعلام سازمان اداری و استخدامی به‌کارگیری معلمان خریدخدمات آموزشی ممنوع شد؛ اما بعد از اینکه آموزش و پرورش نتوانست کلاس‌های خود را پر کند، مجددا از ما دعوت به کار کرد. معلمان خرید خدمات به دورترین و محروم‌ترین مناطق می‌روند که شاید نیروهای رسمی هم حاضر نباشند این سختی را قبول کنند. به دلیل ممنوعیت به‌کارگیری این معلمان ردیف بودجه‌ای نیز برای آنان درنظر گرفته نشد و نتیجه این است که می‌بینید. بعضی از استان‌ها نه تنها حقوق بلکه بیمه هم برای آن‌ها به صورت کامل رد نشده است. نمی‌شود که آموزش و پرورش هر زمان که مشکل نیرو داشت از ما استفاده کند و بعد رها کند‌.

وضعیت معلمان حق‌التدریس نیز مشابه است.
اسلام‌پور، آموزگار پایه‌های سوم و چهارم که امسال اضافه‌کار برداشته است در این باره می‌گوید: «باید بین تدریس در روستایی دورافتاده با حداقل امکانات و تدریس در شهر به همراه اضافه‌کار یکی را انتخاب می‌کردم که چون رفت و آمد به روستا برایم سخت بود، دومی را قبول کردم. حالا هر روز در دو شیفت صبح و عصر سر کلاس می‌روم. شش ماه است که به اندازهٔ دو معلم کار می‌کنم اما فقط یک حقوق می‌گیرم. بماند که اصلا در آموزش و پرورش، مبلغ حق‌التدریس مشابه مبلغ اضافه‌کار در سایر دستگاه‌ها محاسبه نمی‌شود و اگر روزی حق‌التدریس من پرداخت شود قطعا به اندازهٔ کاری که انجام داده‌ام و وقتی که صرف کرده‌ام نخواهد بود.»

رحیمی، آموزگار خرید خدمات آموزشی پایه سوم در گفت‌وگو با رستا می‌گوید: در سال تحصیلی جاری و پس از گذشت حدود شش ماه، فقط حقوق دو ماه را دریافت کرده‌ام و تمام آن را باید برای تسویه هزینه رفت و آمد به روستای محل کارم، به راننده سرویس بدهم. حس میکنم مبصر کلاس هستم، چون نه حقوقی دارم و نه ارج و قربی.»

همه‌ی این اظهارات درحالی است که علی فرهادی، معاون برنامه ریزی و توسعه آموزش و پرورش در دیدار با جمعی از نمایندگان معلمان خرید خدمات کشور در دی ماه امسال گفته بود: «جلسات بسیاری با سازمان اداری و استخدامی برگزار کردیم و تعامل و همکاری قوی بین سازمان اداری و استخدامی و آموزش و پرورش صورت گرفت تا بهترین حالت را برای نیروهای خرید خدمات در نظر بگیریم و مطالبات آنان به زودی پرداخت خواهد شد.»

اگر صلاحیت نداریم چرا ما را سر کلاس درس می‌فرستید؟

معلمان خرید خدمات آموزشی معتقد هستند که آنچه آن‌ها را بیشتر می‌آزارد، تنها عدم پرداخت به موقع حقوق نیست؛ آن‌ها می‌گویند علی‌رغم رد شدن از فیلترهای گزینش آموزش و پرورش، گذراندن دوره‌های آموزشی قبل و ضمن خدمت و داشتن سابقه تدریس، در زمان برگزاری مصاحبه‌های استخدامی، امتیاز لازم را کسب نمی‌کنند، چون امتیاز قابل توجهی برای تجربه آنان لحاظ نشده است.

رحیمی در این باره می‌گوید: «اگرچه در فرم‌های استخدامی ردیفی را به ثبت سوابق تدریس اختصاص داده‌اند؛ اما امتیاز این ردیف بسیار ناچیز است است. ازدواج و داشتن فرزند در فرم‌های استخدامی آموزش و پرورش، امتیاز بالاتری از سابقه تدریس و تجربه آموزشی دارد و همین باعث شده من با داشتن هفت سال سابقه تجربی و قبولی در آزمون ماده ۲۸، به دلیل عدم کسب امتیاز بالا استخدام نشوم.»

وی ادامه می‌دهد: «کاش مسئولین به این سؤال من پاسخ دهند که اگر نیروهای خرید خدمات صلاحیت تدریس ندارند چرا اجازه حضور در کلاس را به آنها می‌دهند و اگر صلاحیت دارند چرا برای استخدامشان انقدر سخت‌گیری می‌کنند؟

به نظر می‌رسد معلمان خرید خدمات آموزشی سال‌هاست که مورد بی‌مهری قرار گرفته و با انبوهی از مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. لحاظ کردن امتیازات ویژه برای استخدام از جمله درخواست‌ این معلمان است.

البته نسبت به طرح خرید خدمات آموزشی، ایراداتی جدی وارد است که خود، بحث مفصلی است؛ ولی مراد از این گزارش، پیگیری وضعیت حقوق این نیروها است. پایگاه خبری تحلیلی رستا پیگیر پاسخ مسئولین مربوط به این مسئله خواهد بود.
انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=6711

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. سلام
    سال نو مبارک باد
    چرا باید ورودی های ۹۹ دانشگاه فرهنگیان که به عنوان حق التدریس در مدارس خدمت کردند برای ۳ ماه حدود ۳ میلیون حقوق بلکه هم کمتر دریافت کنن ، در حالی که یک همکار نیروی خرید خدمات با صفر سال سابقه کار برای هر ماه ۶ الی ۷ میلیون حقوق دریافت کنه
    این واقعاً عدالت هست؟؟؟!!!!!؟
    این ظلم و بی‌عدالتی نیست؟؟؟

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.