• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4

در روشنای آغاز سال تحصیلی، چراغ وضعیت عمرانی مدارس رو به خاموشی

  • کد خبر : 5080
  • ۰۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲
در روشنای آغاز سال تحصیلی، چراغ وضعیت عمرانی مدارس رو به خاموشی
۱۹ درصد از مدارس کشور تخریبی است و ۱۷ درصد از مدارس نیز نیازمند مقاوم سازی هستند، این آمار حکایت از آن دارد که مدارس از جهت عمرانی در شرایط نامطلوبی قرار دارند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، سرویس اقتصاد آموزش وپرورش، محمد امین مهدوی : ۱۹ درصد از مدارس کشور تخریبی است و ۱۷ درصد از مدارس نیز نیازمند مقاوم سازی هستند، این آمار حکایت از آن دارد که مدارس از جهت عمرانی در شرایط نامطلوبی قرار دارند.
 
کمیت سرانه فضای آموزشی لنگ است
 استاندارد فضای آموزشی کشور رقمی معادل ۸/۴ متر مربع است اما درحال حاضر سرانه فضای آموزشی  کشور ما بر روی رقم ۵/۲ متر قرار گرفته و همچنان فاصله زیادی با وضعیت مطلوب  دارد.
بحث مدارس فرسوده در استانی چون چهارمحال و بختیاری، وضعیت خطرناک‌تری دارد چراکه؛ این استان در یک منطقه سردسیر و کوهستانی قرار دارد. این استان  ۱۰۴ مدرسه نیازمندِ بازسازی و۶۰۰ مدرسه نیازمند مقاوم سازی دارد، بیشتر این مدارس در شهرستان کوهرنگ قرار گرفته‌اند.
حمید‌‌رضا خان محمدی، رئیس سازمان نوسازی مدارس؛ برای سال تحصیلی جاری از نیاز ۲۷۰ هزار میلیارد تومانی برای رسیدن به استاندارد‌های سند تحول بنیادین، خبرداده است.
 
پایانی برای مدارس سنگی و کانکسی

در مجموع ۲۲۱۵ مدرسه سنگی در کشور وجود دارد. همچنین بر اساس طرح ساماندهی مدارس سنگی کشور، ۱۳۸۰ مدرسه با ۶۱ هزار دانش‌آموز نیازمند بازسازی و ترمیم هستند.
حمید رضا خان‌ محمدی، رئیس سازمان نوسازی مدارس، گفت: مدارس سنگی و کانکسی تا پایان سال ۱۴۰۳ با توجه به اولویت‌ها در هر منطقه، ساماندهی خواهند شد؛ در این بین ساماندهی مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز و مدارس سنگی سه کلاسه با ۴۵ دانش‌آموز، در اولویت قرار خواهند گرفت.
منابع مالی طرح ساماندهی مدارس، پیش‌تراز محل اعتبارات دولتی، خیرین و بنیاد برکت پیش بینی شده است. همچنین محمد ترکمانه، مدیرعامل بنیاد برکت نیز در این باره گفت: بنیاد برکت ۴۰درصد از منابع  مالی ساخت ۱۰۰۰ مدرسه سنتی را تا بهمن  ۱۴۰۲ تامین خواهد کرد.
 
 در بر چه پاشنه‌ای خواهد چرخید؟ 
 تعداد مدارس ناایمن در سطح کشور  ۱۰۴ هزار کلاس درس است که؛ ۱۹ درصد از مدارس کل کشور را شامل می‌شود. باید دید بنا بر وعده‌ها و نقل  قول‌های مسئولان درون و برون دستگاهی آموزش و پرورش، سال ۱۴۰۳ می‌تواند پایانی بر تاریکی وضعیت عمرانی مدارس کشور باشد؟
علیرضا عبدی، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، گفت: در زلزله اخیر شهرستان خوی، ۸۳ مدرسه این شهرستان با ۶۲۵ کلاس درس دچار خسارت جزئی و کلی شدند. این آمارها نشان می‌دهد که وضعیت عمرانی مدارس همچنان خوب نیست، در زیر نظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری، سندتحول بنیادین نیز بر توجه ویژه به این امر تا پایان سال ۱۴۰۴ تاکید شده است. 
حال باید دید در یک سال باقیمانده تا رسیدن به افق ۱۴۰۴ چراغی برای بهبود وضعیت عمرانی مدارس کشور، روشن خواهد شد یا خیر؟
 
 
 انتهای پیام
 
 

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=5080

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.