• امروز : پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
11

خط قرمز وزارت علوم بر روی همسان‌‌سازی حقوق هیئت علمی دانشگاه‌های وابسته به وزارت آموزش و پرورش

  • کد خبر : 1800
  • ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۴
خط قرمز وزارت علوم بر روی همسان‌‌سازی حقوق هیئت علمی دانشگاه‌های وابسته به وزارت آموزش و پرورش
همسان‌سازی حقوق هیئت علمی دانشگاه‌های وزارت علوم با هیات علمی دانشگاه‌های وزارت بهداشت در سال‌های گذشته برای تمام دانشگاه‌های کشور و اعضای هیئت علمی‌شان بوده است؛ اما در قانون سال ۱۳۹۹ که برای ۱۴۰۰ مصوب شد، فقط همسان‌سازی حقوق برای اعضای هیئت علمی وابسته به وزارت علوم ذکر شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، سرویس اقتصاد آموزش و پرورش، فاطمه حکیم‌زاده: طرح‌هایی چون رتبه‌بندی معلمان، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و اعضای هیئت علمی در سال ۱۴۰۰، پر سر و صداترین طرح‌های افزایش حقوقی بودند که دائم محل بحث در مجلس و دولت قرار گرفتند و هر کدام داستانی طولانی را در تاریخِ طرح‌های افزایش دستمزدی کشور به یادگار گذاشتند.
یکی از طرح‌هایی که پس از رتبه‌‌‌بندی معلمان هم نُقل محافل بود و هم نَقل‌های مختلفی از آن می‌شد، همسان‌‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های وزارت علوم با اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های وزارت بهداشت بود. طرحی که پس از اجرا، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های فرهنگیان، تربیت دبیر شهید رجایی و پژوهشگاه‌های وابسته به وزارت آموزش و پرورش را حذف کرد!

 

دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی متعلق به وزارت آموزش و پرورش یا وزارت علوم؟

دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی در ذیل قوانین حاکم بر وزارت علوم هستند، از محتوا و مفاد درسی تا جذب دانشجو، ایجاد رشته، جذب و ترفیع و ارتقای اعضای هیئت علمی آن با وزارتخانه مذکور است، به گونه‌ای که دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، تنها برای پیمان‌کاری به وزارت آموزش و پرورش سپرده شده‌اند.
پس از ماه‌ها که بسیاری از دانشگاه‌های وزارت علوم، ابلاغ همسان‌‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی را اجرا کردند، به یکباره نام دانشگاه‌های فرهنگیان، تربیت دبیر شهید رجایی و پژوهشگاه‌های تعلیم و تربیت به بهانه وابسته بودن آن‌ها به وزارت آموزش و پرورش و نه وزارت علوم، حذف شد!

 

قدرت اقناع دانشگاه فرهنگیان، خیلی کم!

حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان پس از جلسه‌ی هیئت امنا این دانشگاه در آذرماه ۱۴۰۰، در مصاحبه‌ای عنوان کرد: «به زودی همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی شامل ۸۷۰ عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و ۱۸۰ عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر رجایی می‌شود.»
خنیفر زمانی این مصاحبه را انجام داد که تقریبا بیش از ۷۰ درصد دانشگاه‌های وزارت علوم، همسان ‌سازی حقوق را برای اعضای هیئت علمی خود اجرا کرده بودند و دانشگاه فرهنگیان که در جلسه‌ی هیئت امنایش از رئیس جمهور تا رئیس برنامه و بودجه وجود دارد از گود طرح همسان‌سازی حقوق هیئت علمی‌اش به بهانه وابسته بودن به آموزش و پرورش، حذف شد و پس از طرح بحث در جلسه هیئت امنا تنها به صورت شفاهی، موضوع حذف این دانشگاه‌ها بررسی شد.
در ۲۴ آذر ۱۴۰۰ نیز رئیس دانشگاه فرهنگیان با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور تنها خواهان پیگیری این موضوع شد!

 

بدون تاریخ، بدون انقضا
علی خاکی، معاون توسعه و پشتیبانی دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با خبرنگار سرویس اقتصاد آموزش وپرورش رستا، همسان‌سازی حقوق هیات علمی‌های دانشگاه فرهنگیان را یک مسئله قانونی و ضروری دانست و تاکید کرد: «فقط چند دانشگاه باقی مانده‌اند که برای اعضای آن‌ها همسان‌سازی صورت نگرفته است و لازم به ذکر است که مجوز این امر، صادر شده است اما به دلیل اشتباهی که قانون‌گذار در تدوین آن لایحه داشته است این اتفاق رخ داده است و هم اکنون در دست اصلاح و بررسی است.»
او همچنین راجع به این اشتباه، افزود: این همسان‌سازی در سال‌های گذشته برای تمام دانشگاه‌های کشور و اعضای هیئت‌ علمی‌شان، بوده است اما در قانون سال ۱۳۹۹ که برای ۱۴۰۰ مصوب شد، فقط همسان‌سازی حقوق برای اعضای هیئت علمی وابسته به وزارت علوم ذکر شد.
او همچنین تاکید کرد که حقوق اساتید دانشگاه فرهنگیان ضایع شده است و برای دانشگاه‌هایی که مأموریت‌گرا هستند و یک وظیفه ذاتی و مهم برای تامین نیروی انسانی کشور دارند و همچنین با توجه به کمبود نیرویی که وزارت آموزش و پرورش دارد، باید این گروه، مورد اقبال بیشتری قرار بگیرند و باید برای هر فرد، به فراخور موقعیت و منصب اداری‌اش، همسان سازی حقوق صورت پذیرد و به زودی، اشتباه صورت گرفته حل خواهد شد.

 

آنطور که از شواهد امر مشخص است، افزایش حقوق هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی مانند بسیاری از اتفاق های مشابه در این دانشگاه‌ها، در مصاحبه‌های این مسئول و آن مسئول پاس‌کاری می‌شود و در خوش‌بینانه‌ترین حالت به یک گل به خودی منجر می‌شود!

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=1800
  • نویسنده : فاطمه حکیم‌زاده
  • منبع : رستانیوز
  • 1849 بازدید
  • يک دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. اصلا چرا باید دانشگاه زیر نظر وزارت آموزش و پرورش باشه …. وزارت آموزش و پرورش باید مدارس رو ساماندهی کنه و وزارت علوم دانشگاهها رو …. خیلی غیرمنطقیه …امیدوارم وزارت علوم به طور کامل دانشگاه فرهنگیان رو از سیطره وزارت آموزش و پرورش جدا کنه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.