• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
2

جای خالی آثار شهید مطهری در دانشگاه فرهنگیان

  • کد خبر : 7056
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۷
جای خالی آثار شهید مطهری در دانشگاه فرهنگیان
یکی از اساتید دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با رستا: اندیشه شهید مطهری در دانشگاه فرهنگیان کمرنگ است. بهتر است برخی از آثار ایشان جزو دروس اصلی دانشجومعلمان باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، ریحانه شریفی و فاطمه فیاضی، سرویس تربیت معلم؛ به مناسبت هفته معلم و پاسداشت یاد شهید مطهری (ره)، به سراغ اساتید دانشگاه فرهنگیان رفتیم تا درمورد میزان به‌کارگیری و تاثیر کتب شهید مطهری و اندیشه ایشان در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان گفت‌وگو کنیم.

زهرا بهرامی، استاد دانشگاه فرهنگیان تهران در خصوص شخصیت شهید مطهری گفت:مطهری یکی از شخصیت‌های برجسته و کم نظیر در تاریخ اسلام و یکی از دانشمندان و متفکران اسلام شناس و زمان‌شناس معاصر بود که با تلاش و مجاهدت‌های علمی فراوان توانست در تمامی رشته‌های معارف اسلامی، فلسفه، فقه و اصول صاحب نظری ژرف اندیش و محققی صاحب سبک در حوزه و دانشگاه باشد.

وی ادامه داد: استاد مطهری در بسیاری از آثار خود بر این مطلب تأکید کرده‌اند که یکی از مهم ترین عوامل تکوین شخصیت یک فرد بعد عقلانیت بوده و به بهانه‌های مختلف از سیستم آموزشی که در آن فقط بر تعلیم تکیه شده است، انتقاد کرده اند؛ مثلاً در جایی بیان می‌کنند که: «تعلیم عبارت است از یاد دادن؛ از نظر تعلیم، متعلم فقط فراگیرنده است و مغز او به منزله انباری است که یک سلسله معلومات در آن ریخته می شود؛ ولی در آموزش کافی نیست که هدف این باشد. هدف معلم باید بالاتر باشد و آن این است که نیروی فکری متعلم را پرورش و استقلال بدهد و قوه ابتکار او را زنده کند.»

اندیشه شهید مطهری در دانشگاه فرهنگیان کمرنگ است

حجت الاسلام والمسلمین وحید پرویزی، استاد دانشگاه فرهنگیان تهران درباره‌ی نقش آثار شهید مطهری در مفاد درسی دانشگاه فرهنگیان گفت: در دروسی همچون تجارب آموزشی، در بخش کوچکی به شهید مطهری پرداخته شده است؛ اما متاسفانه استفاده از آثار ایشان به طور جداگانه برای منابع اصلی و یا قرار دادن سرفصلی مخصوص ایشان، پر رنگ نیست.

حجت الاسلام پرویزی درمورد کاهش مراجعه به آثار شهید مطهری چنین گفت:نسل امروز به علت ارتباط شدید با رسانه دچار ضعف در ادبیات شده است و متون کتب مقداری برای آن‌ها ناملموس است. مشکل دیگر ضعف فرهنگی از نظر سرآمد مطالعه است که ارتباط با کتاب کم شده است؛ که باید در این زمینه فرهنگ سازی هایی صورت بگیرد. مشکل بعدی کمبود بازخوانی و بازنویسی کتب شهید مطهری است تا دانشجویان و دانش آموزان بهتر بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

وی همچنین یکی از مهم‌ترین کارهای مطالبه‌گری را نظیر بازنشر اخبار، پیگیری از مسئولین و انتقال دغدغه‌ها دانست.

وظیفه مهم دانشجو معلمان،مطالبه‌گری و زنده کردن یاد استاد مطهری است

معصومه نجاتی، استاد دانشگاه فرهنگیان تهران نیز در گفت‌وگو با رستا گفت: آثار عموما قدیمی است و خلاقیت کمی در آن شکل می‌گیرد، همانطور که هرسال در نمایشگاه کتاب، در غرفه کتب شهید مطهری، شاهد کتاب‌هایی با جلد و حتی فونت مشابه سال قبل هستیم و در عمل تلاش کمی برای جذاب کردن و معرفی این کتاب‌ها مخصوصا به رده سنی پایین‌تر، یعنی کودکان و دانش آموزان دوران ابتدایی انجام شده است.
معصومه نجاتی افزود: به علت فرهنگی بودن استاد مطهری و همچنین فرهنگی بودن ما دانشجویانی که قرار است در آینده معلم شویم، این را باید وظیفه خود بدانیم که به حرمت آثار استاد از ایشان بیشتر یاد کنیم و نامشان را زنده نگه داریم.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=7056

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.