• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
10
اندر احوالات بازگشایی مدارس

بازشدن درهایی که مدت‌ها بسته بودند

  • کد خبر : 2312
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
بازشدن درهایی که مدت‌ها بسته بودند
بازگشایی مدارس چالش‌هایی را نظیر افزایش میزان ابتلا به بیماری، اعتراض معلمان و والدین دانش‌آموزان و دشواری نظارت بر رعایت پرتکل‌های بهداشتی در مدارس به دنبال داشته است. کشورهای مختلف براساس زیرساختارهای آموزشی، اقتصادی و اجتماعی خود، شرایط متفاوتی را تجربه کرده‌اند و راهکارهای متفاوتی را درپیش گرفته‌اند.

به‌گزارش سرویس مدرسه پایگاه خبری تحلیلی رستا، فاطمه پورچه؛ با شیوع بیماری کرونا در جهان، مدارس و دانشگاه‌ها به تدریج تعطیل شدند. تصور بر این بود که تعطیلی‌ها از چند هفته تا چند ماه به درازا خواهد کشید، اما حالا که تقریبا دوسال از ماجرا گذشته است، مدارس همچنان تعطیل و آموزش‌ها به صورت مجازی دنبال می‌شوند.
با گسترش واکسیناسیون در اغلب کشورها، یونیسف و سازمان جهانی بهداشت در ۸ شهریور ماه امسال بیانیه‌ای مشترک منتشر و کشورها را تشویق به بازگشایی مدارس کردند؛ البته به شرط آن که موسسات آموزشی اقدامات لازم را برای حداقل رساندن خطر ابتلا به کرونا و شیوع انواع آن انجام دهند.

فیلیپ کوری، مسئول بخش اروپای یونیسف، کودکان و نوجوانان را «قربانیان خاموش» همه‌گیری خوانده و گفته است: این قشر کم سن‌وسال از مدارس، این محل‌های سالم یادگیری و بازی در قلب جوامعمان محروم شده‌اند.

همچنین هانس کلوگه، سرپرست بخش اروپا در سازمان جهانی بهداشت گفت: «همه‌گیری فاجعه‌بار ترین اختالل در آموزش را در تاریخ ایجاد کرده است و به همین جهت بسیار مهم است که یادگیری مبتنی بر کلاس درس بدون وقفه ادامه پیدا کند. تحصیل کودکان از طریق حضور فیزیکی در کلاس از اهمیت بالایی در یادگیری، سلامت و مهارت‌های اجتماعی آنان برخوردار است و باید به هدف اصلی دولت‌ها تبدیل شود.»
در این گزارش، به بررسی روند بازگشایی مدارس در برخی کشورهای جهان می‌پردازیم.

 

اولین بازگشایی‌ها
چین، محل تولد کرونا و از نخستین کشورهایی بود که واکسیناسیون علیه آن را از سر گرفت. به دنبال واکسیناسیون موفق در این کشور، مدارس از سپتامبر سال گذشته میلادی، بازگشایی شدند و دانش‌آموزان با رعایت تدابیر لازم به خانه دوم خود بازگشتند.
ایتالیا نیز سال گذشته اقدام به بازگشایی مدارس خود کرد. معلمان ملزم به ارائه گواهینامه واکسیناسیون خود تحت عنوان “برگ عبور سبز” هستند. استفاده از ماسک برای همه دانش‌آموزان اجباریست. برای جلوگیری از ازدحام جمعیت و رعایت فاصله اجتماعی، ساعت ورود و خروج دانش‌آموزان به مدرسه کمی متفاوت است.

آلمان از دیگر پیشگامان بازگشایی مدارس بود. مدارس این کشور در سال گذشته حضوری شده و در ادامه با توجه به آمار مبتلایان آموزش را به صورت تلفیقی پیش گرفت. در کلاس‌های حضوری، دانش‌آموزان به گروهای کوچک تقسیم شده و در و پنجره‌ها تا حد امکان باز است. تصمیم‌گیری درباره مدارس آلمان به شیوه فدرال بوده و قوانین ماسک زدن معلمان و دانش‌آموزان در ایالت‌های مختلف این کشور متفاوت است. همچنین مدارس از برگزاری رویدادهای ورزشی و کنسرت موسیقی منع شده‌اند. البته به علت ابتلای تعدادی از کارکنان و دانش‌آموزان به کرونا، بسیاری از معلمان نسبت به بازگشایی مدارس اعتراضاتی داشته‌اند.

در فرانسه نیز دانش‌آموزان در سپتامبر سال گذشته به مدارس بازگشتند. دانش‌آموزان باید در تمام ساعات حضور خود چه در کلاس و چه در زنگ تفریح از ماسک استفاده کنند. این کشور پروتکل ویژه‌ای را به کار می‌بندد که در صورت گزارش حتی یک مورد مثبت کرونا، در مقطع ابتدایی، کلاس به طور کامل تعطیل خواهد شد. البته در مقاطع راهنمایی و دبیرستان شرایط متفاوت است و اگر دانش‌آموزی به کرونا مبتلا شود، تنها دانش‌آموزانی که با فرد بیمار در تماس بوده و یا واکسن نزده‌اند، برای یک هفته قرنطیه می‌شوند.

اسپانیا که در سال گذشته اقدام به بازگشایی مدارس کرد، تهمیدات جالبی را در نظر گرفته‌است از جمله، ساختن فضاهایی در حیاط مدرسه تحت عنوان حباب، به منظور جلوگیری از تماس مستقیم دانش‌آموزان هرکلاس. همچنین دولت این کشور، اقدام به استخدام ۱۱ هزار معلم جدید کرد. دانش‌آموزان اسپانیایی باید هر روز حداقل پنج بار دست‌های خود را بشویند و دمای بدنشان نیز هنگام ورود چک می‌شود. زدن ماسک در مدارس اجباریست و برای رعایت بیشتر فاصله اجتماعی، دانش‌آموزان به گروه‌های کوچک تقسیم بندی شده‌‌اند.
در کانادا و آمریکا نیز مدارس بازگشایی شده است. البته هر ایالت، با توجه به شرایط کرونایی خود، دستورالعمل متفاوتی دارد.

 

حوالی ایران چه می‌گذرد
دانش‌آموزان ترکیه بعد از حدود یکسال و نیم خانه‌نشینی، در آغاز سال تحصیلی جدید، سر کلاس‌ درس حاضر شدند. واکسیناسیون تعداد زیادی از افراد بالای ۱۸ سال از جمله معلمان و کارکنان مدرسه صورت گرفته و مدتی‌ست که واکسیناسیون افراد زیر ۱۲ سال آغاز شده‌است. از جمله اقدامات آموزش و پرورش ترکیه، برای پیشگیری از اوج‌گیری کرونا پس از بازگشایی مدارس، تهیه یک کتابچه راهنما برای مدارس بوده‌است. همچنین معلمان و دانش‌آموزان اجازه تجمع در کلاس یا حیاط را ندارند.

درامارات متحده عربی، امسال مدارس بازگشایی شدند. دانش‌آموزان، معلمان و والدینی که به مدرسه تردد دارند، ملزم به واکسینه شدن هستند. چنانچه معلمی به کرونا مبتلا شود، از نیروی کمکی و آموزش ترکیبی استفاده می‌شود. دانش‌آموزان مجازند که از بین آموزش حضوری، مجازی و نیمه حضوری یکی را انتخاب کرده و به آن پایبند باشند.

مدارس هند که به مدت ۱۸ ماه تعطیل بودند، سرانجام در تاریخ ۱۰ شهریورماه امسال به روی دانش‌آموزان باز شدند. از دلالیل بازگشایی مدارس در این کشور، ضرروت آموزش حضوری برای دانش‌آموزان مستضعفی است که به امکانات آموزش مجازی دسترسی ندارند. دانش‌آموزان و معلمان هندی ملزم به استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌اجتماعی هستند. کلاس‌ها در دهلی، پایتخت این کشور، فقط برای مقطع نهم تا دوازدهم و با حضور تنها ۵۰ درصد از دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

اغلب کشورهای غربی از سال گذشته و کشورهای شرقی از امسال مدارس خود را بازگشایی کردند. به نظر این شرایط، برای کشورهای توسعه یافته و اروپایی راحت‌تر و برای کشورهای در حال توسعه نظیر کشورهای عربی، دشوارتر بوده است.
با این همه، بازگشایی مدارس چالش‌هایی را نظیر افزایش میزان ابتلا به بیماری، اعتراض معلمان و والدین دانش‌آموزان و دشواری نظارت بر رعایت پرتکل‌های بهداشتی در مدارس به دنبال داشته است. کشورهای مختلف براساس زیرساختارهای آموزشی، اقتصادی و اجتماعی خود، شرایط متفاوتی را تجربه کرده‌اند و راهکارهای متفاوتی را درپیش گرفته‌اند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=2312
  • نویسنده : فاطمه پورچه
  • منبع : رستانیوز
  • 639 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.