• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7

ایستاده در بحرانِ کمبود معلم/ ورودی‌های ۹۸، چگونه از وقوع یک فاجعه جلوگیری کردند؟

  • کد خبر : 3738
  • ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
ایستاده در بحرانِ کمبود معلم/ ورودی‌های ۹۸، چگونه از وقوع یک فاجعه جلوگیری کردند؟
کمبود بیش از ۲۰۰ هزار معلم، مسئله کمبود معلم را به یکی از چالش‌های بزرگ آموزش و پرورش در سه دهه‌ی اخیر تبدیل کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، سرویس تربیت معلم، زهرا کارگر: تربیت و تامین معلم، پرتکرارترین کلمات در ادبیات سیاست‌گذاران و مسئولان عالی آموزش و پرورش در سه دهه‌ی بحرانی این وزارت‌خانه در مسئله جبران کمبود نیروی انسانی است.

ایجاد دانشگاه فرهنگیان در دهه‌ی ۹۰، نوید جبران سیاست‌های اشتباه گذشته در زمینه تربیت و تامین معلم را می‌داد که آن هم در سال‌های ۹۳ تا ۹۶ با کاهش جذب معلم از طریق کنکور سراسری نتوانست انتظارات را برآورده کند.

مرکز منابع نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش، طرح موسوم به «۱+۳» را برای جبران خروجی‌های آموزش و پرورش در سال تحصیلی ۱۴۰۱ـ۱۴۰۲ ارائه داد. براساس این طرح دانشجومعلمان وررودی سال ۹۸ دانشگاه فرهنگیان که یکسال از تحصیل آن‌ها باقی مانده است، باید در سال تحصیلی که در پیش رو داشتند به عنوان معلم در اداره‌های محل خدمت خود به کار گرفته شوند و یکسال باقی‌مانده از تحصیل آن‌ها به صورت مجازی گذرانده شود.

طرحی که هم دیر اعلام شد و هم در اجرا مشکلات زیادی داشت اما اگر اجرا نمی‌شد، فاجعه‌ی کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش، خود را با کلاس‌های خالی از معلم نشان می‌داد.

به حاشیه رفتن «تربیت معلم» به متنِ «کمبود معلم» رسید

سه دهه‌ی دشوار در تربیت و تامین معلم، سرنخ‌هایش از دوران وزارت علی اکبر نجفی شروع می‌شود و تا دوران مرتضی حاجی که مراکز تربیت معلم فراگیر را به تعطیلی یک دهه‌ای برد هم ختم نمی‌شود.

دلایل زیادی را برای بحران کمبود معلم برشمرده‌اند که بر اساس پژوهش‌های انجام شده، مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: تعطیلی تربیت معلم فراگیر در مناطق مختلف کشور، تغییر سیستم آموزشی از «پنج سه سه یک» به «شش سه سه»، اشتباه محاسباتی علی اکبر فانی در اعلام تعداد معلمان به سازمان امور استخدامی کشور، کاهش جذب معلم از طریق کنکور سراسری در دانشگاه فرهنگیان، از مهم‌ترین دلایل کمبود بیش از ۲۰۰ هزار معلمی‌ست که حالا کشور با آن رو به روست.

طرح «۱+۳» راهکاری برای جبران کمبود معلم

رضامراد صحرایی، رئیس دانشگاه فرهنگیان در روزهای ابتدایی حضور خود در این دانشگاه با اظهار اینکه نقشی در طراحیِ طرح «۱+۳» نداشته است، گفت:‌ آموزش و پرورش با کمبود شدید معلم به ویژه در مقطع ابتدایی روبه‌رو است و طبق تفاهم‌نامه‌ای که پیش از ورود بنده، دانشگاه فرهنگیان با وزارت آموزش و پرورش بسته بود، دانشجومعلمان ورودی ۹۸ در سال تحصیلی جدید به عنوان معلم وارد مدارس می‌شوند.

گفتنی‌ست صحرایی در آن زمان از وجود تبصره‌ای برای دانشجومعلمانِ دارای شرایط خاص خبر داده بود که در صورت ارائه مدارک می‌توانستند به عنوان معلم در مدارس حضور نداشته باشند که دانشجومعلمان ورودی ۹۸ در گفتگو با رستا از اجباری بدون تبصره جهت ورود به کلاس درس، خبر داده‌اند.

اما چرا ورودی‌های ۹۸؟

پیش از هر گونه پیش‌داوری ذکر این سوال خالی از ضرورت نیست که؛ اگر دانشجومعلمان رشته آموزش ابتدایی ورودی ۹۸ به مدارس نمی‌رفتند، چه می‌شد؟

بر اساس اعلام مرکز مدیریت منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش، این وزارت‌خانه با آمار قطعی کمبود ۲۰۰هزار معلم دست و پنجه نرم می‌کند که اگر در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ این کمبود توسط ورودی‌های ۹۸ برطرف نمی‌شد، کلاس‌های خالی از معلم، ما را با یک فاجعه‌ در آموزش و پرورش مواجه می‌کرد.

برای درک عمق جبران کمبود نیروی انسانی که توسط این دانشجومعلمان پوشش داده شد، این گزاره به نقل از رئیس دانشگاه فرهنگیان کافی‌ست؛ ورودی‌های ۹۸، آموزش و پرورش را از یک بحران نجات دادند، مثلا در شهری مانند تهران این دانشجومعلمان، جای ۱۰۰۰ معلمی که وجود نداشت را پر کردند. بنابراین اگر امسال این دانشجویان در کلاس‌های درس حاضر نمی‌شدند، فقط در همان تهران، ۱۰۰۰ کلاس بدون معلم می‌ماند و این یعنی؛ رخ دادن اتفاقی که رنگی از یک فاجعه‌ی بزرگ دارد.

شایان توجه است که؛ برخی از استان‌ها مانند لرستان که با مازاد معلم مواجه بودند، ورودی‌های ۹۸ آموزش ابتدایی آن‌ها مانند گذشته دوره چهار ساله کارشناسی را به صورت کامل در دانشگاه فرهنگیان گذراندند.

حق‌الزحمه ورودی‌های ۹۸، درگیرِ چیست؟

رئیس دانشگاه فرهنگیان پس از ابلاغ بخشنامه به‌کارگیری دانشجویان ورودی ۹۸ اعلام کرده بود که؛ علاوه بر دریافتی ثابت، دانشجومعلمان رشته آموزش ابتدایی، مشمول حق‌التدریس نیز می‌شوند.

این در حالی‌ست که؛ محمد اسلام‌پور، دانشجومعلم ورودی ۹۸ دانشگاه فرهنگیان، در گفتگو با خبرنگار رستا می‌گوید؛ تا کنون چیزی تحت عنوان حق‌التدریس معلمی، دریافت نکرده‌ایم. صرف اهدای لوح تقدیر نمی‌تواند در خور کاری باشد که هم‌ورودی‌های من در دانشگاه فرهنگیان، انجام داده‌اند.

البته لازم به ذکر است که طبق صحبت‌های اخیر رئیس دانشگاه فرهنگیان، حق‌التدریس دانشجویان درگیرِ ورودی ۹۸ درحال پیگیری می‌باشد.

ما ناراضی هستیم!

اسلام‌پور همچنین با بیان عدم آمادگی دانشجویان ورودی ۹۸ برای تدریس و دیر اعلام کردن این طرح به آن‌ها، افزود: این عدم آمادگی نه تنها برای تدریس معلم بلکه در نهایت برای دانش‌آموزان نیز آسیب‌زا بوده است.

بدقولی مسئولان دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش، در بیان شفاف تخصیص اعتبارات و لحاظ کردن تسهیلات از جمله نارضایتی‌هایی بود که دانشجومعلمان ورودی ۹۸ در گفتگو با رستا از آن خبر داده‌اند.

در حال بارگذاری…
ورودی‌های ۹۹ خود را آماده کنند!

رضامراد صحرایی، رئیس دانشگاه فرهنگیان، در گفتگویی که با خبرنگار رستا داشت، با تاکید بر اینکه دانشجومعلمان ورودی ۹۹ نیز سال تحصیلی آینده به‌ کار گرفته خواهند شد، افزود: این دانشجویان باید خود را آماده کنند تا این طرح نوپا در دومین سال اجرای خود با آسیب‌های کمتری اجرا شود.

شایان ذکر است که؛ بر اساس اعلام نواحی مختلف آموزش و پرورش، سال تحصیلی آینده نیز به لحاظ تامین معلم، سالی دشوار برای این وزارت‌خانه است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=3738

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.