• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
9

از فرهنگستان تا فرهنگیان/ صحرایی گزینه احتمالی ریاست دانشگاه فرهنگیان  

  • کد خبر : 2862
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
از فرهنگستان تا فرهنگیان/ صحرایی گزینه احتمالی ریاست دانشگاه فرهنگیان  
دانشگاه فرهنگیان از جمله مهم‌ترین دانشگاه‌های کشور است که در این روزها متصدی بعدی آن مورد بحث است، نام رضامراد صحرایی در بازار گمانه‌زنی‌ها قوت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، سرویس اقتصاد آموزش و پرورش، زهرا سلیمانی: «دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل نظام آموزشی استاین را مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از معلمان و دانشجومعلمان کشورفرموده‌اند. تاکیدهای فراوان ایشان به توسعه‌ی روز افزون این دانشگاه و برطرف کردن موانع موجود را نهمی‌شود انکار کرد و نه آنقدر خُرد است که بتوان آن را به حاشیه برد. این دانشگاه بنا به فرموده رهبر انقلابباید با پرورش نیروی انسانی کارآمد بتواند میدان دارِ نظام آموزشی باشد.

دولت سیزدهم همانند انتخاب وزیر آموزش و پرورش در انتخاب رئیس دانشگاه فرهنگیان نیز دچار چالش شدهاست، چالشی که امروز یک گزینه احتمالی را در خود به نام «رضامراد صحرایی» دارد. فعالان زبان شناسی وزبان‌های بین الملل او را بیش از فعالان تعلیم و تربیت می‌شناسند با این گزاره به استقبال یک گزارش از اومی‌رویم.

روزمه ای پُر، خالی از آموزش و پرورش

رضامراد صحرایی، دانشیار زبان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی است. پیشینه پژوهشی و جوایز وافتخارات صحرایی در زمینه زبان شناسی او را به یکی از برترین اساتید این حوزه تبدیل کرده است. صحراییبیش از ۷۰ مقاله بین المللی و ۳۹ جلد کتاب در زمینه آموزش زبان فارسی در کارنامه دارد. مسئولیت‌هایاجرایی او از مدیر مسئولی فصل نامه شروع و به معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی ومعاونت پژوهشی بنیاد بین المللی زبان فارسی سعدی ختم می‌شود. او البته مسئولیت‌های اجرایی بسیاری درزمینه برگزاری جشنواره‌های زبان شناسی کشور نیز دارد.

این روزها از جایگزین شدن صحرایی به جای حسین خنیفر در ریاست دانشگاه سخن به میان آمده است ورزومه‌ی او را به یک پُرِ خالی از مسئولیت‌های اجرایی و مدیریتی آموزش و پرورش تبدیل کرده است.

ریاست یک زبان شناس در راهبردی‌ترین دانشگاه کشور

دانشگاه فرهنگیان یا همان مراکز تربیت معلم سابق، وظیفه تربیت معلمان جامعه را بر عهده دارد، این یعنی یکدانشگاه ماموریت محور با وظیفه‌ای راهبردی. نزدیک‌ترین مسئولیت رضامراد صحرایی به این حوزه به حضوراو در کادر آموزش و پرورش شورای عالی انقلاب فرهنگی و تدوین طرح‌های آموزشی و آموزش زبان فارسیخلاصه می‌شود.

صحرایی آغازگر طراحی آزمون آمفا یا همان تافل تخصصی زبان فارسی است. او همچنین تلاش فراوانی رابرای تبدیل کردن زبان فارسی به یکی از زبان‌های بین المللی انجام داده است. همچنین او آغازگر بنیاد بینالمللی سعدی است، این بنیاد تاسیس شد تا مدیریت راهبردی و اجرای فعالیت­‌های آموزشی، پژوهشی،فرهنگی و رسانه‌ای را در حوزه زبان و ادبیات فارسی در سطح بین المللی عهده‌دار شود.

تلاش‌های او در زمینه ادبیات فارسی موضوعی است که سوال‌های زیادی را  به صف می‌کند، از چرایی متوسلشدن به نام صحرایی برای ریاست دانشگاه فرهنگیان و در مقابل چگونگی چینش دفاعی برای حمایت از او درمطرح شدن نهایی نامش به عنوان رئیس این دانشگاه.

دغدغه مند زبان فارسی دور از دغدغه‌های تربیت نیروی انسانی

نام رضامراد صحرایی در موتورهای جستجوگر ما را به دریایی از دغدغه‌های این متخصص زبان شناسی درحوزه زبان فارسی می‌اندازد. از تلاش برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان تا زبان شناسیکاربردی.

در ساحل دغدغه‌های صحرایی مسائل تربیتی و به ویژه چیزی که امروز نزدیک به آن است، یعنی تربیت معلم وتامین نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش وجود ندارد و شاید ریگ‌هایی سَبک با عنوان‌هایی چون آموزش اصولیزبان فارسی به دانش آموزان در ساحل دغدغه‌های او در حد یک پژوهش یافت شود.

چه کسی باید در اینجا باشد؟

در چند سال اخیر زنگ هشداری برای انتصاب‌ها در آموزش و پرورش به صدا درآمده است، که رد دو وزیرپیشنهادی آموزش و پرورش دولتِ سیزدهم و توافق بر روی سومین وزیر این وزارت‌خانه در مجلس شورایاسلامی تاییدی بر این ادعا است.

از روزی که محمود مهرمحمدی رئیس اسبق دانشگاه فرهنگیان با اشاره به آیه‌ «العبد یدبر و الله یقدر، گفت: خدا تقدیر کرد ما نیز تدبیر می‌کنیم. دانشگاه فرهنگیان نباید باشد و تقدیر ما این بود که در راس این دانشگاهقرار بگیریمتا روزی که حسین خنیفر به ریاست این دانشگاه منصوب شد و جذب ۶۰۰۰ هزار دانشجومعلمدر سال ۱۳۹۵ را به جذب ۲۱ هزار نفر در سال‌های اخیر رساند و در این زمینه موفق بود تا گسترش کمی وکیفی این دانشگاه و فراهم کردن فضا و امکانات که در این زمینه ناموفق بود روزهای زیادی گذشته است وفرصت‌هایی زیادی از دست رفته است. امروز هم رضامراد صحرایی که نامش در محافل خصوصی تعلیم وتربیت کشور شنیده می‌شود، همان دورِ نزدیک به کرسی ریاست دانشگاه فرهنگیان است که تنها مراکز تربیتمعلم آن در استانی مانند سیستان و بلوچستان در سال ۳ هزار ورودی جدید دارد!

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=2862
  • نویسنده : زهرا سلیمانی
  • منبع : رستانیوز
  • 1265 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.