• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
7
یادداشت

گذری بر داستان مسمومیت در مدارس

  • کد خبر : 4087
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
گذری بر داستان مسمومیت در مدارس
کسی تا کنون از پشت پرده این مسمومیت‌ها اطلاع دقیقی ندارد اما در فضای مجازی اهداف متعدد و عجیبی برای آنها ذکر شده است. از مخالفت دولت برای تحصیل دانش‌آموزان دختر گرفته تا تاثیر مسمومیت به شکل نازایی و یا چندقلوزایی و...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی  رستا؛ یادداشت، مرضیه عسکری؛ در چند هفته اخیر موضوع مسمومیت در مدارس خبرساز شد؛ تا جایی که خبر تعطیلی از برخی مدارس شهرستا‌ن‌ها به گوش رسید.
کسی تا کنون از پشت پرده این مسمومیت‌ها اطلاع دقیقی ندارد اما در فضای مجازی اهداف متعدد و عجیبی برای آنها ذکر شده است. از مخالفت دولت برای تحصیل دانش‌آموزان دختر گرفته تا تاثیر مسمومیت به شکل نازایی و یا چندقلوزایی و…
در همین راستا عده ای کمپین‌هایی در حمایت از حقوق دانش‌آموزان مسموم‌شده راه‌اندازی کردند که عمدتا قصد به تعطیلی کشاندن مدارس را داشتند. در میان تمام این واکنش‌ها اما نگرانی والدین برای سلامتی فرزندان خود بیش از پیش شده بود.
اما شروع ماجرا در نهم آذر ماه بود که اولین مسمومیت در هنرستان نور یزدان شهر قم گزارش شد. هیچ‌کس فکر نمی‌کرد قرار است چند ماه آینده این مسئله به قدری فراگیر شود که به مسئله روز کشور تبدیل شود. از نهم آذرماه تا امروز بیش از ۴۰ مدرسه با این اتفاق روبرو شده‌ است.
در رابطه با میزان خطر این مسمومیت‌ها، سعیدکریمی معاون درمان وزارت بهداشت گفت «مواد محرک، دارای دسته بندی متعدد هستند که برخی آنها مواد جنگی خطرناک و کشنده هستند که خوشبختانه در هیچکدام از دانش‌آموزان شاهد این نوع گاز نبودیم. همین‌طور علائم و آسیب جسمی پایدار که نیازمند بستری طولانی بودند، نداشتیم و عمده این بچه‌ها زیر ۶ ساعت پس از بستری مرخص شدند.»
برای مجازی یا حضوری بودن مدارس نیز به نقل از وزیر آموزش و پرورش: برای تعطیلی و مجازی‌شدن مدارس تصمیمی گرفته نشده است، با توجه به نگرانی به‌حق والدین با دانش آموزانی که غیبت می کنند مراعات خواهیم کرد؛ برای مواجهه با موضوع مسمومیت دانش‌آموزان دستورالعملی را به مدارس ابلاغ کرده‌ایم. مدارس تا روز ۲۸ اسفندماه باز است.
اما سوال اصلی این است که پشت پرده این اتفاقات چه کسی بود!؟
همانطور که پیشتر گفته شد عوامل و اهداف زیادی برای این اتفاقات عجیب فضای مجازی را پر کرده بود. اما واقعا چه کسی یا کسانی از این جریان سود می برند؟
اگر فرض را بر این بگذاریم که دولت با سوادآموزی دختران مخالف است، معقولانه‌تر این است که سازوکارهای سیاسی و سیستماتیک اعمال کند برای مثال با محدود کردن ظرفیت مدارس و دانشگاه‌ها می‌تواند اهداف خود را عملیاتی‌تر کند. خصوصا آن‌که بعد از پشت سرگذاشتن سربالایی‌های اقتصادی که حاصل آن کم شدن رضایت عمومی است فعلا سعی می‌کند از هر چه تنش است دوری کند.
اگر فرض را بر این بگذاریم که حکومت برنامه‌هایی در مورد پیری جمعیت دارد باز بنابر آنچه گفته شد می‌توانست با راهکارهایی چون دستکاری در تغذیه اهداف خود را به دور از تنش‌ها اعمال کند.
پس می توان با کمی تحلیل از فرض‌های فضای مجازی عبور کرد. اما مدتی پیش با دستگیری چند از عاملان حرف‌های جدیدی به میدان آمد. حرف‌هایی که می گویند پای مدافعان آزادی زنان وسط است. بیشترین کسانی که از این آب گل‌آلود در حال صید ماهی هستند، همان کسانی‌اند که چندی پیش شعار آزادی زنان سر داده بودند که حالا خود بخشی مهمی از این آزادی را سلب کرده است.
در گزارش‌هایی که منتشر شده است. برخی از عاملان را از درون مدارس و خود دانش‌آموزان گزارش کرده‌اند. کسانی که از طریق کانال‌های تلگرامی و در ازای مبلغ ناچیزی پول حاضر به خطر انداختن جان هم‌کلاسی های خود شده‌اند و این ضعف بعد پرورشی آموزش و پرورش را نشان می‌دهد. به نقل از محمد صادق اسماعیلی سراجی اینکه ماه‌ها طول کشیده تا مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس ایران تبدیل به یکی از مسائل اصلی کشور بشود نشان می دهد آموزش و پرورش ایران در شناخت، تبیین و اولویت‌بندی مسائل و همچنین ایجاد گفتمان نزد ذی‌نفعان از جمله رسانه‌ها دچار ناکارآمدی است. به نحوی که مسائلی کم اهمیت در آن طی چند ساعت تبدیل به بحران ملی می‌شود اما مسائل مهم ملی ماه‌ها مورد بی‌اعتنایی قرار می‌گیرد.
رهبر انقلاب نیز در سخنرانی اخیرشان درخواست اشد مجازات برای عوامل این مسمویت‌ها شدند.
خبرها حاکی از آن است که با پیگیری‌های دقیق پلیس و ارگان‌های اطلاعاتی و قضائی ۱۱۰ تن از عاملان مسمویت مدارس در کل کشو دستگیر شده‌اند که پرونده قضائی ایشان درحال بررسی است.
می‌توان گفت نگرانی والدین برای فرزندان‌شان امری به حق و مطابق سرشت آن هاست اما باید بسیار هوشیار و مراقب باشیم که در دنیای رسانه‌ای امروز گم نشویم. و در امواج متلاطم آن مسیر اصلی را گم نکنیم.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=4087
  • نویسنده : مرضیه عسکری
  • منبع : رستانیوز
  • 4181 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.