• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 17 - رمضان - 1446
  • برابر با : Sunday - 16 March - 2025
1

پرسا؛ آغازی نو برای حل مسائل کلان آموزش و پرورش به دست معلمان

  • کد خبر : 8691
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۵:۳۷
پرسا؛ آغازی نو برای حل مسائل کلان آموزش و پرورش به دست معلمان
رویداد ملی پرسا با محوریت نقش‌آفرینی معلمان در حل مسائل کلان نظام آموزشی آغاز شده است؛ حرکتی که نه‌تنها به شناسایی چالش‌ها می‌پردازد، بلکه مسیر اجرایی‌سازی راهکارهای مؤثر را نیز هموار می‌سازد. این آغاز یک جریان فکری و عملی برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت است؛ جریانی که با همراهی معلمان ادامه خواهد یافت. این رویداد ملی به همت معاونت علمی سازمان بسیج فرهنگیان کشور با هدف شناسایی و حل معضلات کلان آموزشی، برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، رویداد ملی پرسا، به همت سازمان بسیج فرهنگیان کشور و معاونت علمی این سازمان، با هدف شناسایی و حل چالش‌های کلان نظام آموزشی، با حضور معلمان و اندیشمندان عرصه تعلیم و تربیت برگزار شد. این رویداد، برخلاف الگوهای سنتی، بر کنشگری فعال معلمان در طراحی و اجرای راهکارهای آموزشی تمرکز داشت تا آن‌ها بتوانند مستقیماً در حل مسائل آموزش و پرورش نقش‌آفرینی کنند.

از پرسشگری تا اقدام عملی
این رویداد با حضور چهره‌هایی همچون حجت‌الاسلام علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، و حامد ضمیری، معاون علمی سازمان بسیج فرهنگیان آغاز شد. ضمیری در این مراسم تأکید کرد:

“پرسا یک مسیر صرفاً نظری نیست؛ بلکه به دنبال آن است که راهکارهای معلمان را از ایده به اجرا برساند. این رویداد به دنبال پیوند دادن تجربیات عملی معلمان با سیاست‌گذاری‌های کلان آموزشی است تا تحولی واقعی در این حوزه ایجاد شود.”

وی همچنین از برنامه‌های آتی پرسا خبر داد و گفت: در سال آینده، هر محور از این رویداد به‌صورت مستقل و به‌عنوان یک رویداد اصلی برگزار خواهد شد. همچنین، با تشکیل کارگروه‌های استانی، روند ارائه و اجرایی‌سازی ایده‌های معلمان در سراسر کشور ادامه خواهد یافت.

محورهای کلیدی پرسا
در جریان این رویداد، هشت محور کلیدی شامل موضوعاتی نظیر اقتصاد آموزش، برنامه‌ریزی درسی، کیفیت‌بخشی به مدارس ایرانی خارج از کشور، آموزش اتباع، بازماندگی از تحصیل، و نقش خانواده در تعلیم و تربیت مورد بررسی قرار گرفت.

سجاد صدیقی، مسئول سازمان بسیج فرهنگیان، در اختتامیه این رویداد بر نقش اساسی معلمان در تحول آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: آینده تعلیم و تربیت کشور در گرو مشارکت مستقیم معلمان در حل مسائل آن است. هیچ‌کس بهتر از خود معلمان نمی‌تواند راهکارهای عملی برای چالش‌های نظام آموزشی ارائه دهد.

وی همچنین با اشاره به ضرورت پایبندی به اندیشه‌های رهبر انقلاب در حوزه تعلیم و تربیت، افزود: ما همه مسیرها را آزموده‌ایم و هیچ‌کس به اندازه رهبر انقلاب به مسئله تعلیم و تربیت کشور شناخت و ادراک ندارد. بسیاری از نواندیشی‌های نسل جدید معلمان از این چارچوب فکری نشأت می‌گیرد و ما باید در این مسیر استوار بمانیم.

شبکه‌سازی برای تحول در آموزش و پرورش
یکی از مهم‌ترین دستاوردهای پرسا، ایجاد یک شبکه گسترده از معلمان دغدغه‌مند بود که در قالب کارگروه‌های تخصصی به ارائه و اجرای راهکارهای نوآورانه می‌پردازند. صدیقی با اشاره به اهمیت این همگرایی، اظهار داشت: ما برای آینده باید زنجیره‌ای از معلمان دغدغه‌مند و متعهد را تشکیل دهیم که با همکاری و پیوستگی، به حل چالش‌های پیش روی نظام آموزشی بپردازند. یدالله مع الجماعه؛ قدرت واقعی در هم‌افزایی و همکاری است.

پرسا؛ از یک رویداد به یک جریان ملی
اگرچه اختتامیه پرسا برگزار شده است، اما این تنها آغاز مسیر است. برنامه‌های آینده این رویداد شامل تشکیل قرارگاه‌های استانی و گسترش کارگروه‌های تخصصی برای عملیاتی‌سازی ایده‌های برتر خواهد بود. فرهنگیان علاقه‌مند می‌توانند با مراجعه به دفاتر کانون بسیج فرهنگیان در ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌های سراسر کشور، در این جریان تحول‌آفرین سهیم شوند.

پرسا دیگر یک رویداد نیست؛ بلکه حرکتی ملی برای شکل‌گیری یک نهضت فکری و عملی در آموزش و پرورش است، حرکتی که معلمان را از ناظران منفعل به بازیگران اصلی تغییر و تحول در نظام آموزشی تبدیل می‌کند.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=8691

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.