• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 17 - رمضان - 1446
  • برابر با : Sunday - 16 March - 2025
1

 اولویت‌بندی نادرست، مسائل اصلی آموزش و پرورش را به حاشیه می‌برد

  • کد خبر : 8647
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۹:۵۷
 اولویت‌بندی نادرست، مسائل اصلی آموزش و پرورش را به حاشیه می‌برد
 در حالی که آموزش‌وپرورش با مسائل کلیدی مانند کیفیت جذب و تربیت معلمان، شرایط کاری و فرسودگی شغلی آن‌ها مواجه است، تصمیماتی مانند افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان، اولویت‌های اصلی این حوزه را به حاشیه می‌برد. این تغییر، نه‌تنها روند تربیت نیروی انسانی را دچار اختلال می‌کند، بلکه با بی‌توجهی به اقتضائات سنی معلمان و نیازهای دانش‌آموزان، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به نظام آموزشی وارد خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، محمد قائدی، معلم و معاون سیاست‌ورزی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در یادداشتی نوشت: سرمایه اجتماعی و توجه به موضوعات پیرامونی آن از مسائلی است که همواره مورد توجه نظام اسلامی بوده است.

وجود نهادهای مختلف، به‌ویژه دستگاه حیاتی آموزش و پرورش برای تربیت نسل صالح، از جمله مصادیق ارزشمندی سرمایه اجتماعی است که بهترین دوره سنی نسل آینده را در اختیار دارد تا بتواند با تمام توان، خروجی خود را در مسیر تحقق حیات طیبه رقم بزند.

بدون شک، حضور معلمان تراز انقلاب اسلامی مسیر تحقق این امر را نه‌تنها کوتاه بلکه جامعه‌ای را به ارمغان می‌آورد که در گام دوم انقلاب، حضوری فعال و پویا داشته باشند. معلم به عنوان عنصر حیاتی و تاثیرگذار، دارای شاخصه‌های مختلفی است که با گزینش مناسب و گذر از دستگاه معلم‌ساز کشور، یعنی دانشگاه فرهنگیان، باید به سنگر تعلیم و تربیت وارد شود.

یکی از شاخصه‌هایی که دانشگاه فرهنگیان برای ورود معلم جهت حضور در دوره چهارساله (کارشناسی) در نظر گرفته، سن ورود است. در حال حاضر، سن ورود به دانشگاه فرهنگیان ۱۸ تا ۲۴ سال تعیین شده است، به این معنا که ۴ سال از بهترین دوره جوانی و سن تربیت‌پذیری داوطلب در مسیر معلمی قرار می‌گیرد و با کوله‌باری از تجربه حاصل از حضور چهارساله، آماده قرار گرفتن در کنار دانش‌آموزان می‌شود.

آنچه اکنون جای سوال است، تلاش برخی افراد و نامه اخیر وزیر آموزش و پرورش با نگاهی غیرکارشناسانه برای تغییر این سن به ۳۰ سال است که به تقلیل رسالت معلمی به شغل و کارمند بودن می‌انجامد. فشارهای افرادی با این تفکر بر اعضای شوعاف و شوعاپ با عناوین گوناگون و در زمان‌های مختلف باید مورد بازنگری قرار گیرد

به گفته یکی از اعضای کمیسیون آموزش در جلسه بررسی ابعاد افزایش سن که توسط مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان برگزار گردید، فشار برخی از معدود افراد بر نمایندگان کمیسیون آموزش اشاره شد که آن‌ها را وادار می‌کند که با نادیده گرفتن آینده شانزده میلیون دانش‌آموز، دست به اقداماتی این‌چنینی بزنند.

جایگزینی مصادیق مختلف شاخص‌های معلمی با بی‌توجهی برخی تصمیم‌گیران به مسائلی مانند فرسودگی شغلی در معلمان با افزایش سن و اهمیت ارتباط متناسب با زمان دانش‌آموزان در ۱۲ پایه مختلف، باید در اولویت تصمیم‌گیری و انتشار نظرات مسئولان باشد.

متاسفانه، گفتمان اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین، عدالت آموزشی و افزایش کیفیت مسائل پرورشی و آموزشی که هر یک از بیانات رهبر انقلاب در دیدار با معلمان هستند، در ذهن برخی از مسئولان جای خود را به اقدامات غیرکارشناسی همچون افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان داده است. تغییر سن در برابر مسائل روی میز آموزش و پرورش، به‌ویژه عدالت آموزشی و اجرایی‌سازی سند تحول، مسئله قابل توجهی نیست و زمان را با جریان‌هایی این‌چنینی برای توجه به مسائل مهم آموزش و پرورش از بین می‌برد.

با توجه به انتشار جداول بودجه آموزش و پرورش و عدم تغییر چشمگیر بودجه اجرایی‌سازی سند تحول و یا با اشاره به کاهش بودجه پرورشی، انتظار می‌رفت که مسئولان مختلف، به‌ویژه وزیر آموزش و پرورش و اعضای کمیسیون آموزش مجلس، فعالانه گفتمان توجه به تحول و مسائل پرورشی را برای آموزش و پرورش مطالبه کرده و خود را درگیر موضوعاتی از این نوع نکنند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=8647

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.