• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 5 - ربيع أول - 1447
  • برابر با : Thursday - 28 August - 2025
0

دوره تخصصی سرمایه با محوریت تحول منابع انسانی آموزش‌وپرورش برگزار شد

  • کد خبر : 9402
  • ۰۶ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۸:۳۲
دوره تخصصی سرمایه با محوریت تحول منابع انسانی آموزش‌وپرورش برگزار شد
دوره تخصصی سرمایه با حضور جمعی از معلمان، کارشناسان و مسئولان توسط قرارگاه منابع انسانی مرکز بسیج وزارت آموزش‌وپرورش برگزار شد. این دوره با هدف بررسی چالش‌ها و راهکارهای تحول در نظام منابع انسانی آموزش‌وپرورش، میزبان سخنرانی اساتید و مدیران حوزه تعلیم و تربیت بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رستا، دوره تخصصی سرمایه با محوریت تحول منابع انسانی آموزش‌وپرورش، توسط قرارگاه منابع انسانی مرکز بسیج وزارت آموزش‌وپرورش و با مشارکت معلمان برگزار شد.

در افتتاحیه دوره، حمید رفیعی، مسئول مرکز بسیج وزارت آموزش‌وپرورش، با تأکید بر جنگ پنهان در عرصه تعلیم و تربیت، گفت: این حوزه یکی از میدان‌های اصلی مبارزه است و نظام تمدن غرب برای آن راهبرد، علم و ابزار طراحی کرده است.

وی افزود: اگر می‌خواهیم نظام تعلیم و تربیت غرب‌زده ما اسلامی شود، این تغییر تنها در محتوای کتاب درسی رقم نمی‌خورد، بلکه باید در فرآیندهایی چون تأمین، تربیت و ارتقای منابع انسانی محقق شود.

او هشدار داد در صورت نشناختن این جنگ نرم و جایگاه خود در آن، دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی ممکن نخواهد بود.

در ادامه دوره، میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در دولت سیزدهم، به بررسی منابع در سازمان پرداخت و سیر تطور مفهوم مدیریت منابع انسانی را مرور کرد. او همچنین نگاه اسلام به مدیریت منابع انسانی را تبیین نمود.

حامد ضمیری، کارشناس آموزش‌وپرورش، نیز با مروری بر سیر تحول تربیت‌معلم از دارالمعلمین تا دانشگاه فرهنگیان، نسل‌ها و مدل‌های متنوع آماده‌سازی معلمان متناسب با نیازهای آموزشی کشور را بررسی کرد.

محمد رحمانی، کارشناس آموزش‌وپرورش، با تأکید بر اینکه کیفیت نظام آموزشی ریشه در نگاه فلسفی مدیران دارد، اظهار داشت: اگر نگاه سیاست‌گذاران رشد‌محور و انسان‌مدار باشد، امنیت و کیفیت شغلی معلمان حفظ می‌شود؛ اما نگاه صرفاً سودمحور منجر به موقتی‌سازی و تضعیف جایگاه معلم خواهد شد.

در بخش دیگری، علی خوش‌اقبال، استاد دانشگاه و کارشناس آموزش‌وپرورش، مدیریت منابع انسانی را در جذب، توسعه، انگیزش و نگهداشت کارکنان تشریح کرد و به روندهای نوین همچون تنوع نسل‌ها، فناوری‌های نو و کار تیمی پرداخت.

همچنین علیرضا علیخان‌زاده، رئیس سابق امور جذب، به‌کارگیری و رشد سازمان امور اداری و استخدامی کشور، سیر شکل‌گیری و تحول علم مدیریت منابع انسانی را بررسی کرد و با توجه به سخنان رهبری، بر کشف و پرورش استعدادهای پنهان تأکید نمود. او مربی‌گری، شناسایی استعدادها و وجود نظام منسجم آموزش، گزینش و جبران خدمت را مهم دانست و عنوان کرد: برای به فعلیت رسیدن استعداد، عرصه باید متناسب با استعداد فراهم شود.

مهدی نظری‌زاده، کارشناس آموزش‌وپرورش، نیز به‌طور مفصل نظام ارزشیابی و رتبه‌بندی معلمان را براساس اسناد بالادستی تشریح کرد و به اهداف، شایستگی‌ها، ساختار امتیازدهی و سطوح رتبه‌بندی پرداخت.

حجت‌الاسلام محسن خاکی، معلم و کارشناس آموزش‌وپرورش، نیز معلم ایده‌آل را ستون چهارگانه‌ای از فکر، سیاست، ایدئولوژی و اخلاق دانست و تأکید کرد که چنین معلمی باید مسلح به علوم تربیتی، انسانی ـ اسلامی و مهارت عملی باشد.

او افزود: آموزش باید بومی‌سازی شود و جامعه‌ای بسازد که ظلم، فساد و جهل را برنمی‌تابد.» خاکی رسالت معلم را علاوه بر پرورش نسل اندیشمند، تحلیلگر و پرسشگر، شناخت میدان واقعی آموزش‌وپرورش دانست و هشدار داد: «این میدان تنها با دشمن خارجی مواجه نیست، بلکه نیروهای تنبل، لیبرال یا محافظه‌کار نیز در آن حضور دارند.

اسفندیار چهاربند، مسئول اسبق مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش‌وپرورش، نیز با تشریح نظام مسائل منابع انسانی و پیچیدگی‌های ناشی از گستردگی این دستگاه، گفت: تغییر واقعی در آموزش‌وپرورش نه با جابه‌جایی جناح‌ها، بلکه با تغییر الگوهای فکری، مدیریت علمی و تمرکز بر نیروی انسانی ممکن است. وی مدرسه را قلب اثرگذاری اجتماعی و نقطه آغاز تحول کشور توصیف کرد.

در اختتامیه این مراسم، سجاد صدیقی، مسئول سازمان بسیج فرهنگیان کشور، با بیان اینکه این دوره‌ها آغاز راه است و موفقیت وابسته به استمرار و اراده است، تأکید کرد: قرار نیست با یک دوره همه مشکلات حل شود. مهم استمرار مسیر و باور به نقش‌آفرینی در آینده منابع انسانی است.

وی تغییر را مشروط به تبعیت از سنن الهی، پذیرش ابتلائات، هزینه دادن و ایجاد سرمایه اجتماعی دانست و گفت: تغییرات عالم همواره به اراده‌های محکم وابسته بوده است. اگر با نگاه ایمانی وارد شویم، خداوند صحنه را تغییر خواهد داد.

صدیقی با اشاره به ابتلائات مسیر تحول افزود: فتنه شیطان یأس و ناامیدی می‌آورد، اما باید بر اراده محکم ایستاد. در تاریخ انقلاب اسلامی نیز امام خمینی با اراده و استقامت مسیر تحول را هموار کرد. این راه طولانی است و ما باید هسته‌های استانی و کارگروه‌های منابع انسانی را تشکیل دهیم.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان تأکید کرد: برای ارتقای کیفیت منابع انسانی باید یک لشکر از معلمان فهیم، عازم و جازم شکل گیرد تا بتوانیم آینده آموزش‌وپرورش را در مسیر تحول واقعی قرار دهیم.

در پایان، سید جواد حسینی، مسئول قرارگاه منابع انسانی مرکز بسیج وزارت آموزش‌وپرورش، بر حفظ ارتباطات پس از دوره و به‌کارگیری آموخته‌ها در جهت نقش‌آفرینی فعال در تحول آموزش‌وپرورش تأکید کرد.

دوره تخصصی سرمایه پس از طرح دیدگاه‌های مسئولان و کارشناسان و با تأکید بر نقش معلمان در خط مقدم تحول آموزشی به کار خود پایان داد.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=9402

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.