• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
9
سرپرست دانشگاه فرهنگیان:

گزینش فرهنگیان سخت‌گیرانه‌ و مستمر خواهد بود

  • کد خبر : 3187
  • ۰۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
گزینش فرهنگیان سخت‌گیرانه‌ و مستمر خواهد بود
در گزینش و جذب سالانه ۲۵ هزار دانشجو به صورت سالانه شاخص‌های جذب تقویت می‌شوند و‌ سخت‌گیرانه‌تر خواهد شد و گزینش مستمر داریم و در طول تحصیل دوبار گزینش می‌شوند و اگر احساس شود برای معلمی مناسب نیستند به دانشگاه دیگری منتقل خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، به نقل از ایلنا، رضا مرادصحرایی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان در نشستی خبری ضمن گرامیداشت یاد شهید رجایی و باهنر گفت: دانشگاه فرهنگیان میراث دار مراکز تربیت مدرس  است که با قدمتی بیش از ۱۰۰ سال به سان درختی تنومند رشد کرده است و بسیاری دانشگاه ها از تنه این درخت رشد کردند و این دانشگاه از قدیمی ترین دانشگاه های کشور است.

او افزود: به دنبال این اهداف می خواهیم دانشگاه فرهنگیان را مرجع آینده ساز و تمدن ساز تبدیل کنیم. اگر قصد تمدن سازی داریم که داریم، مهم ترین اهرم های آن تربیت معلم و مربی است. اینجا جایی است که معلمان و مربیان تحول آفرین را تربیت می کند.

مرادصحرایی ادامه داد: اما معلمی آرمانی ما، معلم الخیر است. که در وصف او می گویند خدا، ملایکه و جنبندگان زمین و آسمان برایش طلب استغفار می کنند. همزمان با این اهداف طرح معلم آینده کلید واژه مفهومی ماست و برای نسل آینده معلم تربیت می کنیم. پس شیوه و اسلوب ما باید تربیت معلم برای آینده باشد.

او افزود: اگر امروز معلمی جذب می کنم تازه بعد از فارغ التحصیلی است که معلمی او آغاز می شود. تربیت معلم چند ساحتی مهم است. نباید نقش تربیتی معلم مغفول بماند. باید در تربیت معلم به شیوه های جدید روی بیاوریم که جریان ساز باشد و دانشگاه ما می خواهد جریان ساز باشد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان یادآور شد:  هرمعلم یک معلم پرورشی، ورزشی، امدادگر و… گوشه ای از کارهایی است که می کنیم، اما هدف تربیت معلمی با مهارت ها و ساحت های شش‌گانه است.

صحرایی گفت: برای دانشگاه فرهنگیان چندین چرخش تحولی ترسیم کرده‌ایم از آنجایی که دانشگاه فرهنگیان در اولویت های رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش قرار گرفته، این چرخش ها تضمین کننده اجرای سند تحول بنیادین به ویژه تربیت نیروی انسانی است.چرخش دانشگاه فرهنگیان از دانشگاهی سنتی به دانشگاهی تحول آفرین و نسل چهارم و پنجم است. چرخش دوم تربیت معلم چند ساحتی است. چرخش سوم چرخش از معلم به مربی به معنای راهنما و راهبر خواهد بود.

او اضافه کرد: حرکت از علم متعارف به مهارت های نرم و انتقادی و نوین مورد توجه است وچرخش پنجم حرکت از دانشگاهی پراکنده با ساختار پراکنده به دانشگاهی جامع است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: برابر این اهداف اصلاح ساختار تامین نیرو، ارتقای نظام برنامه کلان درسی تربیت معلم است که نقطه اهرمی تحول است و برنامه درسی بر آن مبنا تغییر می کند.اصلاح بعدی اصلاح کالبد دانشگاه و اصلاح نظام جذب و پذیرش دانشجو معلم است. این دانشگاه علی رغم اهمیت فضا و کالبد در این زمینه وضعیتش بحرانی است. ما با ۳ میلیون مربع عرصه و عیان کاستی زیادی دارد چه در معماری و بنا و چه در تناسب با ملزوماتی که دارند. از ابتدای مسیولیتم ۱۰۰ هزار متر مربع به فضای آموزشی دانشگاه اضافه شد تا یک میلیون مترمربع باید افزوده شود تا مهر را بدون مشکل آغاز کنیم.

مرادی تاکید کرد: در مدت کرونا ۵۰ هزار دانشجو معلم جذب شده که تدابیری برای خوابگاه های آنها اندیشیده نشد. ما مهرماه امسال را کاملا حضوری آغاز خواهیم کرد. برای اصلاح این وضعیت طرح توسعه دانشگاهی را آغاز کردیم. اقدام تحولی دیگر بازنگری برنامه کلان تربیت معلم است. این برنامه باید ویژگی‌های منحصر به فردی داشته باشد به گونه ای که چیزی به دانشجو معلم بیاموزد که جای دیگر نمی تواند یاد بگیرد.

مرادی بیان کرد: کارآفرینی، چند ساحتی بودن، نوآوری، توجه به نیازهای جدید و آینده نگر بودن از موارد اصلاحی برنامه درسی جدید است. کارگروه متخصصی برای این منظور تدبیر شده و برنامه کلان را تا آخر سال امیداریم بازنویسی کنیم.

صحرایی بابیان اینکه ۴۷۰۰ عضو هییت علمی و نیروی اداری نیاز داریم گفت: در حال حاضر ۸۴۶ هیئت علمی داریم و‌ کارمندان ما کمتر از آنچه موردنیاز ماست.نسبت استاد به دانشجو ۱۱۰ به یک است و استاندارد کشور ۲۰ به یک است.

او افزود: فرق هست بین عالم و معلم، هرعالمی نمی تواند معلم باشد. معلمی در اینجا آموخته می‌شود. جذب سالانه ۵۰۰ عضو هیئت علمی جدید که به تصویب سازمان اداری استخدامی رسیده همچنین تبدیل هزار معلم ممتاز و سرامد به هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان از دیگر اقدامات ماست.

صحرایی با اشاره به بحث گزینش و جذب سالانه ۲۵ هزار دانشجو به صورت سالانه گفت: شاخص های جذب تقویت می شوند و سختگیرانه تر خواهد شد و گزینش مستمر داریم و در طول تحصیل دوبار گزینش می‌شوند و اگر احساس شود برای معلمی مناسب نیستند به دانشگاه دیگری منتقل می شوند.بحث دیگر به عنوان کارپوشه را داریم و هرمعلم متناسب با رشته خودش باید ۶ مهارت را کسب کند و فارغ التحصیلی او منوط به این مهارت هاست و در آخر دانشجوها آزمون جامع صلاحیت تحصیلی می دهند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: کیفیت بخشی به آموزش و امکانات رفاهی مورد توجه ویژه ماست و از اول مهر امسال همه رشته ها حضوری است مگر ورودی ۹۸ که شرایط خاص خودش را دارد. امکانات رفاهی ما زیبنده دانشجو معلمان ممتاز ما نیست.تلاش می کنیم حداقل دو غذا در منو باشد و وضعیت را بهبود ببخشیم. در حوزه مدیریت دانشگاه، تفویض اختیار به دانشگاه، بهره گیری از نخبگان در تمام سطوح مورد توجه ماست. طرح حفظ قرآن کریم که بیش از ۱۰ هزار دانشجو معلم قرار است حداقل حافظ یک جزء باشند وطرح حامیم از دیگر فعالیت های ماست. ما با داشتن قریب به هزار کانون و انجمن بستر خوبی برای سپردن کار فرهنگی به دانشجومعلمان داریم.

او با تاکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان هییت ممیزه نداشته است عنوان کرد: با حمایت وزیر علوم از آغاز سال تحصیلی آینده هئیت ممیزه در دانشگاه مستقر می شود. همچنین امکان بهره‌گیری از خدمات اعضای هیئت علمی سایر دانشگاه فراهم‌ می‌شود و اساتید و مدرسان بازنشسته ما نیز امکان حضور در دانشگاه فرهنگیان را خواهند داشت. برنامه درسی تمام رشته‌ها برای تربیت معلم تراز بازنگری می شود. ضمن اینکه طرح کاهش دوره کارشناسی امسال آغاز می شود و نتیجه اش در دستور کار قرار می گیرد. به این صورت که دانشجو سالی سه ترم می گذراند.

او اظهار کرد: نهضت ملی تولید کتاب درسی ویژه تربیت معلم را در دستو کار خواهیم داشت. ما به بیش از دوهزار کتاب اختصاصی نیاز داریم و منابع درسی ما یکپارچه می‌شود و شیوه آموزش آمیخته یا معکوس در دانشگاه اجرا می شود و می تواند به عنوان طرح جایگزین به جای آموزش های سنتی در دانشگاه های دیگر اجرا شود.در سه ماه اخیر بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان به دانشگاه فرهنگیان در سفرهای استانی اخیر اختصاص پیدا کرده که اتفاق خیلی خوبی است.

او با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان با ۹۸ پردیس و مرکز، تقریبا ۹۵ هزار دانشجو دارد اظهار کرد: ما ظرفیت پذیرش و آموزش ۱۵۰ هزار دانشجو را به شرط وجود حمایت‌ کافی داریم.

مرادصحرایی بیان کرد: مهرماه سال جاری حدود ۱۰۰ هزار معلم نیاز داریم که به طرق مختلف تامین خواهد شد مثل به کارگیری نیروهای بازنشسته و… ما آمادگی داریم به روش‌هایی که سازمان اداری استخدامی مشخص می‌کند، دوره فشرده و سریع ببینند و کارشان را آغاز کنند اما یک سال دوره دانشگاه را هم بگذرانند.

مرادصحرایی افزود: ما حاضریم ۳۰ هزار معلم را از بین دانشجویان ممتاز سال آخر خودمان و طلاب ممتاز حوزه علمیه شناسایی کنیم و با مهارت آموزی سال بعد آنها را به آموزش‌وپرورش تحویل بدهیم. معلم در فرایند تربیت باید شناسایی شود نه در یک آزمون لحظه‌ای.

او با اشاره به اهمیت برگزاری به موقع آزمون استخدامی توصیح داد: ما باید امسال آزمون بگیریم تا برای سال بعد معلم تربیت کنیم نه اینکه کسی که امسال آزمون داده سرکلاس برود. از شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌خواهم به این شکل جذب و برگزاری رسیدگی کند.

او در پاسخ به خبرنگار ایلنا در مورد پذیرش معلولان و چگونگی به کارگیری آنها گفت: ما در قانون سهمی برای استخدام معلولان داریم اما استخدام معلولان برای دستگاه هایی است که بتوانند وظیفه خود را انجام دهند. من شخصا معتقدم اگر قرار است معلول وارد نظام تعلیم و تربیت شود بهتر آن است که توانایی او برای تدریس و معلمی بیش از هرچیز مورد توجه قرار بگیرد. آیا چنین فردی می‌تواند مثلا کلاس ۴۰ نفره ابتدایی را اداره کند؟ این سوال کلیدی است‌.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: اطلاعات دقیقی از میزان معلولان فعلی دانشگاه ندارم، اما تاجایی که مطلع هستم معلولان در مصاحبه به سمت دیگری هدایت می شوند چراکه جزو شاخص های مصاحبه فیزیک فرد است مگر اینکه معلولیت فرد محدود کننده و خاص نباشد. وظیفه ما تربیت نیرو و معلم است نه تامین شغل برای افراد. معلولان در دستگاه‌ها و مسیرهای دیگر امکان استخدام خواهند داشت.

مرادصحرایی ادامه داد: در استخدام ماده ۲۸ دیدم عده ای از این افراد استخدام شده اند، اما قطعا معلولیت آنها به نوعی بوده که توانایی فیزیکی آنها احراز شد اما بازهم در این موضوع اطلاعات من کافی نیست.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=3187

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.