• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
10

گزیده‌ای از سخنرانی شهید محمدعلی رجایی در جمع مربیان امور تربیتی به مناسبت روز امور تربیتی و تربیت اسلامی

  • کد خبر : 2459
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
گزیده‌ای از سخنرانی شهید محمدعلی رجایی در جمع مربیان امور تربیتی به مناسبت روز امور تربیتی و تربیت اسلامی
خواهران و برادران من می‌دانند هر یک انسانی که تحت‌تأثیر تربیتی ما قرار می‌گیرد می‌تواند یک روزی امام باشد پس هر یک از ما در سال مواجه هستیم با حداقل ۵۰ انسان که امکان امام‌شدن دارند، مسئولیت بزرگی است.‌ تمام آن کارهایی که گفتم بر عهده ماست که با آن بیانمان و حرکتمان به این نسل منتقل کنیم و این مسئولیت فقط به عهده شماست.

ای کسانی که در یک نهاد انقلابی که به یاری خدا به شکل گسترده‌ای در وزارت آموزش و پرورش مشغولرساندن پیام انقلاب است تعهداتی را در قبال حرکت اسلامی بر دوش گرفته‌اید. می‌خواهم در فرصت چنددقیقه‌ای که باهم داریم از روزنه‌های امید برادرتان در آموزش و پرورش و از مسئولیتی که شما به عهده داریدسخن بگوییم.

وجود امور تربیتی به عنوان یک نهاد انقلابی در آموزش‌وپرورش بخشی از آن عنصری است که برای همهکسانی که در رابطه با انقلاب احساس مسئولیت می‌کنند آرامش و اطمینان خاطر به‌وجود می‌آورد.

انقلاب باید از آموزش‌وپرورش به جامعه راه پیدا کند. بخش فرهنگی انقلاب یعنی محتوای فکری انقلاب باید ازطریق انتقال به نسل نو تداوم یابد تا این نسل در آینده بتواند بار این انقلاب را به‌ دوش بگیرد. پیداست کهمسئولیت بسیار سنگین است. ابتدا باید نهادهای مختلف را بررسی کنیم و ببینیم که در ارتباط با آنها و نیز درمقایسه با آنها چه مسئولیتی داریم.

وقتی به کسی که در این دوره «انقلابی» گفته می‌شود یعنی بار تعهد صد هزار شهید و مجروح و معلول به دوشیک چنین انسانی، به عنوان یک فرد انقلابی است. هر یک از ما در هر محدوده‌ای که کار می‌کنیم و خودمان رازاییده حرکت انقلابی مردم مسلمان ایران می‌دانیم این بار را باید بر دوشمان احساس کنیم.

ما همین‌قدر که لب به سخن باز می‌کنیم، باید بدانیم که این فریاد ما نیست، این سخن به تنهایی از ما نیست، نهتنها صدهزار شهید و مجروح و جانباز در این سخن تجلی می‌کنند؛ بلکه میلیون‌ها انسان که برای تحقق اینانقلاب سرمایه‌گذاری‌های متفاوت کردند، امروز نگران این سخن‌ها هستند، نگران این حرکات هستند، نگرانرفتار آن عناصری هستند که خود را انقلابی می‌دانند و مسئولیت انقلابی می‌پذیرند.

خواهران و برادران من می‌دانند هر یک انسانی که تحت‌تأثیر تربیتی ما قرار می‌گیرد می‌تواند یک روزی امامباشد پس هر یک از ما در سال مواجه هستیم با حداقل ۵۰ انسان که امکان امام‌شدن دارند، مسئولیت بزرگیاست.‌ تمام آن کارهایی که گفتم بر عهده ماست که با آن بیانمان و حرکتمان به این نسل منتقل کنیم و اینمسئولیت فقط به عهده شماست. بقال انقلابی تمام تلاشش در خودش خلاصه می‌شود. نانوای انقلابی، کارمندانقلابی، افسر انقلابی همینطور. اما معلم انقلابی اینطور نیست و معلم انقلابی باید معیارهای انقلاب را منتقلکند به نسلی که می‌خواهند در آینده انقلاب را ادامه دهند، این مسئولیت شما عزیزان به عنوان مربیان امورتربیتی است.

این نهادی است که اگر خدا توفیق بدهد و منطبق با معیارها و ملاک‌های اسلامی عمل بشود، مطمئناً هر کسدر هر مقامی افتخار می‌کند که به او بگویند یکی از افراد امور تربیتی است ولی اگر خدای نکرده برادران یاخواهران ما رسالت واقعی خودشان را درک نکرده باشند، یا درک کرده باشند ولی بی‌توجه نسبت به آن باشند،آنجا است که امور تربیتی چیزی برای ما بوجود نمی‌آورد.

به شما مژده بدهم به عنوان یک برادری که تجربه کرده، شما را در جریان این تجربه قرار بدهم که اگر بر اساسمعیارهای اسلامی عمل بکنید خود این عمل یک مبارزه منطقی است و دشمن را آنچنان بیچاره می‌کند که از بهثمر رساندن هر توطئه‌ای ولو هرچقدر هم کوچک باشد، عاجز می‌شود. شما برگردید به عقب از برادران یا پدر ومادران خودتان که تاریخ را بیشتر از شما می‌دانند و دیده‌اند، بپرسید.

چون امروز جامعه ما به سمت یک جامعه اسلامی کامل پیش می‌رود در سال‌های قبل از انقلاب اگر دودانش‌آموز در یک کلاس بودند که مسلمان بودند، عمل می‌کردند به اسلام این دو نفر کلاس را قبضه می‌کردند وامروز مَثل شما مثل آن دو دانش‌آموز در کلاس است و شما در جامعه هستید. هرگاه عمل ما بر اساس اسلام وضوابط و معیارهای اسلام باشد، تردید به  خودمان راه ندهیم که موفق می‌شویم، تردید نکنیم.

{إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا} آیه ۹۶ سوره مریم. این خدا که می‌گوید: آقا براساس ضوابط قرآنی عمل کنید، من شما را محبوب مردم قرار می‌دهم. و دوست برای شما در جامعه آنقدرفراهم کنم که نیازی برای پیروزی به شکل مبارزه نداشته باشید. من موقعی که وعده می‌کردم عرض کردم کهفرصتم خیلی کم است و حضورم در اینجا برای ابراز یک پیوند صددرصدی است که با نهادهای انقلابی دارم.

 ای خدا خون شهدا را کاملاً درک می‌کنیم، تعهدی که در مقابل این خون داریم کاملاً درک کردیم، ما را در انجاموظیفه‌مان موفق بدار. ای خدا این انقلاب با تمام بارهای سیاسی و اجتماعی و اعتقادی‌اش به دوش ماست، مارا در انجام این رسالت موفق بدار.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=2459

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.