• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4

کنکور دونوبتی به زبان ساده

  • کد خبر : 3563
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۲
کنکور دونوبتی به زبان ساده
خبر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دو نوبتی شدن کنکور، ابهامات زیادی را در ذهن دانش‌آموزان و معلمان به‌وجود آورد و همگی به دنبال شفافیت این موضوع هستیم. در این گزارش به چند سوال پرتکرار دانش‌آموزان و معلمان پاسخ خواهیم داد.
به گزارش سرویس مدارس پایگاه خبری تحلیلی رستا، زهرا کارگر:

کنکور ۱۴۰۲ قطعا دو نوبتی برگزار می‌شود؟

بله؛ طبق گفته سازمان سنجش کشور، باتوجه به ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش‌عالی پس از پایان متوسطه، مصوب جلسه ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی که در تاریخ ۲۵ تیرماه سال ۱۴۰۱ ابلاغ شده است، مصوبه مذکور از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا می‌باشد.

 

شیوه برگزاری آزمون چگونه است؟

آزمون سراسری دومرتبه در سال برگزار خواهد شد؛ این آزمون دو مرحله‌ای نیست بلکه دو نوبتی است و داوطلبان اختیار دارند که در یک نوبت یا هردو نوبت شرکت کنند تا تراز و نمره بالاتری که دریافت می‌کنند برای آن‌ها محاسبه شود. نتایج آزمون سراسری برای دو سال معتبر است که جزئیات برگزاری این آزمون توسط سازمان سنجش کشور اعلام خواهد شد. اما توجه داشته باشید که پذیرش متقاضیان فقط یک مرتبه در سال و براساس ترکیب نمرات سوابق تحصیلی و آزمون سراسری انجام خواهد شد و نکته حائز اهمیت در آزمون سراسری امسال این است که اگر تاکنون سهم سوابق تحصیلی به صورت تاثیر مثبت بوده است، از امسال تاثیر قطعی خواهد داشت.

 

دروس عمومی کاملا از آزمون سراسری حذف شده‌اند؟

دروس عمومی از آزمون اختصاصی سراسری حذف شده‌اند اما نکته مهم این است که به گفته‌ی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش، سهم دروس عمومی در نتیجه نهایی نه تنها کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده است؛ اگر تا سال قبل تاثیر دروس عمومی در آزمون سراسری بین ۱۷ تا ۲۲ درصد بوده است، اکنون ۲۶ درصد از ۴۰ درصد سابقه تحصیلی مربوط به دروس عمومی است و تنها تفاوت آن این است که این سهم بر اساس کتابی است که دانش آموزان می‌خوانند و امتحان می‌دهند.

 

علت حذف دروس عمومی از آزمون اختصاصی چیست؟

وزیر آموزش و پرورش در خصوص حذف دروس عمومی از کنکور سراسری به ایسنا گفته بود که دروس عمومی از کنکور حذف شده‌اند ولی از پایه دهم، یازدهم و دوازدهم حذف نشده‌اند بلکه به صورت تشریحی و در قالب امتحانات نهایی سنجیده می‌شوند. وی معتقد است که نمی‌توان دروس عمومی را صرفاً در قالب آزمون‌های چهارگزینه‌ای مورد ارزیابی و سنجش قرار داد و سوالات تشریحی در لایه «تفهیم» قرار می‌گیرد.

 

دو نوبتی شدن کنکور، خوب یا بد؟

نمی‌توان به قطعیت گفت که دو نوبتی شدن کنکور خوب است یا بد اما تحلیل ما این است که به‌نظر می‌رسد اجرای این طرح برای کسانی که امسال در پایه دوازدهم تحصیل می‌کنند، شرکت در کنکور دی‌ماه آن‌چنان مؤثر نیست؛ دانش‌آموزان این پایه چندان امیدی به کنکور نوبت دی‌ماه ندارند و به این آزمون به دید آزمون آزمایشی نگاه می‌کنند و تلاش خود را روی امتحانات نهایی و کنکور نوبت تیرماه متمرکز می‌کنند. اما برای کسانی که فارغ‌التحصیل شده‌اند و می‌خواهند امسال در کنکور ۱۴۰۲ شرکت کنند طرح مفیدی به نظر می‌رسد. به صورت کلی نکته قابل تأمل این قضایا این است که حوزه آموزش و پرورش ما به قدمی بالاتر از اهمیتِ صرف لایه «دانشی» یعنی لایه «تفهیم و تحلیل» می‌اندیشد و این یعنی می‌توان به آینده آموزش و پرورش امیدوار بود.

نکته دیگری که حتی در همین چند ماه قابل لمس بود این است که هرچند بعضی از دانش‌آموزان به خاطر ابهام در مدل اجرای طرح دو نوبتی شدن کنکور سرگردان و معترض بودند، اما زمانی که ابهام‌های‌شان رفع می‌شد و مثلاً متوجه حق انتخاب بین نتیجه کنکور دی‌ماه و تیرماه می‌شدند، استرس آن‌ها به طرز محسوسی کاهش می‌یافت. هرچند هنوز هم اعتراض‌ها نسبت به این مصوبه و این طرح بسیار است اما طبیعت هر تغییر، مواجه شدن با حجم مخالفت‌ها از هر سمت و سویی است. به امید آینده‌ای روشن برای نظام تعلیم و تربیت ایران.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=3563

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.