• امروز : سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 7 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Tuesday - 14 May - 2024
4

چرا برخی فارغ‌التحصیلان مجاز به شرکت در آزمون دبیری نبودند؟

  • کد خبر : 4708
  • ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹
چرا برخی فارغ‌التحصیلان مجاز به شرکت در آزمون دبیری نبودند؟
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش به گلایه‌های داوطلبان آزمون استخدام دبیر و هنرآموز که مدارک تحصیلی‌شان مرتبط با رشته‌های این آزمون نبود، پاسخ داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا و به نقل از فارس، تعدادی از فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی مانند زمین‌شناسی، روان‌شناسی، حقوق و حسابداری نسبت به اینکه امکان ثبت‌نام در آزمون دبیر و آموزگار نداشتند، گلایه کردند و عنوان داشتند که واحدهایی را در دوره تحصیلی گذرانده‌اند که شرایط را برای تدریس آنها فراهم می‌کرد.

محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس درباره این موضوع اظهار کرد: برای آزمون استخدام دبیر و هنرآموز بر اساس نیازسنجی که برای دروس انجام شد متناسب با کمبود نیروی انسانی و آمایش منطقه‌ای با رویکرد مناطق کمتر برخوردار، اقدام کردیم.

وی با بیان اینکه تغییر در رویکرد رشته‌های شغلی داشتیم و متناسب با سند تحول و برنامه درسی ملی، برنامه‌ریزی کردیم، افزود: بر اساس ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری و مبتنی بر نیاز و آمایش منطقه‌ای رشته‌ها را سازماندهی کردیم.

کاظمی با اشاره به گستره رشته‌های استخدامی در آزمون آموزگاری، ادامه داد: یک تفاوتی را رشته هنرآموزی و دبیری با رشته آموزگاری دارد. تفاوت این است که دوره ابتدایی، دوره عمومی است و یک عنوان دارد اما دوره متوسطه، دوره تخصصی برای دروس است و باید دبیران و هنرآموزان رشته مشخصی را آموزش دهند. 

وی اضافه کرد: بر اساس دروس مدنظر و حوزه‌های تربیت و یادگیری، رشته‌های دبیری و هنرآموزی را تعریف کردیم که دبیری در ۱۲ عنوان شغلی و هنرآموزی در ۱۷ عنوان شغلی است. 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره عدم انتخاب رشته زمین‌شناسی، گفت: واقعیتش این است که رشته زمین‌شناسی با رشته‌های مرتبط ما سازگاری ندارد؛ دبیر دوره متوسطه اول و دوم فرقی ندارد و کسی که دبیر علوم است برای متوسطه اول و دوم است و با این نگاه و رویکرد، عناوین شغلی را تعریف کردیم.

وی افزود: رشته زمین‌شناسی با هیچ رشته ما سازگاری نداشت. چون علوم ما تحت سه عنوان علوم تجربی زیستی، علوم تجربی فیزیک و علوم تجربی شیمی است و رشته زمین‌شناسی برای این گروه و این مرحله آزمون، امکان حضور نداشت. 

کاظمی درباره فارغ‌التحصیلان رشته‌های روان‌شناسی، حقوق و حسابداری و … که در آزمون استخدام دبیر و هنرآموز امکان حضور نداشتند، اظهار کرد: چند هزار عنوان مدرک لیسانس و فوق لیسانس داریم؛ عملا آموزش و پرورش نمی‌تواند همه این رشته‌ها را مدنظر قرار دهد.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب هم تذکر دادند که دبیران آموزش و پرورش باید با مدرک مرتبط تدریس کنند و ما تا آنجایی که امکان داشته است، این کار را انجام دادیم و در آزمون استخدام دبیر و هنرآموز خیلی رشته‌ها را اضافه کردیم مثلا برای علوم تجربی و فیزیک، خیلی از رشته‌های فنی و مهندسی که امکان داشت را اضافه کردیم. در ریاضی، شیمی، علوم اجتماعی هم همینطور بود. 

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش به رشته حسابداری اشاره کرد و گفت: در توسعه متوازن، اینگونه نیست که بگوییم حاضریم توسعه فنی و حرفه‌ای و کاردانش به هر قیمتی اتفاق بیفتد و متناسب با آمایش منطقه‌ای توسعه خواهیم داشت؛ رشته حسابداری هم جزو رشته‌هایی هست که برای سال آینده تعدیل کردیم و پذیرش برای رشته محل جدید نداریم. 

وی درباره رشته حقوق و علوم سیاسی، اظهار کرد: همه رشته‌ها را با نگاه جامع بررسی کردیم و تا آنجایی که امکان داشت، سعی کردیم رشته‌های مرتبط را مدنظر قرار دهیم و با گستره زیاد سعی کردیم بررسی را انجام دهیم. 

کاظمی درباره کسانی که می‌گویند برخی واحدهای درسی را در دانشگاه گذرانده‌اند، بیان کرد: وقتی دبیر ریاضی جذب می‌کنیم، این فرد باید ریاضی همه دروس رشته علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی را بتواند درس دهد؛ ممکن است فردی در رشته خودش چند واحد ریاضی خوانده باشد اما آیا می‌تواند گسسته، هندسه و حسابان تدریس کند؟ دبیر ریاضی باید همه دروس ریاضی متوسطه اول و دوم را تدریس کند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=4708

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.