• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
9

چالش‌های تدریس دانشجومعلمان ورودی۹۹/ از تهدید به قطع حقوق تا تدریس در رشته و منطقه‌‌‌ای متفاوت

  • کد خبر : 5454
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
چالش‌های تدریس دانشجومعلمان ورودی۹۹/ از تهدید به قطع حقوق تا تدریس در رشته و منطقه‌‌‌ای متفاوت
یکی از دانشجومعلمان ورودی۹۹ دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با رستا گفت: در سازماندهی، تعدادی از دانشجویان باید به شهرها و مناطقی بروند که شهر محل خدمت‌شان نیست. در واقع ما را به اجبار سرکلاس می‌فرستند و اگر بگوییم نمی‌رویم، ما را به قطع حقوق تهدید می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، سرویس تربیت معلم، کمبود معلم که مشکل همیشگی آموزش و پرورش بود، امسال با کلاس‌های خالی بیشتر خود را نشان داد و زنگ هشداری که شاید خیلی به آن توجه نمیشد، بالاخره صدای خیلی‌ها را بلند کرد. آموزش و پرورش که با این چالش و تلاطم مواجه شده است، دست به گریبان روش‌های مختلف برای پر کردن کلاس‌های خالی شده است. یکی از این روش‌ها، فرستادن دانشجوهای ورودی سال ۹۹ دانشگاه فرهنگیان یک سال زودتر از فارغ‌التحصیلی، به کلاس‌های درس به عنوان معلم است. پیرو این تصمیم، ترم‌های آتی ورودی‌های ۹۹مجازی شده و آنها همزمان باید هم مدرسه بروند و هم کلاس‌های دانشگاه را سپری کنند. از طرفی دانشگاه فرهنگیان رفتن به مدرسه را اجباری نکرده است اما جو حاکم چیز دیگری را نشان می‌دهد؛ تصمیمی که گویا اجزای مختلف آن کنار همدیگر جور درنمی‌آید و مشکلاتی را برای دانشجویان به وجود آورده است.

فقط کلاس پر شود

یکی از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان تهران در گفتگو با رستا می‌گوید:
روز ۲۲ مهر بود که بخشنامه‌ای آمد و اغلب رشته‌های مراکز استان تهران، ورودى هاى ٩٩، غیرحضوری و نیمه حضوری شدند.
محل خدمت‌های‌ ما، نیروی مازاد نمی‌خواست؛ ولی دانشگاه‌مان این ترم را غیرحضوری کرده بود‌.
ما دانشجویانی را داریم از استان‌های متفاوت، با شرایط‌های بسیار متفاوت، و دغدغه‌های کاملا متفاوت. دانشجویان ما در تهران سر کار می‌روند، کلاس‌های مرتبط با رشته‌شان می‌روند، با سال پایینی‌ها واحدهای اختصاصی برداشته‌اند و باید سر کلاس‌های درس حاضر شوند.

حتی درس‌های مهم اختصاصی‌مان در دو ترم آخر گنجانده شده بود تا حتما این واحدها را به صورت حضوری بگذرانیم.
گفتند بروید ابلاغ بیاورید. به اداره مراجعه کردیم و اداره گفت شما را برای رشته خودتان نمی‌خواهیم، بروید سر کلاس‌های غیرمرتبط. باوجود اينكه كمبود نيرو بعضا در رشته‌ى ما وجود ندارد، ما همچنان غيرحضورى هستيم. حالا که دانشگاه غیرحضوری شده است و دانشجوها ابلاغ گرفته‌اند، از اداره با آن‌ها تماس می‌گیرند و می‌گویند که ماده۲۸ آمده و دیگر شما را نمی‌خواهیم و ابلاغ‌تان را لغو می‌کنیم… ولی دانشگاه همچنان غیرحضوری‌ست.

اختیار اجباری

در همین راستا یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در گفتگو با رستا می‌گوید: روز ۲۴ مهر براساس تصمیم ناگهانی دانشگاه فرهنگیان، دانشجویان ورودی ۹۹ رشته ابتدایی باید به عنوان معلم سر کلاس درس حاضر شوند.
دقیقا یک ماه از سال تحصیلی گذشته و این تصمیم گرفته شده است.سازماندهی دانشجویان برعهده اداره کل بوده و تعدادی از دانشجویان باید به شهرها و مناطقی بروند که نه شهر محل سکونت‌شان است و نه محل خدمت‌شان و حتی برای بعضی از نواحی سازماندهی شدند که کمتر نیروی خانم جوانی حاضر به تدريس در آن نواحى است‌. در واقع ما را به اجبار سرکلاس می‌فرستند و اگر بگوییم نمی‌رویم ما را را به قطع حقوق تهدید می‌کنند. مثلا به من‌ گفته‌‌اند به یکی از مناطق اصفهان بروم که یک ساعت و نیم از دانشگاه راه دارد و این درحالی است که محل خدمت من شهر دیگریست.

کلاس ها هنوز مجازی نشده ولی از طرف دانشگاه اصرار زیادی مبنی بر خروج دانشجویان از دانشگاه و رفتن به مدرسه است.دانشجویان ورودی ۹۹ رشته ابتدایی دانشجویانی هستند که ورودی بهمن بوده و حدود ۴۲واحد پاس نشده دارند و واحد های مهم و کاربردی مثل ارزشیابی کیفی توصیفی، ریاضی، علوم و فارسی را هنوز پاس نکرده اند.
اگر آموزش مجازی باشد امکان چینش این تعداد واحد اصلا امکان پذیر نیست. رفع كمبود معلم با اين روش ضربه به دانشجوست.

پايگاه خبرى تحليلى رستا، به دنبال پيگيرى مطالبات دانشجويان از مسئولین مربوط خواهد بود.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=5454

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 5
  1. اینم بگین که دانشجوی بدبخت رو با ماهی ۱و۷۰۰ فرستادن جای معلمی رو پر کنه که حداقل ۹ تومن دریافتی داره

  2. متاسفانه دانشگاه فرهنگیان شیراز هم همین طور بوده
    دانشجویانی که باید درس های تخصصی و بررسی کتب مرتبط را در دانشگاه بگذرانند الان سر کلاس های مدرسه رفته اند و. درس های غیر مرتبط با رشته خودشان تدریس می کنند
    ظلمی بزرگ در حق دانشجویان شد

  3. سلام من با وجود تهدید ها سر کلاس نرفتم چون بعد از فارغ التحصیلی تعهد دادم.

  4. من الان ۱۸ساعت تدریس دارم در مدارس مختلف با هزینه بالای رفت و آمد راه دور.
    حقوقم همان حقوق دانشجویی هست با کسریات عجیب و غریب و کلا۲۶۰۰ به من می دهند و بعید میدانم سابقه خاصی برایم لحاظ کنند یا حقوقم را خیلی افزایش دهند این در حالی هست که معلم همکار من با ۲۴ساعت تدریس ۱۳ تومان میگیرد و یکماه از سال تحصیلی گذشته از مدرسه روستا بخاطر دوری راه انتقالی می گیرد و من با مشکل وسیله باید به جای او بروم. فشاری که دانشگاه برای برگزاری کلاس هایش در طول هفته می آورد هم بماند.

  5. توی همه استان ها آموزش و پرورش های شهرستان ها با تهدید کلاس هاشون رو پر کردند، به ما هم میگفتن که یا قطع حقوق ، یا سال دیگه می فرستیمتون یه جای خیلی بد که تدریس کنید، آخرش هم با همکاری دانشگاه ها گفتند که برای نمره کارورزی باید برید سر کلاس ، وگرنه کارورزی پاس نمی شید.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.