• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
دبیر قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین:

ویرایش مدرسه‌ای سند تحول برای اجرای بهتر آماده شده است

  • کد خبر : 6689
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸
ویرایش مدرسه‌ای سند تحول برای اجرای بهتر آماده شده است
دبیر قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین در نشست خبری گفت: خلاءیی که در این سال‌ها داشته‌ایم این بود که جای یک ویرایش مدرسه‌ای از سند، خالی بوده است. ویرایش مدرسه‌ای یعنی چه اتفاقی در مدرسه و مدیریت آن باید بیفتد و برنامه‌های آموزشی چه تغییراتی باید بکند که بگوییم سند اجرا شده است که طی این سال‌ها نسبت به آن کوتاهی جدی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، علی پارسانیا در نشست خبری با موضوع ارائه برنامه‌های اجرای سند تحول بنیادین و رونمایی از پوستر رویداد بین‌المللی «الف تا» اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیش از ۱۰ سال قبل تصویب شده و برای اینکه سند را به درستی اجرا کنیم، اولین پرسشی که مواجه شدیم این بود که تجربه ۱۰ ساله اجرای سند از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ چه آورده‌ای برای ما دارد.

وی با بیان اینکه اجرای سند تحول بنیادین طی این مدت، توفیقات کافی نداشته است، خاطرنشان کرد: برای این امر شواهد پژوهشی وجود دارد و هم کارشناسان حوزه تعلیم اذعان دارند و هم مسئولین سیاسی ارشد از جمله رهبر معظم انقلاب آن را تایید می‌کنند و در این زمینه فرمودند: «سند تحول اجرا شده اما تحول عملا محقق نشده است.

پارسانیا با بیان اینکه ایشان فرمودند اجرای سند به‌گونه‌ای است که آب در پشت سد مانده و به مزرعه نرسیده است، افزود: مزرعه آموزش و پرورش، مدرسه است. بنابراین وقتی می‌توان گفت سند تحول بنیادین به درستی اجرا شده که تحولی در مدرسه ایجاد شده باشد.

مشاور وزیر و دبیر قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با بیان اینکه سوال دیگر این است که چرا کارهایی که انجام شده از سطح مطلوب فاصله دارد، گفت: اگر پاسخی به این پرسش‌ها پیدا نکنیم در نهایت می‌بینیم که به دور خود می‌چرخیم و به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه چند پاسخ برای این پرسش پیدا کردیم که برای اجرای سند باید به آن‌ها فکر کنیم، اظهار کرد: اول اینکه نظام برنامه‌ریزی در آموزش و پرورش ایراد داشته است. آموزش و پرورش دارای واحدهایی مثل معاونت‌ها و سازمان‌ها دارد که سند را این واحدها باید اجرا کنند. وقتی که فعالیت‌های سالانه همه این واحدها بر اساس راهکارهای سند تحول بنیادین تعریف شده باشد، می‌توان گفت سند را اجرا می‌کنند.

پارسانیا ابراز کرد: یکی از خلاءهای جدی در عدم توفیق نسبت به اجرای سند تحول بنیادین در این سال‌ها این بوده که تقریبا تا سال ۱۳۹۷ فعالیت‌های سالانه واحدها بر اساس راهکارهای سند تحول نبوده و بعد از آن سعی شده که این اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه اگر نظام برنامه عوض نشود و برنامه‌ها بر محورهای سند تحول بنیادین ننشینید، سند اجرا نخواهد شد، خاطرنشان کرد: برای این کار، ۲ اقدام کردیم که یکی برای سال ۱۴۰۱ و دیگری برای سال ۱۴۰۲ است. سامانه‌ای برای امسال راه‌اندازی شده و تمام واحدهای وزارت ملزم شدند که برنامه‌ها را ذیل هدف، راهکارها و برنامه‌های سند بیاورند.

پارسانیا با بیان اینکه این موضوع، مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است، افزود: برای اجرای برنامه‌ها باید فعالیت‌های سالانه واحدها به برنامه زیرنظام‌های سند تحول بنشیند.

مشاور وزیر و دبیر قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: کار قرارگاه، تنظیم‌گری با محوریت معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع بود و کارگروهی شکل گرفت که تک‌تک واحدها فعالیت‌های خود را در کارگروه مذکور ارائه می‌دهند و در این کارگروه بررسی می‌شود که آیا برنامه‌ها نسبتی با زیرنظام‌های سند تحول دارد یا خیر؛

وی با تاکید بر اینکه این ایرادی بوده که در ۱۰ سال گذشته در آموزش و پرورش نداشتیم و همین اصلاح، یک تحول بزرگ بود، اظهار کرد: یکی از مهمترین دلایل عدم اجرای سند تحول بنیادین، ضعف جدی در نظام برنامه‌ریزی آموزش و پرورش بوده که الان قرارگاه اجرایی‌سازی سند با کمک و محوریت معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع این ضعف را با تشکیل کارگروه برنامه‌ریزی، برطرف کرده است.

پارسانیا با اشاره به اقدام دوم خاطرنشان کرد: مخاطب مستقیم عمده راهکارهای سند تحول و برنامه زیرنظام‌ها مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش است و تبعات و نتایج آن در مدرسه اجرا می‌شود. خلاءیی که در این سال‌ها داشته‌ایم این بود که جای یک ویرایش مدرسه‌ای از سند، خالی بوده است. ویرایش مدرسه‌ای یعنی چه اتفاقی در مدرسه و مدیریت آن باید بیفتد و برنامه‌های آموزشی چه تغییراتی باید بکند که بگوییم سند اجرا شده است که طی این سال‌ها نسبت به آن کوتاهی جدی شده است.

وی افزود: اتفاق تحولی طی یک سال گذشته این بود که از طریق یک کار پژوهشی سنگین ، سند تحول و مبانی نظری پیوست آن مبنای پژوهشگران قرار گرفت و ویرایش مدرسه‌ای آماده شد و که این ویرایش ۲ روز قبل با حضور وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد.

مشاور وزیر و دبیر قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: این ویرایش مدرسه‌ای، تکلیف همه را مشخص کرده که مدیر چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و کنشگران چه وظایف و تکالیفی بر عهده دارند و فضای حاکم بر مدرسه چگونه باید باشد و چه شایستگی‌هایی در متربیان باید کشف شود.

وی تصریح کرد: مدرسه تحولی بر اساس سند تحول بنیادین، مدرسه‌ای نیست که یک نفر در آن تصمیم می‌گیرد بلکه شاخص‌هایی دارد که در این پژوهش طراحی شده و الان در مرحله طراحی الگوی پیاده‌سازی از سال تحصیلی آینده هستیم.

پارسانیا افزود: الگوی پیاده‌سازی هم نهایتا تا خرداد سال آینده به طور کامل آماده می‌شود و ویرایش نهایی از مهر ۱۴۰۲ اجرا می‌شود تا بدانیم چه اتفاقاتی در مدارس باید بیفتد. ضمن اینکه به صورت موازی با آن الگوی ارزیابی ۳۶۰ درجه‌ای مدرسه طراحی می‌شود تا مدارس از زوایای مختلف ارزیابی شوند.

وی با بیان اینکه خود معلمان و مدیران مدرسه یکی از بازوان وزارت در اجرای ارزیابی هستند، خاطرنشان کرد: در ارزیابی ۳۶۰ درجه این جایگاه برای مدیر مدرسه تعریف می‌شود که خودش مدرسه خودش را ارزیابی کند. همچنین دانش‌آموزان یکی از نکات کلیدی هستند که غفلت کرده‌ایم. نسل جدید خیلی می‌تواند به تحول در مدرسه کمک کند و یک رکن تحول در مدرسه است.

پارسانیا با بیان اینکه یکی از مواردی که برای ارزیابی مدرسه باید تکمیل شود، خود دانش‌آموز است‌، بیان کرد: خانواده و اولیا، فرزندشان را به عنوان امانت به ما می‌دهند و حق دارند به عملکرد ما نظارت کنند و مسئولیتی هم می‌شود در ارزیابی ۳۶۰ درجه به خانواده‌ها داد.

مشاور وزیر و دبیر قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: همه این‌ها در صورتی می‌تواند محقق شود و نتیجه‌اش را در مدرسه ببینیم که تک‌تک مولفه‌ها برای دانش‌آموز، معلم و خانواده به خوبی تبیین شده باشد. با ابلاغ آیین‌نامه و بخشنامه به تحول نخواهیم رسید مگر اینکه پیوست ترویجی، رسانه‌ای و گفتمان‌سازی داشته باشیم و فضا و ذهنیت‌ها را آماده کنیم.

وی اظهار کرد: برای این اقدام اساسی ۵۰ مدرس سند تحول در سال آینده خواهیم داشت که در دانشگاه فرهنگیان آموزش می‌بینند و سپس مدرسان سند تحول در سراسر کشور می‌شوند.

پارسانیا افزود: این مدرسان با رویکرد تلفیقی از آموزش‌های حضوری و مجازی در سال تحصیلی آینده ۲۰۰ هزار نفر از معلمان را آموزش می‌دهند.

وی با بیان اینکه همه این کارها نیاز به یک بستر، میدان و زمینه دارد، خاطرنشان کرد: اگر میدانی ذیل مولفه‌های مدرسه تراز سند تحول تعریف کنیم که همه ایده‌ها و تجربیاتی که جسته و گریخته در جاهای مختلف کشور به صورت پراکنده اجرا می‌شود در معرض نقد و داوری عمومی و تخصصی قرار گیرد به پلتفرنی می‌رسد که تمام مدارس به آن وصل هستند.

پارسانیا ادامه داد: این کارکرد اصلی رویداد «الف تا» است. الف تا مخفف الفبای تحول آموزش و پرورش است. تحول از «الف» آغاز می‌شود و تا همیشه ادامه دارد و به وضع مطلوب باید برسیم اما همیشه جامعه در حال تغییر بوده و حتی اگر به وضع مطلوب هم برسیم، وضعیت مطلوب‌تری وجود دارد.

مشاور وزیر و دبیر قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با بیان اینکه رویداد «الف تا» یک میدان بین‌المللی است، گفت: ‌تلاش می‌کنیم با مدارس خاص و ویژه‌ای در کشورهای مختلف به ویژه در کشورهای مسلمان و همسایه اگر تجربه تحول مدرسه‌ای دارند، تبادل تجربیات فرهنگی داشته باشیم.

وی اظهار کرد: این رویداد ۲ روز پیش رونمایی شده‌ و سایت آن نیز در حال به‌روزرسانی است که حداکثر از امشب به طور کامل بالا می‌آید و همه معلمان و مدیران ، ایده‌ها و تجارب خود را در ۴ محور این سایت به اشتراک می‌گذارند که الگوی تحولی مدرسه تراز می‌شود.

پارسانیا خاطرنشان کرد: در هفته آخر اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز نمایشگاهی از ایده‌ها و تجربیات خواهیم داشت که حداقلی از استانداردهای ما را داشته باشند. معلمان، مدارس و استان‌های برتر تحول در این نمایشگاه معرفی خواهند شد و بانک ایده‌ها و تجربیات برتر ایجاد می‌شود و همچنین به بعضی از مدارس هم نشان الگوی پیشتار تحول اعطا می‌شود.

وی در خصوص گستردگی و سنگین بودن سند تحول بیان کرد: سند تحول بنیادین ۱۳۱ راهکار دارد و هر کدام مربوط به بخشی از آموزش و پرورش است، منتها گریزی نیست چون نظام آموزش و پرورش، سنگین بوده و به تنهایی به اندازه ۴ وزارتخانه است.

وی افزود: تدبیر ما برای اجرای سند و کارهایی که باید انجام می‌دادیم، اولویت‌گذاری بود یعنی متناسب با زمانی که می‌گذارید، نکات کانونی را باید انتخاب می‌کردید.

پارسانیا ادامه داد: سند تحول ۱۴ ساله است و ۱۴ سال زمان برای اجرا گذاشته‌اند که ما ۱۰ سال را از دست داده‌ایم فرصت‌سوزی شده و یا طراحی‌ها ایراد داشته است. به خاطر عقب‌ماندگی ۱۰ ساله، سند تحول تا ۱۴۰۴ محقق نخواهد شد اما ظرف ۶ تا ۸ سال ۸۰ درصد اجرا می‌شود.

مشاور وزیر و دبیر قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان خلاق، نوآور و تحولی کمی در کشور نداریم، گفت: حتی اگر ایده‌ها کم هم باشند و مثلا ۱۰ هزار نفر از یک میلیون معلم، ایده‌های خود را ارائه دهند ۱۰ هزار ایده و تجربه ناب می‌شود که از این غفلت کرده‌ایم.

وی در خصوص بازنگری در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: مسئولیت پیش‌نویس بازنگری سند با شورای عالی آموزش و پرورش و تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی است. سند تحول بنیادین هر ۵ سال طبق فصل هشتم باید بازنگری می‌شد که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است. البته این به این معنا نیست که سند تحول برای ۱۰ سال قبل است چرا که بیش از ۸۰ درصد سند، مواردی است که همین امروز باید انجام شود.

پارسانیا در خصوص داوری‌ها خاطرنشان کرد: داوری‌های رویداد در ۲ سطح شامل مردمی و سازمان‌ها و معاونت‌ها است و مهلت ارسال ایده‌ها در فاز اول نیز تا پایان اسفند سال جاری است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=6689

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.