• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
7

نیم نگاهی به امور ‌تربیتی در مدارس

  • کد خبر : 2493
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
نیم نگاهی به امور ‌تربیتی در مدارس
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ بنای امور تربیتی را ۴۲ سال قبل شهیدان رجایی و باهنر گذاشتند، نهادی که دستخوش فراز و نشیب‌های زیادی شد و بعد‌ها منحل و جایش را به سازمان دانش آموزی داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، به نقل از صداوسیما، مرتضی حاجی وزیر اسبق آموزش و پرورش می‌گوید: فعالیت‌های تربیتی را معلمان در مدارس اجرایی کنند واین یک بخش نامه ستادی است که ما به مدارس ابلاغ کردیم.

با این تصمیم مربیان پرورشی استقلال خود را از دست دادند تا جایی که مجلس شورای اسلامی در هفتم تیر۱۳۸۵ با مصوبه‌ای معاونت پرورشی را دوباره در مدارس احیا کرد.

  هر چند با این مصوبه مربیان پرورشی در مدارس جان دوباره گرفتند، اما به جای توجه به نیاز‌های فردی واجتماعی دانش آموزان فقط زنگ‌ها را به صدا در آوردند.

حمید رضا کفاش معاون سابق آموزش و پرورش در این باره می‌گوید: ما زنگ کتابخوانی، انشاء و مطالعه را بهمدارس ابلاغ کرده ایم و فعالیت‌های پرورشی در مدارس به اجرای بخش نامه‌های وزارت آموزش و پرورشخلاصه شد. تا جایی که تعداد زنگ‌های نمایشی در مدارس به ۱۷ زنگ رسید و مربیان پرورشی ناچار به اجرایبخش نامه‌های آموزش و پرورش شدند.

  حسین هژبری معاون سابق آموزش و پرورش می‌گوید: ما بخشنامه لباس فرم دانش‌آموزان را به مدارس ابلاغکرده‌ایم و مربیان پرورشی هم به ما گفتند که دراین بخشنامه شکل و فرم لباس هر پایه تحصیلی مشخص شدهاست.

برنامه‌های پرورشی هرچند برای نسل اولی‌ها و دومی‌های انقلاب جذاب بودند، اما برای نسل سوم وچهارمی‌های انقلاب هیچ جذابیتی ندارند. تعدادی از دانش آموزان در مصاحبه با ما گفتند که این برنامه‌هاتکراری شده‌اند و هیچ مشکلی را از ما حل نمی‌کند.

روزمرگی امور تربیتی با تعطیلی مدارس و مجازی شدن کلاس‌ها شدت بیشتری نیز به خود گرفت.

در این میان فضای مجازی ذهن و فکر بچه‌های ما را درگیر خود کرد و آن طور که بچه‌ها می‌گویند آسیب‌هایاین فضا برای آن‌ها کم نبوده است.

تعطیلی امور تربیتی حالا اثر خود را در خانواده‌ها نیز نشان داده است؛ دکتر بهنام بهراد عضو هیات علمیپژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به ما می‌گوید: با تعطیل شدن امور تربیتی و مجازی شدن کلاس‌ها بچه‌هاروش‌های تعامل با دیگران را نمی‌دانند و از دانسته‌های لازم برای زندگی اجتماعی بی بهره اند.

تعطیلی امور تربیتی حالا به زنگ خطری برای ماموریت این نهاد انقلابی بدل شده است، تاجایی که رهبر معظمانقلاب از آن به عنوان آموزش بدون پرورش نام برده اند.

امور تربیتی آن قدر مهم است که از شش ساحت تربیتی، ۵ ساحت آن طبق سند تحول آموزش و پرورش بهحوزه پرورشی اختصاص دارد.

علیرضا کاظمی مشاور وزیر آموزش و پرورش می‌گوید: ۴۸ برنامه از ۲۰۰ برنامه وزارت آموزش و پرورش مربوطبه حوزه معاونت پرورشی است و ما اجرای این برنامه‌ها را در دستور کار داریم.

  حالا با ادامه دار شدن آموزش مجازی امور تربیتی نباید به فراموشی سپرده شود. وزیر آموزش و پرورشمی‌گوید: آموزش و پرورش باید به گونه‌ای باشد که دانش آموزان را نه فقط برای کنکور بلکه باید برای زندگیاجتماعی تربیت کند.

یوسف نوری تاکید می‌کند: برای رسیدن به این هدف باید ما آموزش را از تک ساحتی به چند ساحتی برسانیمتا دانش آموزان علاوه بر آموزش، پرورش نیز پیدا کنند.

انتقال ارزش‌های دینی به نسل‌های آینده، تربیت دانش آموزان در تراز انقلاب اسلامی و مراقبت از بچه‌هادربرابر آفات فرهنگی و سیاسی از جمله وظایف امور تربیتی است.

آموزش و پرورش دو بال تعلیم و تربیت است که در کنار هم می‌توانند موجبات رشد دانش آموزان را فراهم کنند؛این مهم نیازمند بازنگری در فعالیت‌های تربیتی مدارس و پرهیز از کار‌های نمایشی و پرداختن به فعالیت‌هایمبنایی است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=2493

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.