• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
14

نسبت به اجرای مصوبات اخیر کنکور خوشبین نیستم!

  • کد خبر : 686
  • ۰۳ تیر ۱۴۰۰ - ۷:۱۴
نسبت به اجرای مصوبات اخیر کنکور خوشبین نیستم!
ابراهیم سحرخیز، کارشناس مسائل آموزش و پرورش گفت: نسبت به اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون کنکور خوشبین نیستم. چراکه ۶۰ درصد این سنجش بر عهده ی آموزش و پرورش است و از طریق اعمال سوابق تحصیلی که مسئله ساز بوده و با این شرایط ناقض عدالت آموزشی است.

پایگاه خبری_ تحلیلی رستا در گفتگو با ابراهيم سحرخيز، كارشناس مسائل آموزش و پرورش و معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به برسی ابعاد طرح جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور پرداخت.

رستا:  نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در تصمیم گیری در رابطه با مسئله کنکور چیست و آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه تصویب و تصمیم گیری در این رابطه را دارد یا خیر؟

به علت اینکه کنکور فرابخشی است و بخشی از آن به آموزش و پرورش مربوط می‌شود و بخش دیگر آن به وزارت علوم، طبیعتا این موضوعیت را دارد که شورای عالی انقلاب فرهنگی که مباحث مربوط به سند تحول و پذیرش دانشجو را رصد می کند، مانعی برای ورود به این جریان را نداشته باشد؛ در مجلس دوباره برای شیوه ی پذیرش دانشجویان قانون نهاده شده، با این وجود عمل به آن را ندیدیم و مجلس نتوانسته است که به عنوان ناظر پیگیری های لازم را انجام داده و بفهمد که آموزش و پرورش مقصر است یا وزارت علوم.

رستا: با توجه به اینکه در دو دهه اخیر شاهد مصوباتی مبنی بر حذف کنکور در مجلس شورای اسلامی بوده ایم؛ آیا مصوبات و تصمیم گیری هایی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده است باعث نقض قوانین و اهداف گذشته نمی شود؟

من واژه حذف کنکور را به کار نمی‌برنم  و به آن قانون اصلاح پذیرش دانشجو می‌گویم؛ من خوش‌بین نیستم که این قانون هم اجرا بشود چون ۶۰ درصد این سنجش بر عهده ی آموزش و پرورش است و از طریق اعمال سوابق تحصیلی که آن هم مشکلاتی دارد؛  درباره ی دروس عمومی این را اضافه بکنم که مواردی که به آن اشاره شده بعضا در حال کامل شدن هستند و ابهام‌های آنها باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی برطرف شود، به طور مثال این ۶۰ درصد مربوط می‌شود به سال آخر تحصیلی(دیپلم) یا سه سال آخر؟

سحرخیز در ادامه افزود: سوابق تحصیلی باید چند ویژگی داشته باشند؛ اولا، آزمون استاندارد و متناسب با مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش باشد، ثانیا هماهنگ کشوری باشد؛ که اگر این طور نشود عدالت آموزشی رخ نمی‌دهد.
عدالت اقتضا می‌کند که سنجش از سال آخر نباشد زیرا در قوانین قبلی که اکنون نیز در مجلس وجود دارد، آموزش و پرورش موظف است سال های آخر تحصیلی یعنی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم را به صورت هماهنگ و استاندارد برگزار کند که با توجه به این موضوع مشخص نیست آموزش و پرورش بتواند تا سال ۱۴۰۲ این کار را انجام دهد؛ زیرا هم برای آموزش و پرورش هزینه دارد و هم دردسرهایی نظیر طراح سوال، تصحیح کننده، مراقب امتحان، هزینه و دستمزد آنها و مواردی از قبیل برگزاری آزمون برای افرادی که در نوبت خردادماه پذیرفته نمی شوند و باید در شهریور آزمون دهند و افرادی که در شهریور پذیرفته نمی‌شود و باید در دی ماه آزمون دهند.

از طرف دیگر دو بار امکان آزمون برای دروس تخصصی و به جبران گذشته وجود دارد اما برای دروس عمومی خیر؛ باید فرصتی هم برای دروس عمومی حاصل شود تا افرادی که به هر دلیلی نتوانستند خوب ظاهر بشوند و نتیجه ی خوبی دریافت کنند، نمرات خود را جبران کنند.

وی در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار رستا اشاره کرد:  در بحث ایجاد اضطراب و استرس هم باید بگویم که خود استرس و اضطراب باعث یادگیری می شود؛ اگر قبلاً یک‌بار کنکور برگزار می‌شد و ممکن بود اتفاقات ناخواسته، مشکلات خانوادگی، بیماری، استرس زیاد و… برای داوطلب پیش بیاید و۴ ساعت زمان آزمون را از دست بدهد، بشود یک فرصت دیگر برای او ایجاد کرد تا نتیجه ی خود را جبران نماید. مضاف بر این مسئله، این نمره ۲ سال اعتبار دارد؛ یعنی اگر کسی سال اول با وجود پذیرش در دانشگاه به دانشگاه نرفت، همانند قبل، یک سال از کنکور محروم نمی‌شود و آن سوابق دو سال برای او ثبت می‌شود و می‌تواند هر دو سال از آن استفاده کند.

 

رستا: در چند دهه گذشته یکی از عوامل نقص فاحش عدالت آموزشی، موسسات کمک آموزشی هستند که به شکل مافیایی عمل میکنند. آیا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر برگزاری ۲ بار کنکور در سال باعث تقویت این مافیا نمی شود؟

در این طرح به چند پیش شرط توجه نشده که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید شورای عالی آموزش و پرورش را مکلف به دو کار کند؛ ۱-اصلاح نظام ارزشیابی که با توجه به سند تحول باید پژوهش محور باشد نه مثل الآن دانش‌محور و اینکه تمام اهتمام آموزش و پرورش آماده کردن دانش آموزان برای دانشگاه است اما ما ۱۱ ساحت آموزشی داریم که باید دانش‌آموزان آن را فرا بگیرند و نباید قربانی کنکور شوند.  ۲-تغییر نظام هدایت تحصیلی، که تمام هم و غم آموزش و پرورش این است که دانش‌آموزان به رشته‌های نظری گرایش یابند.

وی تصریح کرد: این را هم بگویم که اگر ارزشیابی تغییر نکند مافیای کنکور دست به کار می شوند و چند کتاب برای دروس عمومی منتشر می‌کنند و چند کتاب برای دروس تخصصی و دوباره روز به روز ثروتمند تر میشوند. اما در کل، این یک قدمِ رو به جلو است ولی کافی نیست؛ امیدوارم سازمان سنجش همه ی همکاری ها و هماهنگی های لازم جهت اجرای این طرح را با آموزش و پرورش انجام دهد تا بعد از ۱۴۰۲ گفته نشود که آموزش و پرورش امکانات و شرایط لازم امتحانات را فراهم نکرد، امنیت امتحانات را نمی‌توانست برقرار کند، امتحانات به درستی تصحیح نمی شد.

معاون اسبق آموزش متوسطه آموزش و پرورش گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی می توانست قبل تایید و انتشار طرح، ابتدا آن را در جامعه ی فرهنگیان و معلمان نشر دهد، تا فرهنگیان و کارشناسان نیز نظرات خود را بیان کنند و سپس مشکلات و نقدهای آن را بررسی می‌کرد و به جمع بندی نهایی می‌رسید.

سحر خیز در پایان صحبت های خود،به این نکته نیز اشاره کرد:۴۰ درصد گزینش به دست سازمان سنجش انجام می شود؛ افرادی که در مدارس غیردولتی هستند و توانمندی مالی دارند احتمالا موفقیت را به دست می آورند و دانش آموزان کم برخوردار ضرر می کنند و آسیب می بینند؛ باید به دانش آموزان کم برخوردار سهمیه داده بشود و باید سهمیه مناطق اصلاح و مورد بازبینی قرار بگیرد.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=686

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.