• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
3

نامه مرکز پژوهش‌های مجلس به وزیر آموزش و پرورش با موضوع عدم رتبه‌بندی نومعلمان و تخطی از قانون نظام رتبه‌بندی معلمان

  • کد خبر : 6296
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴
نامه مرکز پژوهش‌های مجلس به وزیر آموزش و پرورش با موضوع عدم رتبه‌بندی نومعلمان و تخطی از قانون نظام رتبه‌بندی معلمان
در این نامه تأکید شده است که بر اساس ماده ۴ قانون نظام رتبه‌بندی معلمان، رتبه‌بندی بایستی برای کلیه معلمان انجام شود اما به دلیل نقض قانون در شیوه‌نامه رتبه‌بندی، اکنون نومعلمان (ورودی آزمون‌های استخدامی و دانشگاه‌های تربیت معلم) فاقد رتبه می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، در بخشی از این نامه آمده است: از آنجا که عدم رتبه‌بندی، کاهش جدی حقوق نومعلمان را به دنبال دارد، در افت انگیزه آنان تأثیر داشته و این دقیقاً مغایر فرمایش رهبر معظم انقلاب برای برنامه‌ریزی جهت جذب نخبگان به آموزش و پرورش است.

در بخش دیگری از این نامه اشاره شده است که لحاظ نشدن فوق‌العاده موضوع تبصره ۱ ماده ۶۵ قانون مدیریت خدمات کشوری برای نومعلمان نیز تخطی از تبصره ۲ ماده ۶ قانون رتبه‌بندی معلمان است که در آن به صراحت ذکر شده همه امتیازات و درصدهای موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری برابر سایر کارکنان دولت بایستی به مشمولان قانون رتبه‌بندی نیز اختصاص داده شود.

متن نامه به شرح ذیل است:

جناب آقای دکتر رضامراد صحرایی
وزیر محترم آموزش و پرورش

با سلام و تحیت
ضمن آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون همانطور که مستحضرید قانون نظام رتبه بندی معلمان پس از ۱۰ سال انتظار فرهنگیان در تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. بر اساس ماده ۴ این، قانون فرآیند رتبه بندی بایستی برای کلیه معلمان انجام شود.

این در حالی است که به دلیل ایرادات شیوه نامه رتبه بندی معلمان در سال اول استخدام خود فاقد رتبه می‌باشند به عنوان مثال در حال حاضر نومعلمان ورودی آزمون استخدامی سال ۱۴۰۲ فاقد رتبه هستند و حقوق آنها پس از کسورات بیمه و بازنشستگی تنها حدود ۷ میلیون تومان است توضیح آنکه مطابق جدول ۳ ماده ۳ شیوه نامه حداقل امتیازات ضروری برای احراز رتبه ۱ مجموعاً ۴۶۰ امتیاز در نظر گرفته شده است که شامل ۱۵۰ امتیاز صلاحیتهای عمومی ۱۴۰ امتیاز صلاحیتهای تخصصی ۱۲۰ امتیاز صلاحیتهای حرفه ای و ۵۰ امتیاز تجربه می‌باشد.

بر اساس جدول ۴ ابعاد و عناوین شایستگی‌های تجربه عبارت است از سنوات خدمتی، ارزیابی عملکرد سالانه گواهی ضمن خدمت سابقه تدریس به همکاران و دریافت تقدیر نامه مرتبط با آموزش و پرورش واضح است که هیچ یک از این عناوین مشمول نومعلمان نمی‌شود و این افراد به دلیل فقدان تجربه حضور در، مدارس هیچ امتیازی از بخش تجربه کسب نکرده فلذا فاقد رتبه می‌شوند.

علاوه بر این بر اساس تبصره ۲ ماده ۶ قانون رتبه بندی معلمان دولت مکلف بوده است که همه امتیازات و درصدهای موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را برابر سایر کارکنان دولت به مشمولان این قانون اختصاص دهد. در این ماده به صراحت ذکر شده است که فوق العاده رتبه بندی موضوع این ماده علاوه بر امتیازات و درصدهای مزبور میباشد. با این وجود فوق العاده موضوع تبصره ۱ ماده ۶۵ قانون مدیریت خدمات کشوری نیز برای نومعلمان لحاظ نمی‌شود.

این وضعیت در کنار تأخیر در پرداخت حق التدریس موجب می‌شود که نومعلمان با وجود زحمت فراوان و فشار مضاعف کاری به واسطه سال اول حضور در مدرسه حقوقی متناسب و مکفی را نداشته باشند و به شدت دچار افت انگیزه شوند که این مهم دقیقاً مغایر با فرمایش رهبر معظم انقلاب (حفظه الله) مبنی بر لزوم طرح ریزی برای جذب نخبگان به آموزش و پرورش است.

از این رو پیشنهاد میشود در راستای اجرای دقیق قانون رتبه بندی معلمان و ایجاد نظام عادلانه و مبتنی بر رقابت تعالی جویانه، هر چه سریعتر با رفع ایرادات مذکور فوق العاده رتبه بندی و فوق العاده موضوع تبصره یک ماده ۶۵ قانون مدیریت خدمات کشوری برای تمامی نومعلمان ورودی آزمون استخدامی و دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی اعمال شود.

نگاهداری

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=6296
  • منبع : مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی
  • 173 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.