• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

مولد‌‌سازی فرصت یا تهدید؟

  • کد خبر : 3971
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵
مولد‌‌سازی فرصت یا تهدید؟
معاون سابق رفاه اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: موضوع تعارض منافع در آموزش و پرورش پُررنگ است و احتمال اینکه مدیران یک منطقه بخواهند خریداران آینده مدارس تعطیل شده باشند، بسیار زیاد است در ایران نیز همانند بسیاری از کشورها کارمندان آموزش و پرورش تا ۵ سال بعد از بازنشستگی نباید به کار در این حوزه بپردازند.

به گزارش رستا به نقل از تسنیم، آموزش و پرورش لیست املاک مازاد خود در مناطق مختلف کشور را در دبیرخانه هیئت عالی مولد‌سازی دارایی‌های دولت منتشر کرده است.

با کاهش بودجه عمرانی دستگاه‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، اعتبارات سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور که وظیفه ساخت مدارس جدید را به‌عهده دارد، کاهش داشته است و بر این اساس اعتبارات سازمان نوسازی مدارس در لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مقایسه با امسال ۱۵ درصد کمتر شده است که این موضوع وزارت آموزش و پرورش را با چالش‌هایی مواجه خواهد ساخت.

با توجه به کاهش اعتبارات در حوزه ساخت‌وساز مدارس اکنون تنها امید سازمان نوسازی مدارس، فروش املاک مازاد و اختصاص درآمدهای آن برای ساخت مدارس جدید است.

اگرچه مولدسازی دارایی‌ها چند سالی می‌شود که مطرح شده است اما همواره نگرانی‌هایی از این حیث به‌ویژه در حوزه آموزش و پرورش وجود دارد و این دغدغه مطرح است که در نهایت این کار منجر به مدرسه‌فروشی شود و ممکن است که عایدی به‌نفع دانش‌آموزان حاصل نشود.

احمد میدری معاون سابق رفاه اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در این باره گفت: موضوع تعارض منافع در آموزش و پرورش پُررنگ است و احتمال اینکه مدیران یک منطقه بخواهند خریداران آینده مدارس تعطیل شده باشند، بسیار زیاد است در ایران نیز همانند بسیاری از کشورها کارمندان آموزش و پرورش تا ۵ سال بعد از بازنشستگی نباید به کار در این حوزه بپردازند.

وی افزود: آموزش و پرورش در آینده با افزایش تعداد دانش آموز مواجه می‌شود و در دوره ابتدایی تا سال ۱۴۰۵ تعداد دانش‌آموزان حدود یک میلیون نفر افزایش و بعد از آن کاهش می‌یابد، در دوره متوسطه اول تعداد دانش‌آموزان تا سال ۱۴۰۸ و در متوسطه دوم تا سال ۱۴۱۱ تعداد دانش‌آموزان افزایش می‌یابد آیا در واگذاری املاک و مدارس به این مسائل توجه شده است؟

معاون سابق رفاه اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: آموزش و پرورش از مشارکت مردمی بیشترین جذب را دارد و خیران مدرسه‌ساز مشارکت بسیای دارند؛ با توجه به تورم در هزینه‌های ساخت و ساز با بودجه عمرانی کار خاصی نمی‌توان انجام داد و از ۴ سال گذشته در بودجه عمرانی وزارت آموزش و پرورش شاهد ارتقای مشارکت خیران هستیم و بخش زیادی از منابع عمرانی سازمان نوسازی مدارس (حدود ۶۲ درصد) مشروط به مشارکت خیران شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس هر چه مشارکت خیران بیشتر باشد، سازمان نوسازی مدارس اعتبارات بیشتری دریافت می‌کند که این موضوع به یک معضل تبدیل شده است، در بسیاری از مناطق خیران تصور می‌کنند، اوضاع مالی مناسب است و نیازی به ساخت مدرسه نیست یا در مناطقی که نیازی به ساخت مدرسه نیست، خیران برای ساخت مدارس اقدام می‌کنند و  دولت باید منابع را اختصاص دهد و ممکن است شکاف بین مناطق برخوردار و کم برخوردار تشدید شود.

میدری با اشاره به اینکه واگذاری املاک و مولد سازی همواره شعار دولت‌ها بوده است اما به دلیل پیچیدگی از آن عقب نشینی کردند، بیان کرد: سبک برگزاری مزایده‌ها در ایران اشکال دارد به عنوان مثال با چه روشی قرار است مدرسه میدان ونک را بفروشند؟ با همان روش پاکتی رایج در ایران؟!

وی افزود: آموزش و پرورش جای فروش اموال نیست و هم اکنون تعداد دانش‌آموزان در حال افزایش است.

همچنین رضا امیدی جامعه شناس نیز در اینباره با اشاره به اینکه در اکثر کشورهای دنیا این اعتقاد وجود دارد که مدرسه نهاد اجتماعی بوده و بنگاه اقتصادی نیست، گفت: در گذشته یکی از وزرای آموزش و پرورش با شورای شهر تفاهم کرد و مجوز گرفت تا در مناطقی که مدرسه در موقعیت تجاری قرار دارد بخشی از فضای مدرسه را دیوار کشی کرده و اجاره دهند.

وی ادامه داد: در مولد سازی ممکن است این اتفاق رخ دهد که مدارس دارای موقعیت تجاری چند سال به بهانه اینکه ظرفیت خالی ندارند، دانش‌آموز کمتری ثبت نام کنند و بعد از مدتی بگویند دانش‌آموز وجود ندارد بنابراین فعالیت مدرسه به لحاظ کاربری توجیه ندارد و مازاد اعلام شود.

امیدی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون آموزش و پرورش دارای سالن‌های ورزشی است که آن را برای کسب درآمد اجاره می‌دهد و اصلاً دانش‌آموزان از آن استفاده نمی‌کنند.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=3971

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.