• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4

مغزهای حاصلخیز؛ ابتکار ۳ دانش‌آموز بیرجندی با تولید محصول نانو برای حاصلخیزی بیابان

  • کد خبر : 3598
  • ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۹
مغزهای حاصلخیز؛ ابتکار ۳ دانش‌آموز بیرجندی با تولید محصول نانو برای حاصلخیزی بیابان
سه دانش‌آموز در بیرجند با تولید محصول نانو که علاوه بر افزایش بازدهی آب به حاصلخیزی خاک بیابان هم کمک می‌کند، رتبه برتر کشوری در بین پژوهش‌های دانش‌آموزی را کسب کردند.

به گزارش خبرگزاری رستا به نقل از ایرنا، یکی از این دانش‌آموزان پژوهشگر می‌گوید: با همکاری دوستانم عرفان هزاری و سید علی طاهری در شهرستان بیرجند دست به ابتکاری زدیم که منجر به تولید یک محصول نانورس مایع شد و اکنون در انتظار ثبت اختراع این محصول هستیم.

سید محمد رضوی که دانش‌آموز پایه یازدهم رشته ریاضی است در توضیح بیشتر طرح خود افزود: محصول نانورس مایع، بازدهی آب را بیشتر می‌کند و علاوه بر آن خاک بیابان‌ها حاصلخیز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از استان خراسان جنوبی را کویر و بیابان تشکیل می‌دهد اظهار داشت: ماسه‌هایی که در اغلب بیابان‌ها و کویرهای استان دیده می‌شود مواد مغذی دارد که خاک کویر نمی‌تواند این مواد را به گیاه منتقل کند.

این دانش‌آموز پژوهشگر گفت: وقتی نانورس مایع را به ماسه بدهیم مواد مغذی را از ماسه دریافت و به گیاه منتقل می‌کند.

وی افزود: با راهنمایی و تشویق معلم خود وارد حوزه نانو شدیم و به دنبال راهکارهای ارزان‌قیمت برای تولید یک محصول هستیم.

رضوی بیان کرد: با مطالعه مقالات متعدد توانستیم نانورس مایع را تولید کنیم که کاربرد بسیار خوبی در بخش کشاورزی دارد و درصدد هستیم این محصول را ثبت اختراع و سپس به بازار عرضه کنیم.

وی گفت: در مجموع حدود چهار میلیون تومان برای تولید این محصول هزینه شده که بخش زیادی از آن توسط استاد راهنما تامین شد و امیدوارم با حمایت‌هایی که از این محصول می‌شود بتوانیم دست به تولید دانش‌بنیان بیشتری در زمینه ارتقای بخش کشاورزی بزنیم.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی امسال ۳۸ نفر در این استان برگزیده حوزه پژوهش شدند که سه طرح از آنها از جمله پژوهش داستان گویی، طراحی و ساخت دنیای نور و طرح تبدیل بیابان‌ها به زمین کشاورزی حاصلخیز با استفاده از نانورس مایع در سطح دانش‌آموزی برگزیده کشوری هستند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=3598

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.