• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
8
به گزارش رستا؛ حمید رفیعی، نومعلم در دیدار با رئیس جمهور:

مطالبه معلمان توزیع عادلانه و نظام هماهنگ پرداخت است

  • کد خبر : 2821
  • ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۶
مطالبه معلمان توزیع عادلانه و نظام هماهنگ پرداخت است
نظام رتبه بندی معلمان که با هدف ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت و سنجش صلاحیت حرفه ای معلمان جز راهکار های ارتقای نیروی انسانی در سند تحول بود ، به سبب عدم صداقت دولت و مجلس گذشته به مسأله معیشت معلمان گره خورد.این موضوع ضمن ایجاد انتظارات به حقی ، موجب شد حتی با وجود رویکرد صادقانه و مثبت دولت شما ، معلمان وعده های سیاست‌گذاران را به راحتی قبول نکنند. از طرفی صدا و سیما و دستگاه های تبلیغی نیز با بی تدبیری منزلت معلمان را نشانه رفته و آنان را در مقابل دیگر اقشار قرار می دهند. در صورتی که مطالبه جامعه معلمان ، نه رقابت در پرداخت بلکه توزیع عادلانه و نظام هماهنگ پرداخت است که جز رویکرد های دولت شما نیز هست.

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، رفیعی در جلسه دیدار با رئیس جمهور اظهار کرد:

جناب آقای رییس جمهور
قریب به ۳ دهه از مطالبه مستمر رهبری عزیز پیرامون تحول نظام تعلیم و تربیت می گذرد اما نه تنها اقدام قابل توجهی صورت نگرفته بلکه این حوزه غالبا در اولویت سیاستمدارن نبوده است. با توجه به آنکه تحول در نظام تربیتی کشور مسأله انقلاب است و تنها بر عهده آموزش و پرورش نیست بنظر می رسد دولت انقلابی باید جهت تحقق این مطالبه با تشکیل قرارگاهی ملی، با فرماندهی و نظارت جنابعالی و مشارکت تمامی قوا مقدمات تحول را تمهید نماید. در این راستا متاسفانه چالش های عدالت و کیفیت آموزشی و تربیتی نظام آموزشی ما را به نقطه بحرانی رسانده است که اگر دولت مردمی امروز برای آن به خصوص در سه محور مدیریت و اقتصاد، برنامه درسی و تربیت معلم چاره ای نکند فردا دیگر فرصتی نخواهد بود.
در همین راستا به سبب کوتاهی وقت و نظر به اهمیت مسأله نیروی انسانی در امر تحول نکاتی مختصراً در این حوزه عرض می کنم :
.
۱. مسأله کمبود و بازنشستگی چند صد هزار معلم، پنجره جمعیتی است که استفاده آگاهانه از آن فرصتی برای ارتقا کیفیت است که درصورتی که دولت شما بتواند از این فرصت برای تربیت معلم استفاده کند، خدمت بزرگی برای آینده انقلاب کرده است. اما متاسفانه گاها به سبب بی همتی ، سیاست زدگی و نگاه به آموزش و پرورش به عنوان بنگاه کاریابی ، مرکز منابع انسانی آموزش و پرورش با جذب های متراکم و برف انباری، دوره های آموزشی کوتاه و بی کیفیت این فرصت را به تهدیدی جدی بدل کرده است. آقای رییس جمهور تدوام این مسیر از دولت شما نه تنها پذیرفته نیست بلکه انتظار ما بازنگری در سیاست جذب معلم و احیای تربیت معلم به عنوان قلب نظام تعلیم و تربیت با عزمی ملی و نظارت مستقیم شمااست.

۲. نظام رتبه بندی معلمان که با هدف ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت و سنجش صلاحیت حرفه ای معلمان جز راهکار های ارتقای نیروی انسانی در سند تحول بود ، به سبب عدم صداقت دولت و مجلس گذشته به مسأله معیشت معلمان گره خورد.این موضوع ضمن ایجاد انتظارات به حقی ، موجب شد حتی با وجود رویکرد صادقانه و مثبت دولت شما ، معلمان وعده های سیاست‌گذاران را به راحتی قبول نکنند. از طرفی صدا و سیما و دستگاه های تبلیغی نیز با بی تدبیری منزلت معلمان را نشانه رفته و آنان را در مقابل دیگر اقشار قرار می دهند. در صورتی که مطالبه جامعه معلمان ، نه رقابت در پرداخت بلکه توزیع عادلانه و نظام هماهنگ پرداخت است که جز رویکرد های دولت شما نیز هست. بنظر می رسد تحقق عدالت و صداقت با معلمان و عدم گره زدن رتبه بندی به معیشت معلم بیش از هر زمانی ضروری است. از سوی دیگر متاسفانه آیین نامه پیشنهادی نظام رتبه بندی با اشکالات روشی و محتوایی جدی روبرو است که فاصله این نظام را از سند تحول بسیار کرده است. بنظر می رسد تکیه بر عملکرد و خروجی معلم در کلاس درس و بهرگیری از کلان داده است که می تواند منجر بر ارتقای کیفیت شود و نه جمع آوری مدارک و کاغذ پاره هایی که هیچ آورده ای برای معلم و دانش آموز ندارد.

۳. متاسفانه در ادوار گذشته حاکم شدن رویکرد های نئولیبرالیستی در دولت ها منجر شده است که نگاه کالایی سازی به مسأله تربیت و معلم رواج یابد. در پی همین امر توسعه روز افزون خصوصی سازی مدارس با شعار عدالت آموزشی و طرح هایی همچون خرید خدمات آموزشی خلاف سیاست های ابلاغی رهبری صورت پذیرفت که نه تنها منجر به عدالت نشد بلکه بر شکاف طبقاتی جامعه و مشکلات تربیتی دامن زد. به همین سبب انتظار ما از دولت مردمی توقف این رویکرد و توقف حمایت از این مدارس بود‌. اما متاسفانه در سند تحول دولت مردمی با وجود نقاط مثبت و قابل توجهی که دارد ، همین روح که خلاف سند تحول بنیادین نیز هست حاکم شده است . پیشنهاد پرداخت یارانه های آموزشی یا پته آموزشی از نقاط انحرافی است که متاسفانه در ویرایش های آخر سند تحول توسط جریانی که حاکم بودن رویکرد اقتصادی نئو لیبرالی آنها به صلاح کشور نیست به سند اضافه شده است که انتظار می رود با توجه به دغدغه بسیاری از متخصصان انقلابی عرصه تربیت این مسأله اصلاح گردد.

۴. تحول مدیریتی و دمیده شدن روحیه انقلابی در دستگاه تربیتی کشور از نکات مهمی است که از آن غفلت شده است. متاسفانه هنوز رویکرد ما نمی توانیم در برخی مدیران میانی و کارشناسان ستادی وزارت آموزش و پرورش موج می زند. البته ضمن تشکر از معدود انتصابات تحولی و گام دومی در ستاد وزارتخانه از انتصابات استانی که اغلب به صورت سیاسی با حضور بازنشستگان و حضور مسببان وضع موجودی که گاها دارای تعارض منافع نیز هستند، رغم خورده گله کرده و دمیده شدن روح تحول را از حداقل انتظارات از این دولت می دانم.

در پایان از نگاه تحولی شما به آموزش و پرورش و رویکرد مردمی شما و وزیر محترم ، وقتی که برای شنیدن و حل مسایل مردم می گذارید و تلاش شبانه روزی برای انقلاب تشکر کرده و از درگاه خداوند متعال توفیقان را خواستارم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=2821

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.