• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
12

مصوبهٔ کنکورک چهارده صفر دو!

  • کد خبر : 806
  • ۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
مصوبهٔ کنکورک چهارده صفر دو!
مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، جراحی آزمون سراسری کنکور را به طور رسمی پس از ۵۲سال آغاز کرده است و تصمیم دارد آن را برای کنکور ۱۴۰۲ اجرایی کند؛ مصوبه‌ای که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، آن را از مهم‌ترین تصمیمات ۵۲سال گذشته در زمینه کنکور می‌داند.

به گزارش سرویس عدالت آموزشی پایگاه خبری تحلیلی رستا، زهرا کارگر، شورای عالی انقلاب فرهنگی اخیرا با طرح برخی طرح‌ها و مصوبات، لرزه‌ بر پیکره‌ی نظام آموزشی کشور انداخت.

در این گزارش می‌خواهیم به بیان و تحلیل مصوبه‌ای بپردازیم که جراحی آزمون سراسری کنکور را به طور رسمی پس از ۵۲سال آغاز کرده است و تصمیم دارد آن را برای کنکور ۱۴۰۲ اجرایی کند؛ مصوبه‌ای که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، آن را از مهم‌ترین تصمیمات ۵۲سال گذشته در زمینه کنکور می‌داند.

‌‌‌

شرایط ورود به دانشگاه طبق مصوبات جدید چگونه است و کنکور چهارده صفر دو قرار است به چه صورت و با چه تغییراتی برگزار شود؟

یک) اولین تغییر عظیمی که در نحوه برگزاری کنکور چهارده صفر دو قرار است لحاظ شود، اجرایی شدن تاثیر ۶۰درصدی سابقه ۲سال آخر تحصیل دانش‌آموزان و تاثیر ۴۰درصدی آزمون سراسری کنکور بر نتیجه نهایی دانش‌آموزان می‌باشد. هدف از اجرای این طرح این است که شرایطی فراهم شود که ورود دانش آموزان به دانشگاه عادلانه‌تر باشد. اما این سوال مطرح است که آیا دانش‌آموزی که از شرایط سهمیه منطقه ۱ کلان‌شهرهایی مانند تهران، اصفهان و… بهره می‌برد با دانش‌آموزی که در فلان روستای سیستان و بلوچستان که از ساده‌ترین امکانات زندگی هم محروم است، تحصیل می‌کند، هر دو می‌توانند به سوالات یکسان پاسخ دهند و همچنان عدالت اجرا شود؟

دو) دومین تحولی که قرار است در کنکور چهارده صفر دو اجرا شود، این است که آزمون سراسری کنکور فقط از دروس تخصصی است و دروس عمومی در همان سابقه تحصیلی ۶۰درصدی سنجیده می‌شود.
هدف از اجرای این طرح، کاهش نگرانی دانش‌آموزان از بابت دروس عمومی و تمرکز ایشان بر دروس تخصصی است؛ اما اینکه دانش‌آموزان تا چه حد بتوانند از سوالات تشریحی و… دروس عمومی سربلند بیرون آیند و نگرانی‌شان از بابت ۶۰درصد از نتیجه نهایی‌شان راحت باشد، هنوز درحال بررسی است.

سه) سومین تیغ جراحی کنکور چهارده صفر دو، برگزاری ۲ کنکورک در سال برای دانش‌آموزان می‌باشد.
هدف از انجام این طرح، کاهش فشار استرس و بار روانی غول بزرگ کنکور و تبدیل آن به دو غول کوچک در سال است! که اگر خدای ناکرده برای دانش‌آموزی در آزمون اول اتفاق ناگواری بیافتد و نتواند آن آزمون را مطابق میل‌اش پاسخ دهد، نگرانی و استرس بر او غالب نگردد و امید به آزمون دومی هم داشته باشد.
اما حال نتیجه اینکه چه بلایی بر سر آن دانش‌آموزی که برای هر دو کنکور استرس و فشار مضاعفی تحمل می‌کند و یا آن دانش‌آموزی که آزمون اول را خوب و آزمون دوم را بد داده است، می‌آید، معلوم نیست.

چهار) چهارمین اتفاقی که قرار است کنکور چهارده صفر دو آن را پذیرا باشد معتبر بودن نتیجه کنکور دروس اختصاصی تا ۲سال می‌باشد.
هدف این طرح این است که اگر دانش‌آموزی در آزمون سراسری کنکور قبول شود اما برای ثبت نام مراجعه نکند، از آزمون سراسری محروم نمی‌شود و نتیجه او تا ۲سال صاحب اعتبار است.
پس اگر خدای ناکرده برای دانش‌آموزی مشکلی پیش آمد و نتوانست ثبت نام کند، با آسایش خیال به حل مشکلش بپردازد و هیچ نگرانی بابت ادامه تحصیلش نداشته باشد.

پنج) پنجمین تغییر کنکور چهارده صفر دو، اختیار دانشگاه‌ها برای تعیین حد نصاب معدل برای پذیرش دانشجوست. مثلا اگر دانشگاه امیرکبیر شرط ورود به دانشگاه را معدل بالای ۱۸ تعیین کند، می‌تواند دانش‌آموزانی که معدل زیر ۱۸ دارند را پذیرش نکند.
هرچند این طرح بازار پر سود کاسبان تقلب پای کنکور را کساد می‌کند(!)، اما می‌توان امیدوار بود که ورود به دانشگاه‌ها کمی عادلانه‌تر شود و کسانی که سابقه تحصیل درخشان‌تری به ویژه در رشته‌های پرطرفدار دارند، به دانشگاه‌ها ورود کنند.

‌‌‌‌

تاریخ اجرای این مصوبه که رسما انقلابی در روند برگزاری کنکور ایجاد می‌کند چه زمانی است؟
با توجه به اینکه این مصوبه سال ۱۴۰۰ تصویب شده است، پس عادلانه‌ترین حالت ممکن، اجرای آن از سال ۱۴۰۲ می‌باشد که تاثیر سوابق تحصیلی ۲ سال آخر یعنی پایه‌های یازدهم و دوازدهم برای همگی عادلانه باشد.

 

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=806
  • نویسنده : زهرا کارگر
  • منبع : رستانیوز
  • 1030 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.