• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
7
معلمان حاضر در رویداد الف‌تا از تجارب تحولی خود می‌گویند؛

مدرسه، محلی برای رشد دانش آموزان در همه ابعاد شخصیتی است

  • کد خبر : 4798
  • ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
مدرسه، محلی برای رشد دانش آموزان در همه ابعاد شخصیتی است
رویداد بین المللی الف‌تا به دنبال اجرایی کردن سند تحول بنیادین است. مدارسی که سبک جدید و منطبق با سند تحول بنیادین را اجرا می‌کنند، مورد توجه این رویداد هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، هادی آقاپور؛ نمایشگاه بین المللی الف‌تا با هدف گردآوری تجارب و ایده‌های تحول آفرین مدرسه‌ای در مصلای امام خمینی تهران، برگزار شد.
با مجتبی دهقانی، معلم راهنمای پایه‌های سوم و چهارم ابتدایی مجتمع آموزشی و تربیتی عروج اندیشه یزد، درمورد ایده‌های تحولی این مجتمع به گفت‌وگو نشستیم.

رستا:چرا تحول در مدرسه و مجموعه تربیتی‌تان را لازم دانستید؟

دهقانی:ما در مجتمع تربیتی و آموزشی عروج اندیشه، سعی بر این داریم که رهنمودهای رهبری در خصوص تحول در نظام آموزشی را دنبال کنیم. شعار اصلی ما این است که دانش آموزان در فضای مدرسه صرفا نباید درس بخوانند؛ باید در کنار هم زندگی کنند و زندگی کردن را بیاموزند.
در مجتمع تربیتی عروج اندیشه، طرح شمسه رشد یا همان بررسی شخصیت انسان چند بعدی در مسیر رشد را دنبال می‌کنیم. در شمسه رشد، ما به هفت بعد درفضای مدرسه توجه می‌کنیم که بعد تحصیلی تنها یکی از آن‌هاست اما بسیاری از مدارس صرفا به این بعد توجه می‌کنند.

فضای دبستان به گونه ای طراحی شده است که مرتب کردن و آراستگی فضای مدرسه به عهده خود دانش آموزان است. در پایان هر روز دانش آموزان در نشستی با عنوان بیان دغدغه‌ها و مشکلات خود شرکت می‌کنند و از نظرات یکدیگر برای تصمیم گیری استفاده می‌کنند.

رستا:رویکرد تحولی شما در تدریس پایه‌های مختلف دوره ابتدایی چیست؟

دهقانی:رویکرد ما در پایه های اول و دوم ابتدایی رویکردی اکتشافی است. دانش آموزان در این رویکرد آموزش را به صورت انفرادی و کلی دریافت نمی‌کنند.
در پایه‌های سوم و چهارم ابتدایی رویکرد برنامه‌ای را دنبال می‌کنیم. به طور مثال برای درس‌هایی مانند فارسی و مطالعات اجتماعی، گام‌هایی را تعریف می‌کنیم و معلم و دانش آموز با انجام این گام‌ها در فهرستی جداگانه به انجام کاربردی این دروس ترغیب می‌شوند.

همچنین در پایه های پنجم و ششم ابتدایی، رویکرد ما اختیار و انتخاب است. دانش آموزان این پایه‌ها در بازه سه ماهه آموزش می بینند، سپس خود انتخاب می‌کنند در چه ساعاتی، چه دروسی را به صورت گروهی و انفرادی دریافت کنند.

برخی از مباحث نیز که نیاز به آموزش عمومی دارند توسط معلم اعلام می‌شود و دانش آموزان در صورت تمایل این دروس عمومی را انتخاب می‌کنند. با این رویکرد دانش آموزا در فضای «اختیار و انتخاب» قرار میگیرد.

رستا:رده‌های سنی مختلف در مدرسه شما بر چه اساسی تقسیم‌بندی شدند؟

دهقانی:در دوره دبستان، بنا بر روایت اهل بیت ما دوره هفت سال دوم تربیتی را پیگیری می‌کنیم. در این دوره ما هم به دوره نظم و ادب نیز توجه می‌کنیم. در هفت سال دوم تربیتی، معلم‌ها نیز هم باید رشد یافته باشند و صرفا روی مباحث درسی توجه نکنند و باید روی مباحث اخلاقی و تربیتی نیز مسلط باشند.
ما یک روز در هفته، زنگی با عنوان زنگ زندگی داریم که دانش آموزان در آن بر روی مباحثی مانند: کنترل خشم و قدرت حل مسئله و… کار می‌کنند.

رستا:نحوه برخورد آموزش و پرورش با طرح چند بعدی شما در مسیر رشد دانش آموزان چگونه بوده است؟

دهقانی:ما چالش‌ها و مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم. در جلساتی که با مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد و معاونان ادارات داشته‌ایم به این نتیجه رسیدیم که درسخت افزارها یعنی کتاب‌های درسی تغییری ایجاد نکنیم؛ اما روش‌های تدریس و چگونگی تدریس محتواهای درسی بر عهده معلم ما است.

آموزش و پرورش در برخی موارد به مجتمع ما کمک کرده و می‌کند و در برخی موارد نیز با گونه طراحی شده مخالفت‌هایی را ابراز می‌کرد. محتوای تولید شده مدرسه، متناسب با فرهنگ و اقلیم استان یزد است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=4798

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.