• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
10

مدارس در کش‌ و قوس آموزش حضوری/ معلمان و دانش‌آموزان بلاتکلیف‌اند

  • کد خبر : 2162
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۳
مدارس در کش‌ و قوس آموزش حضوری/ معلمان و دانش‌آموزان بلاتکلیف‌اند
در چند ماه گذشته، روند بازگشایی تدریجی مدارس با دردسرهایی که برای معلمان داشت، در دستورکار اصلی بود؛ اما تیر آموزش و پرورش در حذف آموزش صرفا مجازی، به سنگ سویه جدید کرونا برخورد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، فاطمه پورچه، بعد از مهار ویروس کرونا و آرام گرفتن اوضاع از پس موج پنجم بیماری، وزارت آموزش و پرورش در صدد بازگشایی کامل مدارس، تاکید دارد که دانش‌آموزان در مدرسه حاضر شوند و آموزش حضوری در اولویت قرار گیرد.

علیرضا کریمیان مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت: «دیگر آموزش صرفا مجازی نخواهیم داشت و کلاس‌ها به صورت ترکیبی حضوری و مجازی دنبال خواهند شد. شرایط مدرسه به مدرسه، پایه به پایه و دوره به دوره متفاوت است.»

در این خصوص یوسف نوری با اشاره به بخشنامه حضوری شدن مدارس و غایب بودن دانش‌آموزان گفت: «حضور دانش‌آموزان الزامیست و از بخشنامه اشتباه برداشت شده.» نوری به نقل از ستاد کرونا تاکید کرد که تزریق واکسن و آزمایش منفی کرونا برای حضور دانش‌آموزان الزامی نیست؛ و اما وزارت بهداشت شرط حضور دانش‌آموزان در مدارس را تزریق واکسن و یا ارائه آزمایش منفی کرونا قرار داد.

کمال حیدری در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: «صرفا کسانی می‌توانند وارد سیستم آموزشی شوند که دو نوبت واکسن دریافت کرده باشند و دوبار در هفته تست بدهند.»

چیزی از روی غلتک افتادن آموزش حضوری نگذشت که اُمیکرون شروع به خودنمایی می‌کند.

 

استانی تصمیم بگیرید، دانش‌آموزان در خطر نیستند!

رئیس جمهور در جلسه اخیر ستاد ملی کرونا با تاکید بر استمرار آموزش حضوری بیان داشت که تصمیم برای چگونگی حضور دانش‌آموزان در مدرسه بر عهده هر استان است و بر اساس شرایط موجود تصمیم گیری‌ها اعمال شود.

نوری در آخرین بیانات خود گفت سویه اُمیکرون خطر جدی برای دانش‌آموزان ندارد. این حرف در زمان کوتاهی واکنش‌های منفی افراد را به خود جلب کرد.

علیرضا ناجی رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در گفت‌وگو با صبح‌شد گفت: این اظهار نظر آقای وزیر بسیار غیر علمی و غیر حرفه‌ای است.

رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر (ع) با تاکید بر افزایش موارد ابتلای کودکان به کرونا گفت: اکنون تخت‌های بیمارستانی به سرعت در حال پر شدن است و اگر با همین شیب پیش رویم، به سرعت دچار کمبود تخت می‌شویم.

آخرین آمار منتشر شده بیان‌گر این است که ۲۰ درصد از مبتلایان به اُ میکرون تا کنون از کودکان بوده‌اند.

همچنین، اصرار بر حضوری شدن مدارس به اینجا کشید که گودرز کریمی‌فر مدیر کل رفاه و‌ پشتیبانی آموزش و پرورش خبر داد که هزینه‌های بستری دانش‌آموزان کرونایی تا سقف ۱۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود و خانواده‌های دانش‌آموزان متوفی ناشی از هر حادثه در داخل و یا خارج از مدرسه تا سقف ۱۵ میلیون تومان غرامت فوت دریافت خواهند کرد. ‌این تعیین نرخ، نهایت دلگرمی خانه دوم دانش‌آموزان به والدین است.

بشنویم از بطن ماجرا

طبق گفتگوی رستا با تعدادی از معلمان و دانش‌آموزان در پایه‌های مختلف، آموزش در دوره متوسطه اغلب نیمه حضوری و در دوره ابتدایی کاملا حضوری دنبال می‌شده است. معلمان بر این عقیده‌اند که برای آموزش حضوری باید ابتدا رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون دانش‌آموزان به درستی دنبال شود. با توجه به بازدهی بالاتر آموزش حضوری نسبت به مجازی، این امر در اولویت قرار دارد اما به شرطی که نکات بهداشتی به خوبی رعایت شوند.

گلایه اصلی معلمان، شرایط تدریس نیمه حضوری و عدم حضور همه دانش‌آموزان سر کلاس است. آن‌ها مجبورند برای دانش‌آموزان غایب همزمان با آموزش سر کلاس به صورت مجازی تدریس کنند.

یکی از معلمان دوره متوسطه اول گفت: این فعالیت‌های همزمان و مکرر که یک مطلب باید چندبار آموزش داده شود باعث فرسایش تدریجی معلم خواهد بود و کیفیت تدریس در هر دو فضا را کاهش داده است.

از زبان دانش‌آموزان بشنویم که آن‌ها هم در شرایط کنونی، آموزش غیر حضوری را پیشنهاد می‌دهند. برای آن‌ها آموزش نیمه حضوری و داشتن محتواهای تدریس برای استفاده‌های بعدی رضایت‌بخش است و برخلاف معلمان که آموزش مجازی را سرشار از نواقص می‌دانند، غالبا از وضعیت اینترنت گلایه داشتند. دانش‌آموزان در رابطه با ادامه یافتن آموزش حضوری با معلمان خود هم نظر هستند که این کار مشروط به رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در مدرسه است.

موضوع دیگری که هم از سوی معلمان و هم دانش‌آموزان به آن اشاره شد این بود که تدریس مطالب جدید و عملی در کلاس حضوری انجام شود و در شرایط نامطلوب کرونایی، تمرین و تکرار و ارزشیابی در فضای مجازی باشد.

با همه این اوصاف، رنگ نقشه ایران، از سفید و آبی به رنگ بیمار زرد و نارنجی تغییر کرده و تصمیم گیری‌ برای اعمال محدودیت‌های کرونایی و غیرحضوری شدن آموزش به هر استان واگذار شده است. بیشتر مدارس آموزش را غیرحضوری دنبال می‌کنند اما وزارت آموزش و پرورش همچنان به حضوری بودن تاکید دارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=2162
  • نویسنده : فاطمه پورچه، فاطمه ترامشلو
  • منبع : رستانیوز
  • 721 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.