• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
9

ماجرای تخلیه مدرسه بچه‌های کودکان کار در کرمان توسط اوقاف + فیلم

  • کد خبر : 2488
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱
ماجرای تخلیه مدرسه بچه‌های کودکان کار در کرمان توسط اوقاف + فیلم
روز گذشته اقدام انجام شده برای تخلیه بخشی از مؤسسه خیریه آفتاب که محل نگهداری کودکان کار کرمان است در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، این مدرسه در خیابان ۱۷ شهریور کرمان قرار گرفته و محلی برای تحصیل و نگهداری کودکان کار محسوبمی‌شود و بنا به اسناد، ۸۰ سال قبل سنگ بنای آن نهاده شده است و سال‌ها در خصوص مالکیت آن بینبهزیستی و اوقاف اختلاف نظر وجود داشته که در نهایت به تخلیه بخشی از مدرسه منجر شده است.

 معاون حقوقی اداره کل بهزیستی کرمان فاطمه سلاجقه در این خصوص می‌گوید: این مؤسسه با هدفنگهداری کودکان بی سرپرست قبل از انقلاب از محل بودجه دولتی و توسط استانداری و شهرداری وقت ساختهشده است و بعد از انقلاب نیز به بهزیستی واگذار شده است.

وی عنوان کرد: پرونده‌ای در خصوص موقوفه بودن زمین این ملک مطرح شده است که در این خصوصپیگیری‌های لازم انجام شده است و پیگیری‌ها ادامه می‌یابد.

وی گفت: سنگ بنای این ساختمان در سال ۱۳۱۲ گذاشته شده است و تحت عنوان پرورشگاه مشتاقیه شروعبه کار کرده است و اکنون با نام مؤسسه آفتاب برای نگهداری و تحصیل کودکان خیابانی و ایتام مورد استفادهقرار می‌گیرد و هم اکنون ۲۰۵ نفر کودک در آن نگهداری شده و تحصیل می‌کنند.

معاون حقوقی اداره کل بهزیستی کرمان از اداره اوقاف کرمان خواست اگر وقف نامه‌ای در خصوص زمین اینملک وجود دارد آن را ارائه کند.

رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان هم در این خصوص با اشاره به این مطلب که حکم قطعی دربارهموقوفه مشتاقیه در سال ۱۳۹۶ صادر شده است، گفت: این موقوفه که از آن به عنوان محل نگهداری کوتاه مدتتعدادی از کودکان تحت پوشش بهزیستی استفاده می شده، براساس قانون تخلیه شده است.

حجت الاسلام محمدامیر ابراهیمی افزود: قبل از سال ۹۶ پرونده به طرفیت اداره کل بهزیستی تشکیل شده کهخواهان پرونده موقوفه مشتاقیه بوده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۶ پرونده مذکور به اجرای احکام رفته و با توجه به صدور حکم به نفع موقوفه مشتاقیه،اداره کل بهزیستی بارها استمهال خواسته و دادگاه نیز با این درخواست موافقت کرده است.

رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان اظهار داشت: بارها تاکید شده که اجاره نامه‌ای از سوی اداره کلبهزیستی با موقوفه مشتاقیه بسته شود که این اقدام نیز انجام نشده و در مجموع هیچیک از تفاهمات وتوافقاتی که در پی آن بودیم، به دلیل عدم همکاری اداره کل بهزیستی استان اجرا نشد.

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به قدمت بیش از ۵۰ ساله این ساختمان، خاطرنشان کرد: نگهداری کودکاندر این محل ناامن که برخی از قسمت‌های آن نیز تخریب شده، به هیچ عنوان به صلاح نیست.

وی تاکید کرد: اداره کل بهزیستی استان کرمان ساختمان‌های بسیار مجهز و مناسبی برای نگهداری ازکودکان در اختیار دارد و اینگونه نیست که این مرکز ناامن تنها مرکز برای نگهداری این تعداد اندک از کودکانباشد و در این رابطه باید توجه داشت که اداره کل اوقاف نیز آمادگی خود برای نگهداری از این کودکان درمجموعه دیلمقانی را اعلام کرده بود.

وی با اشاره به این مطلب که کودکان در این مرکز به مدت بسیار محدود نگهداری می‌شوند، تصریح کرد: باتوجه به وضعیت ساختمان این موقوفه احتمال می‌رفت که وقوع زمین لرزه یا حادثه‌ای شاهد ایراد خسارت‌هایجانی در بین کودکان مستقر در آن باشیم.

   

او همچنین عنوان کرد: در پی عدم توافق بین خواهان و خوانده این پرونده جلسه‌ای با حضور رئیس کلدادگستری استان و رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان برگزار و مقرر شد طرفین طی ۱۰ روز نسبت بهتوافق با یکدیگر اقدام کنند اما در پی عدم همکاری و پیگیری بهزیستی و با توجه به اینکه حکم قطعی به نفعموقوفه صادر شده بود، با دستور قاضی اجرای احکام دادگستری، این حکم به مرحله اجرا درآمد. مرحله بعدینیز تخریب ساختمان این موقوفه و جمع آوری آن است.

حجت الاسلام ابراهیمی گفت: اداره کل بهزیستی همچنین درخواست خود برای اعمال ماده ۴۷۷ را نیز پیگیریکرده اما در نتیجه، خلاف بین شرع بودن حکم صادره از سوی دادگاه ثابت نشده است.

وی با اشاره به طرح برخی مسائل درباره عدم وجود وقف نامه برای این موقوفه، تاکید کرد: احراز مالکیت و سندتک برگ موقوفه صادر شده است و دادگاه بر اساس مستندات موجود نسبت به صدور رأی اقدام کرده است ودر این رابطه دادگاه تجدیدنظر نیز حکم صادره را مورد بررسی قرار داده و تأیید کرده است. اداره کل بهزیستیاستان با سو ء استفاده از وضعیت کودکان به جای اتخاذ تدابیر مناسب با همکاری اوقاف، اقدام به جوسازیکرده است.

گفته می‌شود شهرداری کرمان نیز تا زمان رفع مشکل این مؤسسه ساختمانی برای نگهداری این کودکان درنظر گرفته است.

  

معاون فرهنگی شهردار کرمان گفت: در پی تخلیه مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده «بچه‌های آفتاب»،شهرداری کرمان برای در اختیار گذاشتن ملکی جهت آموزش این بچه‌ها اقدام کرد.

عبدالرضا شیخ‌شعاعی افزود: پس از اختلاف بین بهزیستی و اوقاف و امور خیریه کرمان، امروز هشتماسفندماه، ضمن تعطیل کردن مرکز حمایتی آموزشی «بچه‌های آفتاب» توسط متولی موقوفه مشتاقیه، این مکانتخلیه شد.

وی ادامه داد: در پی این اتفاق، شهرداری کرمان برای ادامه تحصیلِ «بچه‌های آفتاب» به‌طور موقت ملکی رادر اختیار این مرکز قرار داد.

با وجود تمام مسائل مطرح شده باید با تدبیر و چاره اندیشی زمینه اسکان دائم کودکان مؤسسه آفتاب را درمکانی امن و مستحکم فراهم کرد و با دور اندیشی زمینه برای پرورش مناسب این کودکان فراهم شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=2488

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.