• امروز : پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
6

لزوم تغییر متون درسی باتوجه به هشدار «پیری جمعیت»

  • کد خبر : 2477
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
لزوم تغییر متون درسی باتوجه به هشدار «پیری جمعیت»
رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: برای توجه به موضوع فرزندآوری باید اقداماتی در آموزش و پرورش انجام شود؛ مسئله اصلی جامعه عدم تمایل به ازدواج میان جوانان است، باید تلاش کنیم انگیزه ازدواج و تشکیل خانواده پررنگ شود، که شروع آن از دوره‌های تحصیلی است. در دوره ابتدایی نیز می‌توان بُعد ارزشی خانواده را پررنگ کرد و در دروسی همچون مطالعات اجتماعی و ادبیات فارسی بر این موضوع متمرکز شد.   

حسن ملکی؛ رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با تسنیم درباره توجه به موضوع تشکیل خانواده و فرزندآوری در کتاب‌های درسی اظهار کرد: از چند سال قبل درباره بحث خانواده، ضرورت و اهمیت تشکیل خانواده، اهمیت ازدواج و آثار آن در زندگی فردی و اجتماعی مطالب بسیاری در کتاب‌های درسی لحاظ شده است.

وی افزود: با توجه به قانون اخیر مجلس با عنوان حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تأکیدات رهبر انقلاب درباره لزوم حرکت به‌سمت جوان شدن جمعیت، بازنگری اساسی برنامه‌های درسی نیاز است، حرکت به‌سوی پیری در جمعیت ایران یک مسئله اساسی است و باید از ابعاد مختلف از جمله برنامه‌های درسی مورد توجه قرار بگیرد و در سطوح و دوره‌های تحصیلی مختلف روی این موضوع کار شود.

ملکی متذکر شد: برای توجه به موضوع فرزندآوری باید چند اقدام در آموزش و پرورش انجام شود؛ مسئله اصلی این است که هم‌اکنون ازدواج بین جوانان با عدم تمایل همراه است بنابراین باید تلاش کنیم انگیزه ازدواج و تشکیل خانواده پررنگ شود که شروع آن از دوره‌های تحصیلی است البته در دوره ابتدایی نمی‌توان از ازدواج سخن گفت اما می‌توان بُعد ارزشی خانواده را پررنگ کرد و در دروسی همچون مطالعات اجتماعی و ادبیات فارسی می‌توان به این موضوع متمرکز شد.

رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به ضرورت توجه بیشتر به موضوع افزایش جمعیت در برنامه‌های درسی تصریح کرد:‌ وضعیت موجود برای رسیدن به این هدف و ایجاد تغیرات عمده در ذهن و نگرش نوجوانان کافی نیست البته برنامه درسی یک ضلع این تلاش‌ها است و باید در کشور حرکت یکپارچه و هماهنگ با ابعاد گوناگون شکل بگیرد و نیاز است برنامه‌های آموزشی، مدیریتی و قوانین و مقررات تغییر اساسی پیدا کنند.

وی با تأکید بر اینکه افزایش جمعیت مسئله مهمی است و باید نگرش جامعه نسبت به این موضوع تغییر کند و به اقناع برسد، گفت: جوانان نسبت به ازدواج بی‌تفاوت هستند و باید آن را اصلاح کرد؛ مسئله پیری جمعیت و پیامدهای منفی آن در ابعاد مختلف باید به‌شکل دقیق تحلیل و تبیین شود و در برنامه درسی نظام تعلیم و تربیت مورد بررسی قرار بگیرد، وقتی جامعه پیر می‌شود شاهد تبعات منفی آن در تمام ساحت‌های زندگی هستیم به‌گونه‌ای که  از بُعد سیاسی بر امنیت و از بُعد اقتصادی بر نیروی کار تأثیر منفی دارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=2477

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.