• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
7

قربانیان آموزش/ علت افزایش آمار خودکشی دانش‌آموزان چیست؟

  • کد خبر : 3210
  • ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۲
قربانیان آموزش/ علت افزایش آمار خودکشی دانش‌آموزان چیست؟
یکی از مهم‌ترین دلایل خودکشی دانش‌آموزان، عدم دانش مورد نیاز برای ارتباط میان‌فردی، پایین بودن آستانه تحمل، احساس تنهایی و نبود پشتوانه از طرف خانواده، شکوفا نشدن توانایی‌ها و استعداد، اجبار برای انجام کار، نداشتن محیط شاد در مدارس، نبود بستر مناسب در مدارس برای آموزش این موارد و نبود دانش مورد نیاز خانواده در برخورد با فرزند است.

به گزارش سرویس مدارس پایگاه خبری تحلیلی رستا، سارا سیدموسوی:

اخیرا اخباری با مضمون بی‌جواب و نامفهومخودکشی، میهمان ثابت رسانه‌ها شده است. از خبر خودکشی پسر ۱۸ ساله بعد از اعلام نتایج کنکور گرفته تاخودکشی دختری ۱۲ ساله به دلیل گرفته شدن تقلب توسط معلم. طبق آمارهای اعلام شده تقریباً ۷۰ درصد افراددر طول زندگی خود حتی یک‌بار هم که شده به فکر این بوده‌اند که به زندگی خود پایان دهند؛ بخش ترسناک‌ترقضیه این است که قشر وسیعی از این افراد را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

دلایلی که برای این خودکشی‌ها ذکر میشوند ظاهراً مضحک و بی‌معنی به نظر می‌رسند، اما در باطن وقایع، چهتنش‌هایی هست که اتفاقات کوچک را منجر به قتل نفس می‌کند؟

روزهای منتهی به پایان سال تحصیلی و کنکور، آمار اینگونه اخبار بسیار بالا میرود و برخی والدینِدانش‌آموزان، علت اصلی را به ناکارآمدی سیستم آموزش نسبت می‌دهند و بعضی معلمان، علت اصلی را فشارخانواده‌ها ذکر می‌کنند.

  علت‌های بسیاری مسبب وقوع همچین وقایعی است و همان‌طور که در جامعه مشاهده می‌کنیم، رفتار نامناسببعضی معلمان، عدم روان‌درمانی مناسب در مدرسه و فشار خانواده و جامعه، به وقوع بیشتر خودکشی توسطدانش‌آموزان دامن می‌زند.

جهت بررسی بیشتر این موضوع به مصاحبه با والدین آیتک رضایی، دانش آموز ششم ابتدایی رفتیم که علتتصمیم او برای پایان بخشیدن به زندگی‌اش را رفتار نامناسب معلم و کادر مدرسه درباره‌ی یک تقلب دانسته‌اند.

  سوال مهم این است که آیا تنها دلیل این حادثه گرفتن تقلب توسط معلم است یا خیر؟ آیتک، دانش‌آموز نخبه و بااستعداد در رشته‌های مختلف ورزشی و شاگرد اول کلاس بود. امسال هم تصمیم داشت که در آزمون تیزهوشانشرکت کند، اما این اتفاق دو هفته مانده به آزمون رخ داد.

پدر آیتک می‌گوید: «صبح روز دوشنبه از طرف مدرسه با من تماس گرفته و گفتند دخترتان تقلب کرده. سریع خودرا به مدرسه برسان. بعد از رفتن به مدرسه مشخص شد آیتک و دوستش در امتحان مطالعات سوالات را چکمیکردند که معلم هر دوی آنها را از کلاس بیرون کرده و در دفتر معاونت از ایشان تعهد می‌گیرند و معاون تهدیدمیکند که نمره آنها را کم میدهد تا نتوانند در آزمون تیزهوشان شرکت کنند. پذیرفتن این سخنان برای بچه‌هابسیار سخت و دشوار بوده چون تقریباً ۲ سال بود که برای این آزمون زحمت می‌کشیدند. بعد از تمام شدنمدرسه، آیتک با سرویس به خانه میرود و قبل از روبه رو شدن با مادرش، خود را از پشت بام به پایین انداخته وبه زندگی‌اش خاتمه می‌دهد

سوالی که از پدر آیتک پرسیده شد این بود که آیا اجباری برای قبولی در مدرسه تیزهوشان از طرف شما بودهاست؟ ایشان در جواب گفتند: «من حتی در یکی از بهترین مدارس اردبیل آیتک را پیش‌ثبت‌نام کرده بودم و تاکیدکردم نگران مدرسه نباش حتی اگر از تیزهوشان هم قبول نشدی، بهترین مدرسه در انتظار توست

جهت پیگیری بیشتر دلایل وقوع این چنین حوادث دلخراش، با یکی از متخصصان این حوزه گفت‌وگو کردیم ونکات مهمی در این جلسه بیان شد: «یکی از دلایلی که نوجوانان تن به خودکشی می‌دهند، نبود بستر کافی ازسوی خانواده و مدرسه برای تخلیه خشم درونی آن‌ها در این سنین است و این خشم‌های درونی نتیجه درکنشدن توسط جامعه و یا اعمالی است که به اجبار به نوجوانان تحمیل می‌شود. چند سال اخیر آمار افزایشخودکشی دانش‌آموزان نزدیک کنکور و پایان سال تحصیلی، گویای این سخن است که دانش آموزان از طرفخانواده و جامعه در فشار و تنگنا قرار میگیرند و بررسی‌ها نشان داده حدود ۷۰ درصد دانش‌آموزانی که دردانشگاه تحصیل میکنند به اجبار والدین بوده و هیچ علاقه‌ای ندارند؛ و اگر به اخبارهای اخیر توجه کرده باشیدپزشکانی که جزو موفق‌ترین اقشار جامعه هستند بعد از چندین سال تلاش، تصمیم به پایان دادن زندگی خودمی‌گیرند

‌‌‌‌

خانواده حامی است یا محدودکننده؟

توقع خانواده‌ها یکی از دلایل اعمال فشار روانی به دانش‌آموزان است؛ فشاری که گاه ناشی از عدم موفقیتوالدین در رشته مورد نظر خود و درخواست ادامه راه توسط فرزندان‌شان می‌باشد.

در این میان فقط خانواده‌ها مقصر نیستند و تحمیل و تبلیغات جامعه و پررنگ کردن بعضی رشته‌ها و جورقابتی  بعضی مدارس خاص مانند تیزهوشان باعث فشار مضاعف بر روان دانش‌آموزان شده است.  و علاوه براین ها نبود فضای کافی برای تخلیه روانی دانش آموزان در مدارس و نداشتن صلاحیت بعضی نیرو ها از نظرروانی و عدم نظارت دقیق و سنجش آموزش پرورش ، باعث ایجاد تنش هایی در مدارس میشود.

  یکی از عوامل کاهش‌دهنده این موارد فراهم کردن بستری برای ارتقا سطح بهداشت روانی خانواده و نوجواناناست و مدرسه در فراهم کردن این بستر نقش به سزایی دارد.

‌‌‌‌‌

مقصر افزایش خودکشی دانش‌آموزان در چیست؟

یکی از مهم‌ترین دلایل خودکشی دانش‌آموزان، عدم دانش مورد نیاز برای ارتباط میان‌فردی، پایین بودن آستانهتحمل، احساس تنهایی و نبود پشتوانه از طرف خانواده، شکوفا نشدن توانایی‌ها و استعداد، اجبار برای انجام  کار، نداشتن محیط شاد در مدارس، نبود بستر مناسب در مدارس برای آموزش این موارد و نبود دانش مورد نیازخانواده در برخورد با فرزند است. و یکی از عوامل کاهش‌دهنده این موارد فراهم کردن بستری برای ارتقا سطحبهداشت روانی خانواده و نوجوانان است.

در این کشمکش‌ها همواره یک طرف از سوی جامعه مورد هجمه قرار می‌گیرند؛ علت اصلی مشخص نیست ولیبنظر می‌رسد جامعه با اعمال فشار و توقعات زیاد از یک دانش‌آموز، مقصر این امر است که متأسفانه در اینسال‌ها رو به افزایش است و هیچ برنامه‌ی جدی برای پیشگیری از آن انجام نشده و به آن بهایی داده نشدهاست.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=3210
  • نویسنده : سارا سیدموسوی
  • منبع : رستانیوز
  • 906 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.