• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
6

فروش املاک آموزشی تجاری سازی یا مولد سازی

  • کد خبر : 4078
  • ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
فروش املاک آموزشی تجاری سازی یا مولد سازی
ده‌ها مدرسه از ۳۱ استان کشور در لیست املاک مازاد آموزش وپرورش برای طرح مولد سازی معرفی شده‌اند .در لیست اعلام شده علاوه بر مدارس، نام تعدادی ارودگاه تربیتی ،منزل مسکونی و حتی باغ تفریحی هم به چشم می‌خورد .آیا معرفی مدارس و ارودگاه‌های تربیتی خطری برای تربیت کشور نیست؟ تهدیدی که مدارس دولتی بیشترین آسیب را از آن می‌بینند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا؛ سرویس اقتصاد آموزش وپرورش؛فاطمه سرمدی:
مولد سازی چوب حراج به اموال آموزشی؛ مولد سازی مصوبه‌ای است که در آبان امسال در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصویب شده و با تعیین هیئتی برای بررسی و شناسایی اموال دولت به تایید رهبری رسیده است اما ساز وکار آن چندان که باید شفاف نیست. در آخرین جلسه هیئت عالی مولد‌سازی تعداد ۵۲۰ دارایی راکد برای وزارت آموزش وپرورش تشخیص داده شد تا مرحمی باشد برای جبران کسری اعتبارات نوسازی که در بودجه ۱۴۰۲ با کسری ۱۵ درصدی مواجه است اما همه چیز در درآمد زایی خلاصه نمی‌شود .
سحرخیز،کارشناس مسائل آموزش وپرورش در گفتگو با رستا عنوان کرد: مولد سازی نباید آتش زدن به اموال آموزش پرورش باشد. فروش دارایی های آموزش وپرورش امر جدیدی نیست قرار بر این بوده است که املاک مازاد آموزش وپرورش به فروش گذاشته شوندمثل مدارس روستایی که درحال حاضر فاقد دانش اموز هستند و درمحلی قرار گرفته‌اند که توجیه بهره برداری ندارند؛ این مدارس باید در معرض فروش قرار گیرند اما اخیرا نام درمانگاه فرهنگیان هم در لیست املاک دیده میشود یا ارودگاه تربیتی باهنر که تکذیب شده است. این چوب حراج زدن به املاک آموزش وپرورش است وعاملی در تقویت بی اعتمادی نسبت به دولتمردان خواهد بود. ردپای خصوصی سازی در این مولدسازی سازی دیده می‌شود.

مولد سازی یا مدرسه فروشی

اگرچه مسئله مولد سازی دارایی ها چند سالی است که مطرح شده است اما موضوعی که کارشناسان آموزش وپرورش را نگران کرده است این است که اگر این مسئله منجر به مدرسه فروشی شود، به نفع دانش آموزان نخواهد بود و حتی ممکن است خطری بزرگ علیه مدارس دولتی نیز باشد.

سحرخیز عنوان کرد: اولین دستگاهی که روی آن مانور می‌دهند آموزش وپرورش است ودنبال این بودند که آموزش وپرورش اموال خود را بفروشد و ما همه امور را به مردم واگذار کنیم؛ شعار زیبایی را هم انتخاب کردند، تنوع در اموزش وپرورش وازادی انتخاب برای اولیا دانش آموزان و خارج شدن آموزش از حالت متمرکز. دولت پولی در واقع به آموزش وپرورش نمی دهد و این عددی که به آموزش وپرورش تعلق می‌گیرد یک /سی هم میانگین جهانی است . این تفکر دنبال اضمحلال مدارس دولتی است و آموزش و پرورش را نجات نمی دهد. آموزش وپرورش ملک مازادی ندارد .ما در امروزه از دو مسئله رنج می بریم: عدالت وکیفیت. هردو مسئله در مدارس دولتی به صفر رسیده و قربانی شده اند.

فروش مدارس و بحران تراکم کلاس

فروش مدارس دولتی تنها ضربه زدن به کیفیت و عدالت آموزشی در این مدارس نیست. مشکل دوم مولد سازی افزایش تعداد دانش اموزان وفقر سرانه فضای اموزشی است.

سحرخیز توضیح می‌دهد: میانگین تراکم اعلام شده شورای عالی اموزش وپرورش در دنیا ۱۹ است که در کشور ما تراکم بالای ۳۵ است. در تهران گاهی به مرز ۴۰ هم می‌رسیم وقتی مدرسه ها دونوبته می شوند این یک هشدار منفی برای پایین آمدن کیفیت است. تراکم بالا ،معلم فاقد تخصص مثل برخی از معلمان خرید خدمات ، کمبود فضا و فروش مدارس همه اینها در کنار هم متلاشی شدن مدارس دولتی را فریاد می زد.

باتوجه به اینکه طبق آمار وزارت آموزش وپرورش تعداد دانش اموزان در دوره ابتدایی تا سال ۱۴۰۵ سیر صعودی دارد و در مقطع متوسطه اول ودوم نیز تا سال ۱۴۰۸ تعداد دانش آموزان متوسطه اول از ۳ میلیون ۵۰۰ هزار به ۴ میلیون ۱۵۹ هزار دانش‌آموز ودر مقطع متوسطه دوم تا سال۱۴۱۱ با ۳ میلیون ۴۷۰ هزار دانش‌آموز روبه رو میشویم.
آیا در این واگذاری‌ها تدبیری برای این مسئله اندیشه شده است یا خیر؟

با همه این تعاریف تبدیل مدرسه به بنگاه اقتصادی یعنی طرد دانش اموزانی که توانایی مالی حضور در مدرسه ندارند و مدرسه که محل زندگی دانش آموزان است و بهترین ساعات عمر دانش آموزان در مدرسه سپری میشود نباید به چنین مکانی تبدیل شود هرچند که فروش اموال هم دردی از جبران کسری بودجه اموزش وپرورش را دوا نمی‌کند.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=4078
  • نویسنده : فاطمه سرمدی
  • منبع : رستانیوز
  • 3603 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.