• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
12

صندلی‌های دانشگاه در اختیار متقلبین

  • کد خبر : 3058
  • ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۸
صندلی‌های دانشگاه در اختیار متقلبین
ماجرای تقلب‌های دانش‌آموزان در امتحانات نهایی و کنکور سراسری امسال، این روزها بسیار بر سر زبان‌ها افتاده است؛ خبرهای جدید از تلاش سازمان سنجش برای جلوگیری از تقلب و موفقیت در گرفتن ۴۵۰ مورد از تقلب‌ها میگوید اما از طرفی دیگر افرادی مدعی لو رفتن سوالات کنکور می‌شوند.

به گزارش سرویس مدارس پایگاه خبری‌تحلیلی رستا، ریحانه مرشدی: ماجرای تقلب‌های دانش‌آموزان درامتحانات نهایی و کنکور سراسری امسال، این روزها بسیار بر سر زبان‌ها افتاده است؛ خبرهای جدید از تلاش سازمان سنجش برای جلوگیری از تقلب و موفقیت در گرفتن ۴۵۰ مورد از تقلب‌ها میگوید اما از طرفی دیگر افرادی مدعی لو رفتن سوالات کنکور می‌شوند.

عدالت‌ آموزشی به‌عنوان مهم‌ترین بحث حوزه آموزش و پرورش، سال‌هاست که توجه متصدیان امر آموزش را بهخود جلب کرده و تلاش آن‌ها را در این راستا جهت داده است. مفهومی که در صورت محقق نشدن آن، نمی‌توانانتظار رسیدن به وضعیتی مناسب در آموزش‌وپرورش را داشت. تقلب مصداق بارز زیرپا گذاشتن عدالت آموزشی است که این روزها بازار آن داغ شده است.

صحبت از فروش سوالات کنکور و امتحانات نهایی چندین سال می‌شود که به میان آمده اما اخیرا بیش از پیش رونق گرفته و اخبارش به گوش می‌رسد. بازاری که وزارت آموزش و پرورش در تلاش برای کسادی آن است اما باشکست روبه‌رو شده است. این شکست، منجر به پایمال‌شدن عدالت در امتحانات و قدرت گرفتن دانش‌آموزانی می‌شود که به ظاهر سوالات و در واقع قدرت را می‌خرند.

‌‌‌

‌‌‌

حراج سوالات، ۱۰ میلیون تومان

امسال نیز مثل هر سال، نزدیک بازه‌ی امتحانات نهایی شایعه لو رفتن سوالات مطرح شد. برای بررسی علل وحواشی مسئله می‌دانستیم که باید به سراغ تلگرام و بازار سیاه آن برویم. شبکه‌ اجتماعی‌ای که در این بارههمیشه وجهه‌ وب‌سیاه‌طور داشته است. بین گروه‌ها و کانال‌های مختلف فروش سوالات کنکور و امتحان نهاییمی‌گشتیم که متوجه شدیم به راستی سوالات امتحان نهایی دینی لو رفته! گویا یکی از کانال‌ها به فایل رمزدارامتحان دینی یک روز قبل امتحان دست یافته بود و با دادن مبلغی به ارزش بیش از ۱۰ میلیون تومان به یک هکر،توانسته بود آن فایل را هک کرده، رمز آن را بیابد و به سوالات دسترسی پیدا کند.

سپس این کانال سوالات را منتشر می‌کند و باقی کانال‌ها نیز پس از آن اقدام به انتشار سوالات در کانال خودمی‌کنند. خبر لو رفتن سوالات کنکور تا وزارتخانه می‌رود و سخت‌گیری‌ها بیشتر می‌شود اما همچنان این کانالبه فایل رمزدار سوالات دسترسی پیدا کرده و تا یکی دو امتحان بعد هم با پرداخت هزینه‌های زیاد رمز فایل‌ها رامی‌گشاید.

کمی بعد اما گویی که پول حاصل از این مسیر هکر را قانع نکرد یا عایدی‌ کار رمزگشایی به زحمتش نچربید وتصمیم گرفت به جای باز کردن قفل، صبر کند تا شروع امتحان و با گرفتن رمز از سر جلسه به سوالات جوابدهد و دانش‌آموزان با تکنولوژی‌های مختلف تقلب کنند.

این کانال شیوه‌های مختلف تقلب و ابزار آن را معرفی کرده و شروع به آموزش دادن کرد. پیرو آن نیز، باقیکانال‌ها به تبلیغ تقلب بر سر جلسه روی آوردند.

‌ ‌‌‌

‌‌‌

یک_هیچ؛ تکنولوژی به نفع تقلب!

سوالی که مطرح می‌شود آن است که آیا واقعا دانش‌آموزان دست به استفاده از تکنیک‌هایی مانند استفاده‌ی پنهانی از هندزفری یا جاسازی میکروفون در کفش می‌زنند؟ آیا واقعا این روش به اندازه لو رفتن سوالات همه گیر خواهد شد و مؤثر خواهد بود؟ درگیر این ابهامات بودیم تا این که خبرهایی شوکه کننده‌ از تقلب‌ها بر سرجلسات امتحان منتشر شد. از تکنولوژی پنهان ماسک گرفته تا خون‌ریزی گوش به‌دلیل جاگذاری دستگاه هوشمند!

به هر شکل، ماجرای تقلب بر سر جلسات امتحانات نهایی فراگیر شد و هر اندازه وزارت تلاش کرد با آن باشیوه‌های قدیمی برخورد کند، نشد. امتحانات نهایی به پایان رسید و عدالت، زیر چرخ تقلب و سوالات و امتحاناتی که خبر لو رفتن‌شان می‌رسید، له شد و آنچه که نباید اتفاق افتاد.

‌‌‌

‌‌‌‌

یک_یک؛ قطع اینترنت به نفع عدالت

امتحانات نهایی گذشت و نوبت به کنکور رسید. اینبار عزممان را جزم کردیم که سوالات کنکور را بیابیم و بخریم. چندین روز رایزنی و تلاش کردیم، با ادمین‌های کانال‌های تلگرامی ارتباط برقرار کردیم و با هویت جعلی سعی کردیم تا بتوانیم سوالات کنکور را بخریم اما گویا تکنیک تغییر کرده بود و قرار نبود میلیون‌ها هزینه برایبازگشایی فایل رخ بدهد بلکه با همان تکنیک امتحانات نهایی پیش می‌رفتند؛ تقلب!

اما این بار وزارتخانه تصمیم گرفت روش‌های قدیمی را رها کرده و راه‌حل جدیدی را انتخاب کند. او دست به دامان وزارت ارتباطات شد و اطلاعیه‌ای صادرکرد تا اینترنت را در ساعات امتحان در کل کشور قطع کنند و راه تقلب را اینگونه ببندند که خب باید توجه داشت که این راهکار تنها برای کنکور پاسخگو است و برای امتحانات نهایی خیر چرا که کنکور یک یا دو جلسه و در روزهای تعطیل هفته است اما امتحانات نهایی حدود دو هفته طولمی‌کشد و با توجه به اینکه بسیاری از سازمان‌ها و مشاغل وابسته به اینترنت هستند، امکان قطع دو هفته‌ایاینترنت وجود ندارد.

بنابر آنچه گفته شد، اگرچه این معضل موقتا برای کنکور قابل رفع باشد، برای امتحانات نهایی همچنان پابرجاست. شاید بهتر باشد آموزش و پرروش و سازمان سنجش، به جای اقدامات پسینی و دست بردن به سمتگزینه‌هایی چون تهدید و قطعی اینترنت و دستگیری متقلبین و غیره و ذلک به دنبال راه‌حلی برای پیگیری و قطعید پدیده تقلب در امتحانات نهایی و کنکور باشند تا دیگر شاهد اتفاقاتی نظیر آنچه دیدیم نباشیم.

‌‌‌‌

‌‌‌‌

ابداع روش‌های نوین برای رسیدن به تقلب!

رئیس سازمان سنجش کشور در مصاحبه‌ای جهت تأکید بر برگزاری امن آزمون کنکور سراسری اعلام کرد:  پیش از این یک سامانه‌ای به اسم اعلام تخلف ایجاد شده بود که ما آن را تعطیل کردیم. در این سامانه تعداد زیادی موارد گزارش مردمی بود که به طور مثال فردی با فلان رتبه قبل از آزمون سوالات را خریده است. ما درمرحله اول گفتیم این گزارش کجا راستی آزمایی شده و گفتند هیچ کجا.

وی گفت: تعدادی هم بودند که از آن‌ها ابزار گرفته شده بود و یا رد و بدل پول داشتند و از آن‌ها کلاهبرداری شده بود که این افراد گزارش ضابط قضایی داشتند. همه این افراد قبولی شان ابطال شد و تا ۵ سال محروم شدند؛از این افراد فردی که دانشجو باشد نداشتیم. طبق قانون ۴ ماه وقت داریم فرد متخلف را تعیین تکلیف کنیم.

اما این مصاحبه رئیس سازمان سنجش با ادعای برخی از افراد مبنی بر منتشر شدن سوالات کنکور درکانال‌های تلگرامی ساعت ۱۰ صبح، در تناقض است آن‌ها مدعی هستند که سوالات عمومی و اختصاصیکنکور تجربی ۱۴۰۱ در ساعت ۹.۴۹ (چند دقیقه پس از توزیع دفترچه اختصاصی شماره ۲) روی یکی ازکانال‌های تلگرامی قرار داده شده که در این فایل دفترچه اختصاصی شماره ۳ که هنوز در آن زمان توزیع نشده بود نیز وجود دارد اما سازمان سنجش این ادعا را تأیید نکرده است.

همچنین برای مثال در حوزه‌های امتحانی استان کهگیلویه و بویر احمد هم تقلب صورت گرفته که ابزارهایی کهمتقلبان به همراه داشتند کشف و ضبط شده است.

هرچند سازمان سنجش همواره تلاش زیادی برای برگزاری امن کنکور داشته است و به کمک دستگاه‌های آشکار ساز هم تخلفاتی دریافت کرده است اما آنچه انکار نشدنی است، استفاده از روش‌های دیگر و به‌روزتربرای تقلب است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=3058
  • نویسنده : ریحانه مرشدی
  • منبع : رستانیوز
  • 449 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.