• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
10
مجید احمدی‌نیا در گفتگو با رستا:

سامانه سیدا دریافت کتاب برای دانش‌آموزان اتباع افغانستانی را سخت کرده است

  • کد خبر : 1682
  • ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
سامانه سیدا دریافت کتاب برای دانش‌آموزان اتباع افغانستانی را سخت کرده است
مجید احمدی‌نیا معلم فعال کودکان مهاجر افغانستانی، در گفتگو با رستا: ثبت‌نام دانش‌آموزان مهاجر چه قانونی و چه غیرقانونی در مدارس دولتی، فرمان صریح رهبرانقلاب است اما در مدارس ما به مدیر مدرسه اجازه‌ی دریافت کتاب برای دانش‌آموزان افغانستانی نیز داده نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، سرویس مدارس، زهرا سلیمانی: موضوع توزیع کتاب درسی هر ساله در کشور ما از آن مسئله‌هایی است که تا اواخر پاییز ادامه دارد و امسال نیز در توزیع کتاب درسی، مدارس و دانش‌آموزان با چالش‌های زیادی روبه رو شده‌اند، از جمله دریافت نکردن کتاب با وجود ثبت سفارش در سامانه سیدا به ویژه در مقاطع متوسطه اول و دوم  که گلایه بسیاری از دانش‌آموزان را به همراه داشت. چند قدم آن طرف‌تر دانش‌آموزان افغانستانی نیز که بیشترین تعداد مهاجرین به کشور ما را تشکیل می‌دهند، مانند سال‌های گذشته با مشکل عدم دریافت کتاب درسی به دلیل نداشتن گذرنامه‌های رسمی مواجه شده‌اند و فرآیند تحصیل آن‌ها بسیار دشوار شده است. مجید احمدی‌نیا، معلم دغدغه‌مندی است که در چندماه اخیر پیگیر تامین کتاب درسی برای این دانش‌آموزان بوده است، او در این خصوص حرف‌های بیشتری را با خبرنگار سرویس مدارس رستا مطرح کرده است.

 

از نداشتن مدارک هویتی تا تحصیل در زیرزمین!

مسئله کتاب دانش‌آموزان افغانستانی به مسئله هویتی آن‌ها برمی‌گردد و عده‌ای از آن‌ها در کشور ما هویتشان به رسمیت شناخته نمی‌شود. تعداد کمی از مهاجران افغان مدارک شناسایی، گذرنامه و کارت آمایش را دارند و می‌توانند به صورت رسمی وارد مدارس دولتی شوند. اما مسئله ما دانش‌آموزانی هستند که مدارک هویتی ندارند، در کشور ما به رسمیت شناخته نمی‌شوند و در مدرسه‌های دولتی نیز پذیرفته نمی‌شوند و در مدرسه‌های غیرانتفاعی نیز اجازه ورود ندارند.

این دانش‌آموزان تنها می‌توانند در مدارس خودگردان که تعداد کمی از آن‌ها از امور بین الملل آموزش و پرورش مجوز دارند و تعداد زیادی از آن‌ها مجوز ندارند، تحصیل کنند. در این مدارس تعداد دانش‌آموزان متفاوت است. در تهران، مشهد، اصفهان، کاشان این مدرسه‌ها با هزینه‌های شخصی اداره می‌شوند و گاهی در زیرزمین یک خانه و گاهی در یک حسینیه فعالیت می‌کنند، خیران زیادی نیز وجود دارند که به این مدارس کمک می کنند.

 

سامانه سیدا، زخمی دوباره بر فرآیند تحصیل دانش‌آموزان اتباع!

ماجرایی که در این چند سال باعث ایجاد دشورای برای مدرسه‌ها در تامین کتاب درسی دانش‌آموزان اتباع شد، سامانه سیدا بوده است که با هدف نظام‌مند کردن توزیع کتاب درسی توسط وزارت آموزش و پرورش ایجاد شده است. دانش‌آموزان غیرایرانی که در مدرسه‌های دولتی هستند، مدیر مدرسه نام آن‌ها را در سامانه ثبت می‌کند و آن ها می‌توانند کتاب دریافت کنند؛ اما دانش‌آموزانی که  مدارک هویتی آن‌ها ناقص است یا گذرنامه ندارند و چند سالی است که در ایران زندگی می‌کنند و تنها تذکره (معادل کارت ملی) را دارند، باید به اداره اتباع که زیرنظر استانداری و وزارت کشور است، مراجعه کنند و برگه حمایت تحصیلی را دریافت کنند. برگه حمایت تحصیلی آن مجوزی است که مدارس دولتی بر اساس آن دانش‌آموزان را ثبت نام می‌کنند اما گاهی برخی از مدارس دولتی با تکمیل شدن ظرفیت‌ها از پذیرش این دانش‌آموزان حتی با داشتن برگه حمایت تحصیلی ممانعت می‌کنند و خانواده‌های این دانش‌آموزان نمی‌دانند چه کاری باید انجام دهند.

فرمان صریح رهبرانقلاب نیز این بوده است که، چه مهاجران قانونی و چه مهاجران غیرقانونی باید بتوانند وارد مدارس دولتی شوند و درس بخوانند اما برخوردی که استانداری و اداره اتباع و برخی از مدیران آموزش و پرورش می‌کنند، یک برخورد مهاجر ستیز و نژادپرستانه است.

 

سیل مهاجرت دانش‌آموزان افغان به ایران با قدرت گرفتن طالبان

امسال مهاجران زیادی از افغانستان با قدرت گرفتن طالبان به کشور ما آمده‌اند و تعداد مهاجران افغان نسبت سال‌های گذشته بیشتر شده است، شرایط بسیار پیچیده شده است و دانش‌آموزانی وارد کشور شده‌اند که از بازه دریافت برگه حمایت تحصیلی گذشته است و آن‌ها با مشکلات زیادی رو به رو هستند. ظرفیت مدارس دولتی نیز تکمیل شده است و تنها مدارس خودگردان می‌توانستند به این دانش‌آموزان کمک کنند و نتیجه این شده است که در یک مدرسه از ۲۰۰دانش آموز که در شهریور برای کتاب درسی آن‌ها از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اقدام کرده بودیم، امروز تعداد دانش‌آموزان این مدرسه به بیش از ۷۰۰ نفر رسیده است. برای تهیه کتاب درسی مدارس خودگردان نیز اداره بین‌الملل باید به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی نامه بزند و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی تایید کند و با گذراندن چند واسطه تعدادی کتاب پیرو درخواست، به آن‌ها داده شود.

 

یک بام و دو هوای آموزش و پرورش در توزیع کتاب

با وجود اینکه امکان سفارش کتاب در سامانه توزیع کتاب درسی با کد ملی افراد ایرانی وجود دارد، آموزش و پرورش به مدیران مدارس اعلام کرده است از این کار جلوگیری کنند، چرا که کتاب‌های درسی از اسناد ملی کشور است، اگر کتاب‌های درسی اسناد ملی هستند پس چرا پی‌دی‌اف آن‌ها در درگاه‌های اینترنتی وجود دارد؟ ضمن اینکه برای پی‌دی‌اف خواندن نیز این بچه‌ها به تبلت نیاز دارند!

خوشبختانه با رایزنی‌هایی که انجام شد، توانستیم برای یک مدرسه با جمعیت ۶۰۰ نفر کتاب درسی پایه  دوم تا ششم دبستان را تهیه کنیم و اول دبستان و مقاطع متوسطه باقی مانده است که اگر آن را پیش فاکتور دهند، پرداخت و کتاب‌ها را دریافت می‌کنیم و همچنان در تلاش برای تهیه کتاب برای دانش‌آموزان افغانستانی هستیم.

 

انتهای پیام/

 

 

 

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=1682
  • نویسنده : زهرا سلیمانی
  • منبع : رستانیوز
  • 852 بازدید
  • يک دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. مسئله دانش آموزان افغانستانی از اون مسئله ها هست که خیلی کم بهش پرداخت میشه و در بین مسائل کلان گم شده اما بسیار جای کار داره و ارزشمنده خداقوت

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.