• امروز : پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
8
روایت میدانی خبرنگار «رستا» از حضور هنرستان‌ها در رویداد بین‌المللی الف‌تا

ساخت ایران با هنرستان‌ها

  • کد خبر : 4793
  • ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۷
ساخت ایران با هنرستان‌ها
روایت میدانی محمدامین مهدوی، خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«رستا» از هنرستان‌ فنی ماندگار لرستان، که با حضور در رویداد الف‌تا به یکی از پربازدیدکننده‌ترین غرفه‌ها تبدیل شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، محمدامین مهدوی: در سمت چپ نمایشگاه آثار رویداد بین‌المللی الف‌تا، هنرستان‌ها در یک ردیف با عنوان «ساخت ایران» قرار دارند. هنرستانی که رتبه اول و دوم جشنواره خوارزمی را در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را به دست آورده بود،توجه من را جلب کرد و به داخل غرفه خود کشاند. هنرستان فنی و حرفه‌ای شهید بهشتی که از درود لرستان به الف‌تا آمده بود و در این استان عنوان «مدرسه ماندگار» را به دست آورده بود.

امیرحسین علوی، شاگرد خلاق و مبتکر این هنرستان اولین میزبان من در این غرفه بود، او از ابداعات و پروژه‌های خود برای من گفت و افزود: ما با سه ایده و طرح به رویداد الف‌تا آمده‌ایم. شور و اشتیاق امیرحسین در گفتگو درباره ایده‌های مدرسه‌اش، دستگاه ضبط من را روشن و گوش‌هایم را شنوایِ شنیدنی‌هایش کرد.

پیوند مدرسه و صنعت

دستگاه واکس‌زن، اولین دستگاهی بود که امیرحسین معرفی کرد. دستگاهی که به سه گونه پدالی، سنسوری _پدالی، سنسوری ایستاده و دیواری، توسط هم مدرسه‌ای‌ها و معلمان او ساخته شده بود.

امیرحسین از دستگاهی پرده برمی‌دارد که با قیمتی بسیار نازل‌تر از بازار توسط او و دوستانش در مدرسه ساخته شد و ادامه می‌دهد: دستگاه واکس‌زن برقی را در سال ۱۴۰۱ در مدرسه ساخته‌ایم که نسبت به بازار و تولیدات مشابه ۲ تا ۳ میلیون تومان ارزان‌تر است. کیفیت ورقه دولولی که در این دستگاه کار کرده‌ایم نیز به مراتب با کیفیت‌تر از نمونه‌های موجود است و از الکترو موتور در دستگاه صنعتی خود استفاده کرده‌ایم.

امیرحسین که از دیار زاگرس به الف‌تا آمده بود، از تولید واکس‌زن‌های خانگی در هنرستان خود گفت و افزود: گونه ابتکاری‌تر و خلاقانه‌تر دستگاه واکس‌زن را با هزینه

بسیار کم‌تر برای استفاده در خانه‌ها با ریموت و سنسور ساخته‌ایم که؛ در داخل کشور مشابه آن را نداریم و نسبت به خارج از کشور نیز حداقل ۲ میلیون تومان ارزان‌تر است و بهره‌وری بیشتری دارد.

هزینه این دستگاه را هنرستان فنی و حرفه‌ای ماندگار، صفر تا صد پرداخت کرده بود و وقتی از امیرحسین پرسیدم؛ وضعیت تجهیزات و امکانات در سطح مدرسه شما چگونه است، گفت: ما از امکانات و فضای کارگاهی خوبی برخوردار هستیم که فضاهای کارگاهی هنرستان ما مانند برخی از دانشگاه‌های صنعتی بزرگ و مجهز کشور است.

تولید در مدرسه، ما را به خودباوری رساند

آقای سمیعی، مدیر هنرستان فنی(شهید بهشتی) ماندگار که با اشتیاق به مصاحبه من با امیرحسین چشم دوخته بود، سوژه بعدی من برای گفتگو شد. اولین سوال را از میان مهم‌ترین دغدغه هنرستان‌های حاضر در الف‌تا انتخاب کردم؛ چگونه توانستید به لحاظ مالی از امیرحسین و طرحش حمایت کنید؟

مدرسه ما مدرسه بزرگی است، تقریبا ۵۵۰ دانش آموز و نزدیک به ۹۰ معلم و همکار داریم. ما در  ابتدا یک تیم تحقیقاتی مشتمل بر چند رشته هنرستان را دورهم جمع کردیم و توانستیم دستگاه هایی تولید کنیم. به طور مثال: در سال ۱۴۰۰ مسئولان وقت آموزش پرورش از ما درخواست کردند که؛ در جشنواره خوارزمی شرکت کنیم و طرحی را برای این جشنواره ارائه کنیم. پیش از اینکه به هنرستان ما پیشنهاد شود ما دستگاه ضدعفونی و الکل‌پاش را در روزهای ابتدایی کرونا در مدرسه تولید کردیم. ساخت این دستگاه در ما خودباوری بزرگی ایجاد کرد و صرفه جویی در هزینه‌ها را به دنبال داشت.

پس از ساخت دستگاه الکل‌پاش، گونه‌های دیگر این دستگاه به هنرستان ما سفارش داده شد. ما در آن زمان تنها دستگاه الکل‌پاش پدالی را ساخته بودیم و پس از سفارش دستگاه الکل ‌پاش چشمی، در هنرستان شروع به ساخت آن کردیم. با آمدن بخشنامه جشنواره خوارزمی ما با این محصول در جشنواره شرکت کردیم و هنرستان‌مان، هنرستان برتر کشور شد. 

پس از کسب این مقام کشوری، از طرف وزارت آموزش وپرورش بودجه تشویقی کوچکی به ما تعلق گرفت که؛ تمام این بودجه را صرف کارهای تحقیقاتی آینده کردیم.

برای تمام این فرآیندها حتی یک ریال هم هزینه نکرده‌ایم و از ظرفیت‌های هنرستان، معلمان و دانش آموزانی که توانایی مالی داشتند، استفاده کردیم، دورهم جمع شدیم، تیم تحقیقاتی تشکیل دادیم و با آزمون خطا به اینجا رسیده‌ایم.

هم‌افزایی رشته‌های فنی در ساخت محصولات صنعتی

آقای سمیعی با اشاره به هم‌افزایی و هم‌کاری سایر رشته‌های موجود در هنرستان برای تولیدهای صنعتی خود گفت: ما برای ساخت دستگاه تب‌سنج، چهار رشته موجود در مدرسه را درگیر کردیم، این دستگاه در سال گذشته رتبه دوم جشنواره خوارزمی را به دست آورد.

همچنین برای ساخت دستگاه «پرینتر سه بعدی»، بخش سه بعدی را به دانش آموزان رشته متالوژی سپردیم و قسمت متالوژی پوسته دستگاه را ساختند. برای طراحی دستگاه نیز از دانش آموزان رشته ساخت بهره گرفتیم.  

آقای سمیعی که چهره‌اش خبر از علاقه به ادامه گفتگو با ما را می‌داد،گفت: هنرستان ما در همسایگی کارخانه سیمان درود است. به همین خاطر گرد و خاک در این منطقه زیاد است، هنگامی که این نیاز را احساس کردیم، دستگاه واکس‌زنی را با کیفیت بالاتر از نمونه‌های موجود در بازار تولید کردیم.

 الف‌تا نقطه‌ای برای تولیدات بهتر در آینده رویداد

رفت و آمد بازدیدکنندگان به غرفه هنرستان ماندگار، زنگ پایان گفتگوی ما را به صدا درآورد و آخرین سوالم را درمورد رویداد الف‌تا از آقای سمیعی پرسیدم.

آقای سمیعی با بیان اینکه این جشنواره‌ها باعث ایجاد انگیزه در هنرستان‌های فنی می‌شود، افزود: من به دانش آموزانم تاکید کرده‌ام که از غرفه‌های دیگر مدارس بازدید کنند، تولیدات استان‌های دیگر را بررسی کنند تا در ذهن‌شان جرقه‌ای برای ساخت تولیدات بهتر در سال‌های آینده، ایجاد شود.  

 همچنین انعکاس رسانه‌ای که از این نمایشگاه در کانال‌ها و سایت‌های مختلف صورت می‌گیرد، سبب خلق ایده‌های نوآورانه در تولیدات دانش آموزان و معلمان فعال در هنرستان‌های فنی کشور می‌شود.

دستگاه ضبط صوت را متوقف کردم، این هنرستان حالا دیگر در یادِ من نیز ماندگار شده بود و با شور و پرسش به سراغ دیگر بخش‌های سمت چپِ نمایشگاه آثار الف‌تا رفتم .

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=4793

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.