• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
11

زیر تیغ کنکور

  • کد خبر : 751
  • ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۱
زیر تیغ کنکور
کنکور ۱۴۰۰ نیز مانند کنکور سال‌های گذشته دستمایه‌ی بسیاری از اخبار و شایعات قرار گرفت. تقلب، عدم استاندارد بودن سوالات کنکور، سوءاستفاده گروه‌های مافیایی و بسیاری از مسائل دیگر که از گوشه و کنار می‌شنویم و هر سال بیش از پیش متاثرمان می‌کنند که چرا این آزمون و نحوه‌ی اجرای آن منجر به سوءاستفاده‌ی سودجویانی شده است که بی‌رحمانه بر گرده‌ی عدالت آموزشی و آینده دانش‌آموزان می‌تازند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، سرویس عدالت آموزشی، زهرا کارگر و مجید ملکی، ۵۸ سال از برگزاری اولین آزمون سراسری ایران می‌گذرد و ما هر سال شاهد شایعات، حاشیه‌ها و اخبار ناگواری پیرامون این آزمون هستیم. کنکور امروز در کشور ما به ماراتن ۴ساعته‌ای بدل شده است که خیلی‌ها همه‌ اقبال و آینده‌ی خود را در گرو موفقیت در آن می‌دانند.

کنکور ۱۴۰۰ نیز مانند کنکور سال‌های گذشته دستمایه‌ی بسیاری از اخبار و شایعات قرار گرفت. تقلب، عدم استاندارد بودن سوالات کنکور، سوءاستفاده گروه‌های مافیایی و بسیاری از مسائل دیگر که از گوشه و کنار می‌شنویم و هر سال بیش از پیش متاثرمان می‌کنند که چرا این آزمون و نحوه‌ی اجرای آن منجر به سوءاستفاده‌ی سودجویانی شده است که بی‌رحمانه بر گرده‌ی عدالت آموزشی و آینده دانش‌آموزان می‌تازند.

            ‌‌‌‌‌‌

نگاهی اجمالی بر کنکور ١۴٠٠

به گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، دکتر ابراهیم خدایی، در حاشیه بازدید از حوزه برگزاری آزمون سراسری در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، در این آزمون یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۸۱۸ نفر شرکت کردند که با احتساب چند گروهی‌ها یک میلیون و ۳۶۷ هزار  و ۹۳۱ داوطلب در آزمون امسال داریم. در کنکور امسال، ۵۹ درصد داوطلبان را زن و ۴۱ درصد را مردان تشکیل می دهند. حوزه‌های برگزاری آزمون به دلیل رعایت شرایط کرونایی از حدود ۳۲۰۰ حوزه امتحانی به بیش از ۳۵۰۰ حوزه افزایش یافت و حتی تعداد شهرهای حوزه نیز افزایش پیدا کرد.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین افزود که البته در کنکور امسال حدود ۳۵ هزار نفر کاهش داوطلب داشتیم و تقریبا افزایش اندکی در دو گروه علوم انسانی و هنر را شاهد هستیم. در عین حال نیز در گروه آزمایشی علوم تجربی اندکی با کاهش داوطلب مواجه شدیم.

      ‌‌‌‌    ‌‌‌

در کنکور امسال تقلب شده است؟!

هر ساله در پی برگزاری کنکور شایعاتی مبنی بر خرید و فروش سوالات آزمون سراسری یا افشای سوالات آزمون و افتادن به دست افرادی که قصد فروش آن‌ها را دارند به گوش می‌رسد. کنکور ١۴٠٠ نیز از این حواشی در امان نماند و در فضای مجازی کانال‌ها و صفحات بسیاری اقدام به خرید و فروش سوالات جعلی کردند و یا ادعای لو رفتن سوالات کنکور را همزمان با برگزاری آزمون داشتند. به دلیل آن که کنکور یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین آزمون‌ها در ایران به شمار می‌رود، افراد سودجوی زیادی چشم طمع به سوءاستفاده از آن دارند و ما شاهد رشد روز افزون انواع سایت‌ها و کانال‌های فروش سوالات جعلی کنکور در فضای مجازی و در سطح کشور هستیم. امسال نیز افراد زیادی اقدام به خرید و فروش سوالات جعلی کنکور در ازای دریافت مبالغ بسیار بزرگی تا چند ده میلیون کردند که در این بین به تعدادی از داوطلبان به خاطر خرید این سوالات زیان رسید! تعدادی از گروه‌های مافیاییِ فروش سوالات، توسط نیروهای انتظامی و اطلاعاتی کشور دستگیر شدند.
در این رابطه به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا، سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتای پایتخت اظهار داشت یکی از موضوعاتی که هر ساله با آن درگیر هستیم افراد سودجویی هستند که در فصل امتحانات مدعی هستند که به سوالات کنکور دسترسی دارند. وی با اشاره به تشکیل کارگروه تخصصی مشترک برای شناسایی این افراد، افزود: با همکاری دادستانی و سازمان سنجش، این‌ کارگروه ویژه در حال فعالیت است و تا کنون ۱۲ نفر در این رابطه دستگیر شده‌اند که که صرفا تبلیغاتی مبنی بر اینکه به سوالات و پاسخنامه‌ها دسترسی دارند، انجام داده‌اند! لذا به هیچ عنوان این مضامین صحت ندارد. سرهنگ گودرزی در توصیه به دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان بیان داشت: داوطلبان کنکور به تبلیغات توجه نکنند؛ چرا که فرآیند آزمون تعریف شده و امن است. تمام سوالات کنکور تا ساعت و دقیقه برگزاری این آزمون در قرنطینه و پلمب هستند و افراد فعال در این حوزه با هدف کسب مال در حال فعالیت هستند.
از طرفی برخی شنیده‌ها از منابع نامعتبر حاکی از آن است که حتی در حین برگزاری آزمون امکان تقلب برای عده‌ای فراهم بوده است؛ این ادعا تنها یک گمانه‌زنی است و مدرکی مستند که دال بر آن باشد هنوز در دست نیست.

        ‌‌‌‌‌‌‌

سؤالات از خارج از کتاب درسی طرح شده‌اند؟!

بنابر صوتی منتشر شده از حمیدرضا امیری، مؤلف کتب ریاضی، این چنین به نظر می‌رسد که سؤالات ریاضی کنکور امسال با چالش‌هایی اساسی روبه‌رو بوده است که غیرقابل چشم پوشی نیست.
امیری در این رابطه گفته است: «طرح یک تست خارج از محدوده کتاب درسی ضررهای بسیار جبران‌ناپذیری به دنبال دارد؛ از جمله این ضررها آن است که کتاب درسی از اعتبار ساقط می‌شود و بازار آموزشگاه‌ها و کتاب‌های کمک آموزشی و تست را رواج می‌دهد. دانش‌آموزی که کتاب‌های درسی را زیر و رو می‌کند و سر جلسه کنکور می‌فهمد که تست‌ها از کتاب درسی نیست، نسبت به آموزش و پرورش بی‌اعتماد می‌شود».
وی با بیان اینکه مطالبی در سوالات خواسته شده که محتوای مرتبط با آن از کتاب درسی حذف شده است و برخی از اهداف کتاب درسی در سؤالات دنبال نشده است و معنای آن پایمال شدن کتاب درسی و اعتبار معلم است، اظهار داشت: «با سرنوشت دانش‌آموزان بازی شده است! کسانی که ماه‌ها بلکه سال‌ها خودشان و والدین نیز برایشان زحمت کشیده‌اند، الان با چشمان گریان از سر جلسه کنکور بازگشتند؛ چه کسی جوابگوست؟! ما نیز محق هستیم و به عنوان مولف کتاب درسی حق ما نیز باید ادا شود».
از طرفی به نقل از همشهری، فاطمه زرین‌آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در واکنش به دشواری سوالات کنکور ریاضی ۱۴۰۰ و طراحی برخی سوالات که خارج از کتاب‌های درسی بوده‌اند، گفت: «این سوالات توسط کمیته‌های تخصصی هر رشته دوباره بازنگری و دشواری سوالات استخراج می‌شود. بعد هر مشکلی که در پرسش‌ها وجود داشته باشد، از کلید سوالات اصلاح خواهد شد».
وی بیان کرد: «اگر سختی‌ای وجود داشته باشد، برای همه داوطلبان است. بنابراین با تراز کردن نمرات خام داوطلبان، مشکل سختی سوالات حل خواهد شد».
این مسئول در واکنش به انتقاد داوطلبان از عدم اشراف طراحان سؤال به محتوای درسی گفت: «سوالات خارج از محتوای کتاب‌های درسی نبود و همه سوالات از سرفصل‌های کتاب‌ها که وزارت آموزش و پرورش مصوب کرده و به سازمان سنجش ارائه داده، طراحی شده بود. تعداد کثیری از افرادی که در طراحی پرسش‌های آزمون سراسری با سازمان سنجش همکاری می‌کنند، معلمان آموزش و پرورش هستند. مگر می‌شود معلمی سوالی طراحی کند که آن سوال در کتاب درسی نباشد؟ سوالات بر اساس سرفصل‌هایی که آموزش و پرورش به ما اعلام کرده، طراحی می‌شود و هیچ مبحثی خارج از کتاب نبوده است».

آنچه که واضح است پاسکاری پاسخگویی به این مسئله بین آموزش و پرورش و سازمان سنجش است و هنوز کسی جوابگوی حقوق پایمال شده دانش آموزان نیست.

  ‌‌‌‌‌  ‌‌‌‌

 ‌‌‌‌‌      ‌‌‌‌‌‌  ‌‌‌

چهارشنبه ۱۶ تیرماه ۱۴۰۰

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=751
  • نویسنده : زهرا کارگر و مجید ملکی
  • منبع : رستانیوز
  • 991 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.