• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
6
در نامه اعتراضی دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به ریاست قوه قضائیه؛

رای دیوان مبنی بر افزایش سن ورودی‌های دانشگاه فرهنگیان آسیب‌زاست

  • کد خبر : 5046
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲
رای دیوان مبنی بر افزایش سن ورودی‌های دانشگاه فرهنگیان آسیب‌زاست
دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در نامه‌ای اعتراضی به ریاست قوه قضاییه در رابطه با رای غیر تربیتی دیوان عدالت اداری نوشت: افزایش سن پذیرش معلم به ۴۰ سال، اثرات مخربی در تعلیم‌وتربیت خواهد داشت؛ حکم صادره را مجدد بررسی کنید.

به گزارش پایگاه خبري تحلیلی‌رستا، بیش از ۷۰ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نامه‌ای اعتراضی به ریاست قوه قضاییه در رابطه با رای غیر تربیتی دیوان عدالت اداری نوشتند. متن نامه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای غلامحسین محسنی اژه ای
ریاست محترم قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم؛

نظر به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان به عنوان محوری ترین مرجع تربیت معلم تراز انقلاب اسلامی، در سال ۹۱ تاسیس شد. همانطور که مستحضرید طبق مطالبه‌ی رهبری تنها راه ورود به آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی است که این مهم از طریق کنکور سراسری و بلافاصله پس از پایان یافتن دوره‌ی متوسطه‌ی دوم به وقوع می‌پیوندد.

احتراماً بنابر دادنامه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره ۱۴۰۲۳۱۳۹۰۰۰۰۹۹۲۳۵۱ در تاریخ ۲۰/۰۴/۱۴۰۲ نظر به افزایش سن استخدام در آموزش و پرورش، و از طرفی اهمیت شکل گیری هویت معلمی در بستر دانشگاه فرهنگیان، به نظر می‌رسد رای دیوان مبنی بر افزایش سن ورودی‌های این دانشگاه کمی شتابزده و فاقد نگاه تربیتی است و آینده‌ی نظام تعلیم و تربیت را دچار چالش های جدی می‌کند:

۱این رای با استناد بر ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری (مصوب ۱۳۸۲) بند الف است که با استناد هیأت عمومی به این ماده، رده سنی استخدامی های آموزش و پرورش باید بین ۲۰ تا ۴۰ سال باشد؛ حال آنکه بند «ج» انجام خدمت دوره ضرورت یا معافیت قانونی و بند «و» به دارا بودن مدرک تحصیلی دانشگاهی و یا مدارک همتراز اشاره می‌کند. این در صورتی است که دانشجویان پسر جدیدالورود دانشگاه فرهنگیان عمدتا در سن ۱۸ سالگی و به صورت رسمی‌آزمایشی جذب این دانشگاه میشوند و پس از طی دوره ی کارشناسی و بعد از گذشت چهار سال، مدرک تحصیلی پایان دوره کارشناسی خود را دریافت می‌کنند. از طرفی طبق ماده ۱۸ قانون استخدام کشوری نباید دوره‌ی استخدام آزمایشی کمتر از شش ماه و بیشتر از ۲ سال باشد. گزاره فوق، بر نقض صریح این قانون توسط رای صادره دلالت دارد.

۲ بنابر ارجحیت پذیرش دانشجومعلمان در رده های سنی مناسب با اقتضائات معلّمی، فاصله‌‌ی زمانی ۲ ساله میان اتمام دوره‌ی متوسطه‌ی دوم و ورود به دانشگاه فرهنگیان می‌تواند اثرات سوء داشته باشد. از طرفی آیا میتوان کارایی تربیتی شخصی که با سن ۳۰ یا ۴۰ سال به تازگی وارد آموزش و پرورش میشود و باید ۳۰ سال در قامت معلمی در راستای تربیت نسل آینده‌ی این کشور خدمت کند را تضمین کرد؟!

به همین منظور به نظر می‌رسد باید سقف سن پذیرش تعیین نمود و در تعیین این سن به موارد مذکور توجه داشت، فلذا افزایش سن پذیرش به ۴۰ سال قطعاً در کیفیت نظام تعلیم و تربیت، اثرات مخربی خواهد داشت.

بر همین اساس خواهشمند است طبق اختیارات ریاست قوه قضاییه در ماده ۹۱ دیوان عدالت اداری عمل نموده و حکم صادر شده را با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر اهمیت این دانشگاه، با نگاه دلسوزانه به نظام تعلیم و تربیت و با توجه‌ به نکات ذکر شده در متن فوق، برای ارجاع نامه جهت رسیدگی مجدد به هیأت عمومی، دستورات لازم را ابلاغ فرمایید.

اتمام پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=5046

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. چه مشکلی داره وقتی سن استخدامی تا چهل سال شده، دانشگاه فرهنگیان هم باید تا سن چهل پذیرش داشته باشد. این حق دهه شصتیهایی است که با وجود سواد بالا به دلیل نبود مراکز تربیت معلم در زمان کنکورشان، کنار گذاشته شدند.
    سواد بالا و شخصیت والا مهمتر از شرط سنی است.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.