• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

راه پر پیچ ‌و خم آموزش مجازی

  • کد خبر : 1263
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴
راه پر پیچ ‌و خم آموزش مجازی
فرقی نمی‌کند دانش‌آموز کلاس اول ابتدایی باشید یا دانشجوی دکتری! با وجود خطر ابتلا به ویروس تنها راه‌حل موجود برای عدم توقف روال تدریس، آموزش مجازی تنها راه ممکن بود. اما این، آغاز مشکلات فراوانی برای سیستم آموزشی کشور بوده است.

به گزارش سرویس معلمان پایگاه خبری تحلیلی رستا، امیررضا صداقت: امسال دومین سال پیاپی است که دانش‌آموزان و دانشجویان و دانشگاهیان شرایط متفاوتی را در زمینه آموزش تجربه کردند. تدریس از پشت موبایل، لپ‌تاپ‌ها و حضور در کلاس‌هایی که وجود خارجی ندارند، علاوه بر مشکلات و گاه ناهماهنگی‌هایی که به دلیل تازه بودن این تجربه و مشکلات زیرساختی به وجود آورده بود، باعث شد آن‌ها با یک شیوه نوین آموزشی آشنا شوند؛ اما آنچه در جریان آموزش مجازی نگران‌کننده است، بحث یادگیری و ارزشیابی آن است و مشخص نیست آموزش‌های تلویزیونی یا مجازی تا چه اندازه به تعمیق یادگیری دانش‌آموزان منجر می‌شوند. همچنین در این ‌بین بعد از گذشت حدود دو سال و در آستانه سال تحصیلی جدید، بعضی مشکلات آموزش مجازی رفع نشده است.

معضلی به نام فقر، گریبان‌گیر آموزش

در گوشه و کنار شهرها مدارسی هستند که بعضی دانش‌آموزانش به دلیل محرومیت، از امکانات آموزش مجازی محروم مانده‌اند و متأسفانه نمی‌توانند آموزش‌ها و تکالیف ارائه ‌شده دسترسی داشته باشند و از همین رو حتی دچار استرس و افسردگی نیز می‌شوند. همچنین مشکل دیگر در اغلب خانواده‌ها این است که شاید برای چند فرزند از یک گوشی استفاده کنند که این خود آغاز مشکلات متعدد است؛ به‌خصوص اینکه اگر گوشی مادر یا پدر خانواده باشد؛ چرا که برخی از مادران اعلام کرده بودند که دانش‌آموزان با دسترسی به گوشی همراه والدین، ممکن است به حریم خصوصی و محتوای نامناسب برای سن خود نیز دسترسی پیدا کنند.

‌‌

 اینترنت، یار دیرینه مشکلات

چالش‌ها و معایب آموزش‌های آنلاین در درجه اول، اینترنت است، عدم دسترسی به اینترنتی مناسب و کارآمد و ارزان نبودن بسته‌های اینترنتی استفاده از بسیاری برنامه‌ها و نرم‌افزارها را یا غیرممکن کرده، یا کیفیت استفاده را کاهش داده است. این امر به‌صورت کاملاً مشخص و با فاصله از معایب دیگر بایستی پیگیری شود.

‌‌

سامانه‌ای اجباری به نام ناشاد

شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) اپلیکیشن ایرانی که با شیوع ویروس کرونا مورد استفاده قرار گرفت. در سال تحصیلی گذشته، مشکلات این سامانه کمتر شد ولی کامل از بین نرفت و با مشکلاتی مثل کندی سرعت، خارج شدن از برنامه و مشکل در ارسال فایل‌ها روبرو است. درحالیکه وزارت آ.پ استفاده از سامانه‌های دیگری جز شاد را ممنوع اعلام کرده است، بعضی مدارس در سال تحصیلی گذشته، معلمان خود را در انتخاب سامانه تدریس آزاد قراردادند و از شاد استفاده چندانی نداشتند! اما کوچ از شاد نیز مشکلات دیگری را به وجود آورده بود.

‌‌

عدم تدریس مطلوب

عدم تسلط کامل برخی معلمان به اصول کار در شبکه‌های مجازی و تولید محتواهای الکترونیکی و همچنین برخی هنجارها، معلمان توانمند را از اجرای تدریس مطلوب دور نگه‌ داشته است. متأسفانه با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید هنوز در بحث آموزش معلمان آموزش ‌و پرورش و ارگان‌های وابسته موفق به حل مشکلات در این حوزه نشده‌اند و باید در زمینه‌های تدریس مجازی مانند آموزش اپلیکیشن‌های مختلف، روش تدریس‌های مناسب کلاس مجازی، نحوه مدیریت و … به معلمان آموزش داده شود. چالش دیگر، عدم وجود امکانات لازم در مدارس جهت تولید محتوای آموزشی که منجر به کیفیت پایین برخی محتواهای معلمان که با گوشی‌های شخصی خود تهیه می‌نمایند، می‌شود.‌

‌‌

اثرات منفی تعطیلی مدارس برای کلاس اولی‌ها

کودکی که با سن ۶ سال تمام وارد کلاس اول می‌‌شود، در کنار جنبه آموزشی، زندگی اجتماعی را می‌‌آموزد و از پدر و مادر عزیزی که از بدو تولد تا به ‌حال در کنار آنان بوده جدا می‌شود و وارد زندگی جدیدی می‌شود؛ حال در نظر بگیرید کودکی که تا به ‌حال وابسته به پدر و مادر بوده، کماکان در کنار آن‌ها می‌‌ماند و ناچار است با یک دستگاه کامپیوتر یا موبایل آموزش‌های کلاس اول را ببیند که نه جاذبه‌ای برای یاد گرفتن برایش ایجاد می‌‌کند نه ارتباطات اجتماعی و روابط دوستی و شاگرد و معلمی را تجربه می‌‌کند. همچنین دانش‌آموزی که باید شیوه گرفتن مداد در دست را بیاموزد، به دهان معلم نگاه کند و… اما چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد؛ لذا نتیجه برای کلاس اولی‌‌ها یک فاجعه خواهد بود؛ بنابراین نظارت مستمر و مجدانه خانواده را می‌طلبد که متأسفانه بیشتر خانواده‌ها به دلیل آشنا نبودن با نوع فعالیت آموزش مجازی از این مسئولیت شانه خالی می‌کنند.

‌‌

خانواده‌ها و راه‌های نرفته در آموزش

تمایل نداشتن خانواده‌ها به آموزش مجازی، کمبود مهارت در کنترل دانش‌آموزان در ساعات تدریس، نداشتن آموزش‌های لازم از قبیل تاب‌آوری خانواده‌ها در مقابل مشکلات حضور دائمی دانش‌آموزان در منزل، بعد روانی آموزش مجازی را به‌ طور جدی تحت تأثیر خود قرار داده است. تا آنجا که در سال تحصیلی گذشته خبرهایی مبنی بر ترک تحصیل برخی دانش‌آموزان به گوش می‌رسید.

با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید و شروع آموزش‌های مجازی امید است وزارت آموزش ‌و پرورش و ارگان‌های مربوطه با توجه به مشهود بودن مشکلات، درصدد رفع آن‌ها تلاش کرده باشند تا شاهد افزایش بهره‌وری آموزش‌ها باشیم.

‌‌

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=1263
  • نویسنده : امیررضا صداقت
  • منبع : رستانیوز
  • 839 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.