• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
8

دو ماه تا اجرای رتبه‌بندی معلمان/ بخت رتبه‌بندی باز می‌شود یا نه؟

  • کد خبر : 1523
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۸
دو ماه تا اجرای رتبه‌بندی معلمان/ بخت رتبه‌بندی باز می‌شود یا نه؟
طرح رتبه‌­بندی معلمان در سال ۹۲، در پی تصویب سند تحول بنیادین و در جهت ارتقای منزلت اجتماعی و شایستگی حرفه‌ای معلمان و همچنین بهبود سطح معیشتی آنان مطرح گردید. این­طرح از اوایل دهه  ۹۰، هم­چنان روی میز بوده و وعده و وعید‌های بسیاری برای اجرای درست و کارآمد، به خود دیده است، ولی این‌بار پیش‌بینی شده است که تا دو ماه دیگر آماده‌ی اجرا خواهد بود.

لایحه‌ی رتبه­‌بندی در سال ۹۲ توسط دولت، به مجلس ارائه گردید، اما به علت یک­ سری ابهامات، رد شد؛ تا این‌که در اسفند ۹۳ در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری، به تصویب رسید و بر اساس آن، مرحله‌ی اول این طرح در سال ۹۴ اجرایی شد که بسیاری از فرهنگیان نسبت به آن گلایه‌مند بودند.

این طرح پر فراز و نشیب در سال ۹۵، به عنوان یک تکلیف قانونی در برنامه ششم توسعه، دولت را مکلف کرد تا رتبه­بندی را در مرحله نهایی و در قالب یک لایحه، حداکثر تا پیش از بسته شدن لایحه بودجه ۹۷ تهیه و به مجلس ارائه دهد، اما کمبود بودجه و عدم‌ تامین مالی، مانع اجرای طرح شد.

ماجرا به اینجا می­رسد که درسال ۹۸، محسن حاجی میرزایی، وزیر سابق آموزش و پرورش، رتبه­‌‌بندی معلمان را یکی از اولویت‌­های کار خود در دوران وزارت اعلام می­‌کند و می­گوید که در بودجه ۱۴۰۰، نسبت به اجرای رتبه‌بندی معلمان، پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است و سرانجام، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ کلیات لایحه نظام رتبه­بندی معلمان را تصویب کردند.

 

ماده یک لایحه رتبه‌بندی تصویب شد

لایحه‌ی رتبه‌­بندی معلمان که با اصلاحات و مصوباتی در کمیسیون آموزش، همراه بود، بعد از بررسی دو شوری آن، در اختیار هیئت رئیسه مجلس، قرار گرفت. سپس با جمع‌آورری نزدیک به دویست امضا برای بررسی اولویت‌دار در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

سرانجام در ۲۷ مهرماه، ماده یک لایحه‌ی رتبه‌بندی معلمان در صحن علنی مجلس به تصویب رسید، طبق این مصوبه در اجرای جزء (۲) بند «الف» ماده (۶۳) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و به منظور کیفیت بخشی به فرایند تعلیم و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلمان، استقرار نظام پرداخت‌ها براساس تخصص و شایستگی‌های عملکرد رقابتی معلمان، مهندسی نیروی انسانی، توسعه مستمر و نظام‌مند شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تربیتی و کیفیت عملکرد معلمان، تقویت انگیزه و رضایت‌مندی شغلی و ارتقای تعهد و تقویت هویت حرفه‌ای معلمان براساس نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نظام رتبه‌بندی معلمان مطابق مواد این قانون تعیین و اجرا می‌شود.

 

سطوح پنج‌گانه و افزایش حقوق هر رتبه

در جلسه‌ی علنی روز ۲۸ مهرماه، نمایندگان مجلس با ماده‌ی (۳) لایحه رتبه‌بندی معلمان موافقت کرده و سطوح پنج‌گانه رتبه‌بندی معلمان را مشخص کردند. بر طبق این ماده،‌ معلمان براساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، تجربیات و عملکرد رقابتی خود در رتبه‌های پنج گانه آموزشیارمعلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استادمعلم قرار می‌گیرند. شرایط کسب، ارتقاء، توقف و تنزل در آیین نامه رتبه‌بندی معلمان تعیین می‌شود.

طبق گفته‌ی علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، چنانچه معلمی در سطح استاد معلم قرار گیرد، ۷۰ درصد افزایش حقوق و اگر دانشیار معلم شود، مشمول ۶۰ درصد افزایش حقوق خواهد شد.

در رتبه‌های بعدی احتمالا استادیار معلمان ۴۵ درصد و مربی معلمان ۳۵ درصد افزایش حقوق خواهند داشت و در پایین‌ترین رتبه یعنی آموزشیار معلمان، ۲۵ درصد و کمترین میزان افزایش حقوق را شامل می‌شوند.

این لایحه به منظور برخی اصلاحات به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع داده شده است. دکتر زاهدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در رابطه با محتوای پیشنهادی گفت: «پیشنهاد طرح شده در این خصوص این بود که در رتبه‌بندی معلمان از عناوین دانشگاهی استفاده شود و عناوین قبلی اصلاح شود».

همچنین در این جلسه، ماده (۲) این لایحه نیز با ۱۸۸ رای به تصوب رسید که در آن شایستگی، صلاحیت معلمی، شایستگی عمومی، شایستگی تخصصی و شایستگی حرفه‌ای تعیین شده و تجربه، نظام رتبه‌بندی و رتبه تعریف شده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در رابطه با اینکه فرهنگیان بازنشسته مشمول رتبه‌بندی می‌شوند یا نه، اعلام کرد: «در صورت تصویب نهایی لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس و شورای نگهبان، افرادی که شهریور امسال بازنشسته شوند نیز مشمول لایحه رتبه‌بندی خواهند شد».

 

رتبه‌بندی چه زمانی اجرایی می‌شود؟

حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: «مواد ۳ و ۷ طرح کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس باید تغییر کند و به گزارش قبلی بازگردد؛ در ماده ۳ گفته می‌شود معلمان در رتبه‌های پنج‌گانه به ترتیب آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند، در ماده ۷ نیز ذکر شده است که حقوق معلمان در هر رتبه باید معادل ۸۰ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها باشد؛ اگر ماده ۳ و ۷ اصلاح نشود، این رتبه‌بندی نمی‌تواند اهداف مدنظر را محقق کند.

همچنین در ادامه افزود: «به دنبال آن هستیم نظام رتبه بندی، نظام مستقل ویژه معلمان کشور باشد مانند نظام ویژه دانشگاهیان؛ تمام اعدادی که درباره اعتبار و منابع مورد نیاز اجرای رتبه‌بندی معلمان مطرح شده است را قبول ندارم، ما حاضریم رتبه‌بندی را در سقف ۳۰ هزار میلیارد تومان برای یک سال اجرا کنیم؛ ارائه آمار و ارقام مبهم برای مقابله با نظام رتبه بندی است».

طبق گفته‌ی علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات، رتبه‌بندی معلمان در سقف تراز مجاز بودجه سال ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد. همچنین در روز یکشنبه، ۹ آبان ماه، اولین دستور صحن علنی مجلس، بررسی لایحه‌ی رتبه‌بندی معلمان خواهد. بعد از آن عملا دو ماه زمان می‌برد تا آیین نامه ابلاغ شود و از ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۰ قابل اجرا و احتساب است.

بنابراین، اجرایی کردن لایحه رتبه­بندی معلمان، سالیان درازیست که از مطالبات جدی این قشر، به شمار می­رود و می­تواند در ارتقای جایگاه معلمی و وضعیت معیشتی آنان، نقش بسزایی داشته باشد؛ لذا امید می­رود که سرانجام، گره این مسئله، به دست دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی، باز شود.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=1523

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.