• امروز : چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
8

دوقدمی مهر؛ واکسیناسیون دانش‌آموزان

  • کد خبر : 1248
  • ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۱
دوقدمی مهر؛ واکسیناسیون دانش‌آموزان
در آستانه‌ی دومین مهر کرونایی، بازگشایی مدارس و واکسیناسیون دانش‌آموزان، از دغدغه‌های مهمی است که کشور را درگیر کرده است. زیرا که سلامت و آموزش هر دو از نیازهای مهم جامعه هستند که باید به نحو احسن پاسخ داده بشوند. حال بین زمزمه‌های بازگشایی مدارس، تضمین سلامت آینده‌سازان کشور با ابزار واکسن، سوالی است که ذهن‌ها را مشغول کرده است.

به گزارش سرویس مدارس پایگاه خبری تحلیلی رستا حانیه رحیمی، علی محمودی؛ در حالی به استقبال سال تحصیلی جدید می‌رویم که ویروس منحوس کرونا، سطوح مختلف زندگی از جمله آموزش را تحت تاثیر قرار داده است. سال تحصیلی گذشته به صورت مجازی پیش رفت و دانش‌آموزان را، با کلاس‌های آنلاین بیش از پیش وفق داد. حال که چند روزی بیشتر به آغاز سال تحصیلی جدید نمانده، خانواده‌ها هنوز نگرانی‌هایی درباره چگونگی بازگشایی مدارس و البته واکسیناسیون دانش‌آموزان دارند.


پازل بازگشایی مدارس
آیا تا شروع بازگشایی مدارس تمام دانش‌آموزان واکسینه می‌شوند؟ چه نوع واکسنی به دانش‌آموزان تزریق خواهد شد؟
در سال تحصیلی جدید بیش از ۱۵ میلیون دانش آموز در ۱۱۰ هزار مدرسه دولتی و غیردولتی به تحصیل مشغول خواهند بود. به طور یقین، پس از بازگشایی مدارس، معلمان و مربیان ساعت‌ها با دانش‌آموزان در محیط‌های بسته و بدون تهویه مناسب در ارتباط خواهند بود و دانش‌آموزان گاه به دلیل کوچک بودن کلاس‌ها، قادر به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و حتی رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیستند.

‌‌
واکسن دانش‌آموزی؛ آری یا خیر؟
آمار ابتلای کودکان به بیماری «کووید ۱۹» در جریان همه‌گیری ویروس کرونا کمتر از بزرگسالان بوده است. علاوه بر این، کودکان مبتلا اغلب علائم خفیف‌تری نسبت به بزرگسالان دارند. با این حال، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که واکسیناسیون کودکان در برابر «کووید ۱۹» برای قطع چرخه انتقال ویروس کرونا در جهان ضروری است.
در دنیا تا امروز نتیجه‌ای همگانی و قطعی برای نحوه واکسیناسیون در گروه سنی نوجوانان ارائه نشده است. نظرات ویروس‌شناسان و متخصصین واکسیناسون متعدد است. با این حال ایالات متحده و کانادا، نخستین کشورهایی بوده‌اند که تزریق واکسن کرونا به کودکان را آغاز کرده¬اند. آلمان نیز به تزریق واکسن کرونا برای کودکان چراغ سبز نشان داده است. علاوه بر این، چندی پیش آژانس دارویی اتحادیه اروپا (EMA) اعلام کرد: “تزریق واکسن کروناویروس فایزر برای کودکان ۱۲ تا ۱۸ ساله مورد تایید است.”

‌‌
واکسیناسیون دانش‌آموزی در ایران
در تیر ماه١٤٠٠، با حضور وزیر بهداشت از واکسنی دانش‌آموزی با عنوان «نورا» رونمایی شد. واکسن نورا با تلاش ۱۶ ماهه پزشکان، متخصصان و پژوهشگران بخش تحقیقات و پژوهش بیمارستان بقیه‌الله (عج) و با مشارکت محققان دانشگاه امام حسین (ع) ساخته ‌شده است. این واکسن از ششم تیرماه به ‌طور رسمی وارد فاز بالینی شد.
در کنار تولید واکسن نورا، زمزمه‌های ورود واکسن مناسب دانش‌آموزی از دو کشور چین و کوبا به گوش می‌رسید. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در مصاحبه‌ای از ورود حدود شش میلیون دوز واکسن از این کشورها خبر داد .
رئیسی گفت: “واکسیناسیون دانش‌آموزان دارای بیماری زمینه‌ای در دستور کار است. دو کشور چین و کوبا می‌توانند واکسن برای افراد زیر ۱۸ سال تأمین کنند.”

‌‌
اولویت‌بندی دانش‌آموزان
محمد محسن بیگی، مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با رستا عنوان کرد:”اطلاعات و آمار لازم برای واکسیناسیون دانش‌آموزان مانند تعداد دانش‌آموز در هر مقطع را در اختیار وزارت بهداشت قرار داده‌ایم. آموزش و پرورش، با توجه به مصوبه‌ی ستاد ملی مبارزه با کرونا، از وزارت بهداشت درخواست کرده است تا کار واکسیناسیون دانش‌آموزان تسریع شود.”
وی پیرامون نحوه‌ی توزیع واکسن، افزود: “در توزیع واکسن، اولویت با دانش‌آموزان پایه‌ی دوازدهم، دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، دانش‌آموزانی با بیماری‌های زمینه‌ای و دانش‌آموزان محصل در هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش به دلیل لزوم استفاده از کارگاه‌های مدرسه است . در صورتی که واکسنی شرایط تزریق در سنین پایین‌تر را داشته باشد، دانش‌آموزان پایه‌ی اول و دوم ابتدائی در اولویت خواهند بود.”


واکسن دانش‌آموزی، در انتظار گرفتن مجوز
به گفته محمدحسن قوسیان مقدم، دبیرکل و سخنگوی جمعیت هلال‏‌ احمر، تمام اطلاعات برای واردات واکسن‏‌های مناسب برای گروه سنی زیر ۱۸ سال آماده و تحویل سازمان غذا و دارو شده است و در صورت تایید این سازمان و صدور مجوز، با واردات یکی از این دو واکسن سوبرانا ۲ یا سینوفارم در مهرماه، واکسیناسیون گروه سنی زیر ۱۸ سال آغاز می‌شود. واکسیناسون به احتمال زیاد تا نیمه آبان‌ماه زمان خواهد برد.
آغاز ثبت‌نام واکسن دانش‌آموزان تا ساعات آینده در سامانه نوبت‌دهی
بنابر اعلام مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، بر اساس دستور وزیر بهداشت مبنی بر شروع واکسیناسیون دانش‌آموزان، سامانه نوبت‌دهی واکسن کرونا salamat.gov.ir برای دانش‌آموزان سال آخر متوسطه دوم (متولدین ۱ مهر ۱۳۸۲ تا ۱ مهر ۱۳۸۳)، از بیست و هفتم شهریور، باز شد.

حضور دانش‌آموزان در مراکز واکسیناسیون صرفاً بر اساس نوبت‌دهی از طریق این سامانه خواهد بود. واکسیناسیون دانش‌آموزان سایر مقاطع تحصیلی در روزهای آینده و پس از باز شدن سامانه نوبت‌دهی برای این عزیزان خواهد بود.
وزارت بهداشت، همچنین اعلام کرده است که از دانش‌آموزان عزیز و خانواده‌های ایشان صمیمانه تقاضا می‌کنیم برای جلوگیری از شلوغی، معطلی و احتمال ابتلا در مراکز واکسیناسیون، صرفا در زمان نوبت ثبت شده در سایت به مراکز مراجعه و از حضور بدون نوبت جدا خودداری فرمایند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=1248
  • نویسنده : حانیه رحیمی، علی محمودی
  • منبع : رستانیوز
  • 868 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.