• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
7

دوره تابستانه ۹۸ای‌ها/ پرهیاهو، کم‌بازده

  • کد خبر : 3215
  • ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۱
دوره تابستانه ۹۸ای‌ها/ پرهیاهو، کم‌بازده
دوره‌ی آمادگی ورودی‌های ۹۸، با همه‌ی فراز و نشیبش به پایان رسید؛ دوره‌ای که به قصد آماده‌سازی دانشجویان برای ورود سریع‌تر آن‌ها به عرصه معلمی برگزار شد، ولی دانشجویان معتقدند، این دوره آن‌چنان که باید کارآمد نبوده است. عدم کارایی دوره از یک سو و ابهامات درمورد چگونگی بکارگیری نیروها از سوی دیگر، دانشجومعلمان را با نگرانی و سردرگمی روبه‌رو کرده است.

به گزارش سرویس تربیت معلم پایگاه خبری تحلیلی رستا، فاطمه چوگان و محمدصادق صفری‌پور: دوره‌یآمادگی ورودی‌های ۹۸، با همه‌ی فراز و نشیبش به پایان رسید؛ دوره‌ای که به قصد آماده‌سازی دانشجویانبرای ورود سریع‌تر آن‌ها به عرصه معلمی برگزار شد، ولی دانشجویان معتقدند، این دوره آن‌چنان که باید کارآمدنبوده است. عدم کارایی دوره از یک سو و ابهامات درمورد چگونگی بکارگیری نیروها از سوی دیگر،دانشجومعلمان را با نگرانی و سردرگمی روبه‌رو کرده است. همچنین این روزها خبر می‌رسد که برخی ادارات دربعضی مناطق و شهرها اعلام کرده‌اند که اساسا نیازی به نیروی جدید ندارند و این موضوع مضاف‌بر مسائلقبلی و محل سوال برای دانشجومعلمان شده است.

این پاسخ اغلب دانشجویان در پاسخ به این سوال است که چقدر این دوره آن‌ها را برای معلمی آماده کردهاست؟ برنامه‌های فشرده با ساعات طولانی، کلاس‌های شصت تا هشتاد نفره در فضایی محدود و انتخابدرس‌ها‌ و کارگاه‌های غیر کاربردی از کیفیت و کارایی دوره‌ای که انتظار می‌رفت دانشجویان را برای ورودزودهنگام به عرصه‌ی آموزش آماده کند، کاسته بود.

یکی از دانشجومعلمان پردیس زینب کبری(س) بروجرد، در گفتگو با رستا اینطور می‌گوید: «واحدهایی که برایاین دوره ما انتخاب کرده بودند، غالبا کاربردی نبود و ما را برای مهرماه آماده نمی‌کرد. وقتی اعتراض خود را بهمسؤلین پردیس اعلام کردیم گفتند پول بدهید تا برای درس‌های مدنظرتان کلاس برگزار کنیم! عجیب‌تر آنجاستکه همان دوره‌های پولی را به بی‌کیفیت‌ترین وجه ممکن برگزار کردند و دانشجویان نتوانستند از آن استفادهکنند

فرقی ندارد که بنا بر بازگشایی دانشگاه‌ها باشد یا آموزش مجازی؛ چیزی که مشترک است، نبود امکانات لازمدر دانشگاه فرهنگیان است. دوره‌ی تابستانه‌ی ورودی‌های ۹۸ نیز، از این قاعده دانشگاه فرهنگیان مستثنینبود، از‌‌ نبود تهویه مناسب در خوابگاه، کیفیت پایین سلف و سراهای دانشجویی، تا‌ انتقال برخی ورودی‌های ۹۸به استان‌های هم‌جوار، به علت کبود فضای آموزشی و رفاهی مورد نیاز.

یکی از دانشجومعلمان رشته آموزش ابتدایی ورودی ۹۸ در مصاحبه با رستا می‌گوید: «اغلب کلاس‌های ماسیستم  سرمایشی مناسبی نداشتند. تعداد افراد حاضر در یک کلاس بسیار زیاد بودند، شرایط به گونه‌ای بودکه ما توجهی به کلاس نداشته و لحظه‌شماری می‌کردیم که ساعت تمام شود. بازدهی مناسبی نداشتیم، ای‌کاشوقتی که امکانات لازم وجود نداشت، دوره به‌ صورت مجازی برگزار می‌شد

‌‌‌

بازدید از موزه‌ی دفاع مقدس، صنعتی و دانش بنیان

یکی از برنامه‌های دوره‌ی تابستانه آموزشی دانشجومعلمان ورودی ۹۸، بازدید از شهرک‌های صنعتی وشرکت‌های دانش‌بنیان بود. علت و لزوم وجود این برنامه در دوره‌ی آماده‌سازی معلمان بماند، مسئله اینجاست کههمین بند نیز‌ توسط بسیاری از پردیس‌های فرهنگیان به‌درستی اجرا نشد. بررسی‌های رستا نشان می‌دهدبازدید از شهرک‌های صنعتی و شرکت‌های دانش‌بنیان توسط تعداد زیادی از پردیس‌ها نادیده انگاشته و تنها بهبازدید از موزه دفاع مقدس بسنده شده است.

‌‌‌

بکارگیری و سازماندهی دانشجومعلمان، همچنان در هاله‌ای از ابهام

علی‌رغم اعلام‌نظر آقای نجار، سرپرست مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری در گفتگو با خبرنگاررستا مبنی بر ارسال  بخشنامه بکارگیری نیروها در مدارس از‌ مهرماه، بعضی ادارات به مراجعین خود گفته‌اندنیازی به آموزگار نداریم و نامه عدم نیاز این دوستان را ابلاغ کرده‌اند. بعضی دیگر نیز گفته‌اند مشخص نیستو پنجاه درصد احتمال دارد مهرماه در مدارس باشید.

ابهامات به سازماندهی دانشجومعلمان به اینجا ختم نمی‌شود، دانشجویانی که قطعاً در مدارس حاضر خواهندشد نیز ابهامات زیادی دارند. ابهاماتی مثل چگونگی برگزاری کلاس‌های دانشگاه، میزان حقوق دریافتی ایندانشجویان و تعیین تکلیف واحد‌های درسی عملی مثل کارورزی ابهاماتی که مسؤلین مربوطه تا امروز پاسخروشنی به آن‌ها نداده‌اند‌.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=3215
  • نویسنده : فاطمه چوگان و محمدصادق صفری پور
  • منبع : رستانیوز
  • 487 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.