• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

دست دانشگاه فرهنگیان، در جیب دانشجومعلمان

  • کد خبر : 3194
  • ۰۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
دست دانشگاه فرهنگیان، در جیب دانشجومعلمان
رضا مرادصحرایی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: درباره کسر از حقوق دانشجومعلمان نیز به سازمان برنامه گفتیم مطلوب این است که این روند را اصلاح و سرانه دانشجومعلمان را بدهند. سازمان برنامه با این اقدام دست ما را در جیب دانشجومعلمان کرده است. همین شیوه غیرمناسب به شیوه غیرمناسب‌تری اجرا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، به نقل از تسنیم، رضا مراد صحرایی سرپرست دانشگاه فرهنگیان امروز در نشست خبری با رسانه‌ها اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان قدیمی‌ترین دانشگاه معاصر کشور است و در تلاشیم به دانشگاه مرجع در حوزه تربیت معلم تبدیل شود.

وی افزود: آرمان ما معلمانی است که همه جنبندگان زمین و آسمان برای او طلب خیر و دعا کنند و تصمیم داریم چنین معلمی تربیت کنیم، معلم آینده کلید واژه مفهومی ما است و روش ما باید تربیت معلم برای آینده باشد، امروز اگر معلمی جذب کنیم در سال ۱۴۰۵ فارغ‌التحصیل می‌شود و تا سال ۱۴۳۵ معلم است و باید بدانیم مقتضیات سال ۱۴۲۰ چیست.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: از شیوه‌های سنتی تربیت معلم باید به شیوه‌های نوین روی بیاوریم، هر معلم یک مربی پرورشی، امدادگر و… گوشه‌ای از اقداماتی است که امسال آغاز خواهیم کرد و باید معلم چند ساحتی تربیت کنیم. برای دانشگاه چند چرخش تحولی طراحی کرده‌ایم و این چرخش‌ها می‌تواند تصمین‌کننده اجرای سند تحول بنیادین و زیر نظام تأمین نیروی انسانی باشد.

وی اضافه کرد: این چرخش‌ها عبارتند از: تبدیل دانشگاه از یک دانشگاه عادی به دانشگاه نسل چهارم و پنجم. تربیت معلمان مهارتی و چند ساحتی؛ حرکت از انتقال دانش به ساخت دانش و از معلم به مربی؛ حرکت از آموزش‌های عادی به مهارت‌های نرم، خلاق، انتقادی و نوین. حرکت از دانشگاه‌های پراکنده با ساختار پراکنده به دانشگاه جامع و مادر.

صحرایی ادامه داد: برای تحقق اصلاح ساختار دانشگاه فرهنگیان، تقویت نیروی دانشگاه از جمله استاد و دانشجو مدنظر است همچنین ارتقای نظام برنامه درسی کلان تربیت معلم، اصلاح فضا و کالبد دانشگاه و اصلاح نظام جذب و پذیرش دانشجو عملیاتی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان در فضا وضعیت بحرانی دارد، گفت: با ۳ میلیون متر مربع عرصه و عیان در کشور با کاستی‌های فراوان مواجه هستیم، از ابتدای مسئولیت بنده ۱۰۰ هزار متر مربع به فضای آموزشی و رفاهی دانشگاه اضافه شد و تا یک میلیون متر مربع دیگر باید اضافه شود تا مهر امسال را بدون مشکل آغاز کنیم.

‌‌

جذب ۵۰ هزار دانشجومعلم بدون توجه به امکانات

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ با شرایط کرونا مواجه بودیم و ۵۰ هزار دانشجو معلم جذب شد، افزود: این میزان جذب دانشجو معلم بدون توجه به خوابگاه و فضای مورد نیاز بود بنابراین سال ۱۴۰۱ که دانشگاه‌ها حضوری شد دانشگاه فرهنگیان فقط برای ورودی‌های دو سال حضوری بود با این حال مهر امسال را حضوری آغاز خواهیم کرد به جزو ورودی‌های سال ۹۸ که دلایل خاص خود را دارد.

صحرایی ادامه داد: طرح جامع توسعه دانشگاه فرهنگیان تهیه و در مبادی ذیربط تصویب شده است همچنین بازنگری برنامه کلان تربیت معلم مدنظر است و باید مسائلی را به دانشجو معلمان آموزش دهیم که در جای دیگر نمی‌توانند آن را بیاموزند، مسائلی همچون کار آفرینی، فناوری، توجه به اقتضائات آموزشی نسل جدید و آینده‌نگر بودن از محورهای اصلاح برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان است و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۱ معماری کلان برنامه تربیت معلم کشور را اصلاح کنیم.

‌‌‌

نسبت استاد به دانشجو معلم؛ یک به ۱۱۰

وی با اشاره به بحرانی بودن وضعیت دانشگاه فرهنگیان در حوزه نیروی انسانی متذکر شد: دانشگاه ۴۷۰۰ عضو هیئت علمی و به همین تعداد نیروی اداری کمبود دارد، هم‌اکنون ۸۴۶ هیئت علمی داریم و نسبت استاد به دانشجو ۱۱۰ به یک است در حالی که این نسبت در کشور ۲۰ به یک است. البته جذب سالانه ۵۰۰ عضو هیئت علمی جدید به تصویب وزارت علوم و سازمان اداری و استخدامی رسیده است و وزارت علوم در اقدامی قابل تقدیر با تبدیل وضعیت هزار دکتر معلم ممتاز فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های دولتی به هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان موافقت کرده است.

‌‌‌‌

جذب دانشجو معلم سختگیرانه می‌شود

سرپرست دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: دانشگاه فرهنگیان سالانه ۲۵ هزار دانشجو جذب می‌کند بنابراین شاخص و استاندارد جذب تقویت و سختگیرانه‌تر خواهد شد‌. گزینش مستمر دایر و دانشجو معلمان در طول دوره تحصیل، دو بار گزینش می‌شوند و اگر تشخیص داده شود مناسب نیستند امکان تحصیل آنها در سایر دانشگاه‌ها فراهم و از دانشگاه فرهنگیان خارج می‌شوند.

صحرایی گفت: سال ۱۴۰۱ دانشجومعلمان متناسب با رشته خود باید ۶ مهارت را کسب کنند و فارغ‌التحصیلی منوط به این است همچنین در پایان دوره آزون جانع صلاحیت حرفه‌ای خواهند داد.

وی متذکر شد: امکانات رفاهی دانشگاه زیبنده دانشجو معلمان نیست؛ با وجود کسر از حقوق دانشجو معلمان هم‌اکنون با ۷۰۰ میلیارد تومان کسری مواجه هستیم و هزینه تأمین غذا بسیار زیاد است تلاش می‌کنیم از آغاز مهر حداقل دو غذا در منوی پیشنهادی داشته باشیم و امکانات موجود را بیشتر کنیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اقدامات حوزه آموزش بیان کرد: علاوه بر کسب مجوز جذب هزار دکتر معلم برای هیئت علمی از سال تحصیلی آینده شاهد استقرار هیئت ممیزه در دانشگاه خواهیم بود.

صحرایی درباره کاهش دوره کارشناسی به سه سال برای آموزش ابتدایی گفت: از امسال در دانشگاه‌های برگزیده آغاز می‌شود همچنین در رویکرد جدید به جای استخدام از شیوه‌های بهتری که معلمان توانمند را به آموزش و پرور بیاورد، استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به نیاز آموزش و پرورش به ۱۰۰ هزار معلم برای سال تحصیلی جدید متذکر شد: ۵۰ هزار نفر از دانشجویان ترم هفتم برای پر کردن کلاس‌های خالی شهر تهران و شهرستان های استان به دوره ابتدایی می‌روند، این دانشجویان ۵ ترم در شرایط کرونا غیرحضوری درس خواندند و فقط یک ترم حضوری آموزش دیده‌اند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان درباره کسر از حقوق دانشجومعلمان گفت: زمانی که قانون متعهدین به خدمت تصویب شد در تبصره ۶ آن قانون آمده که بخشی از هزینه‌ها از حقوق دانشجو کسر و در اختیار دانشگاه قرار بگیرد و ۴۵ درصد اعلام شد که ۳۵ درصد هزینه‌های رفاهی و خوابگاهی و ۱۰ درصد اقدامات آموزشی و… است. به سازمان برنامه اعلام کردیم و گفتیم مطلوب این است که این روند را اصلاح و سرانه دانشجومعلمان را بدهند.

وی افزود: سازمان برنامه با این اقدام دست ما را در جیب دانشجومعلمان کرده است. همین شیوه غیرمناسب به شیوه غیرمناسبتری اجرا می‌شود و حقوق دانشجومعلم به حساب آموزش و پرورش محل خدمت آینده‌اش واریز و سپس مبلغ آن کسر می‌شود. تنوعی هم در میزان کسورات بر حسب استفاده از خوابگاه و… وجود دارد. امیدواریم به شکل درستی بودجه تخصیص یابد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=3194

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.