• امروز : سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 7 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Tuesday - 14 May - 2024
4

در مسیر به گزینی

  • کد خبر : 4937
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۵۲
در مسیر به گزینی
امسال ارزیابی وگزینش معلمان چگونه پیش میرود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، حنانه توکلی‌زاده، امسال آزمون استخدامى آموزش و پرورش و نحوه‌ى ارزيابى داوطلبان مسير جديدى را در پيش گرفته است. تغييرات اعمال شده حاكى از آن است كه عناوينى كه در مصاحبه هاى پيشين انجام مى شد، كفايت امر مهم معلمى را نمى كرد؛ براى بررسى دقيق تر اين سازوكار جديد، به سراغ افراد مختلف رفتیم تا از تغییرات و تاثیرات آن جویا شویم.

سجاد صديقى، مشاور وزیر و مدیر پروژه آزمون استخدامی آموزگاری وزارت آموزش و پرورش در رابطه با تغييرات جديد فرایند جذب معلم می‌گويد:

امسال اساس كار را بر ابعاد صلاحيت معلمى در سه حیطه عمومى، اختصاصى، تخصصى قرار داديم. نسبت آزمون كتبى ٤٠ درصد و ارزیابی تکمیلی ٦٠ درصد است؛ اين درحالى است كه در سال‌هاى گذشته به ترتيب سهم آن‌ها ٧٠ و ٣٠ درصد بود.

تصميم بر اين شد كه كفايت آزمون را بيشتر كنيم، به طورى كه آزمونى كه برگزار مى كنيم همان باشد كه براى معلمی نیاز است. بنابراین سه بعد صلاحیت، مفاد و حيطه‌هاى عمومى و اختصاصى و تخصصى نيز مشخص شد و سعى كرديم مفاد را نیز نسبت به آنچه معلم نياز دارد، مشخص کرده و منابع آن را هم معرفى نماییم.

سابق اينكه چه پرسيده شود و چگونه ارزيابی صورت گيرد، ملاک متقنى نداشت و همه‌ى مصاديق مورد نظر با مصاحبه قابل سنجش نبود.
طبق آنچه مصوب شده است، اين افراد علاوه بر قبولی این روند بايد دو ترم در دانشگاه فرهنگيان به تحصيل بپردازند. اين مورد قبل از شروع تدريس بايد انجام شود و در صورتى كه نمره‌ی مورد قبول را كسب كنند، می توانند به عنوان معلم فعاليت خود را شروع كنند. اما امروزه به دليل اضطرار و كمبود معلم احتمالا همزمان با شروع كار، آخر هفته‌ها به تحصيل بپردازند.

كانون رتبه‌بندی نیز با سنجش صلاحيت معلمی و مصاديق شايستگی به آن‌ها رتبه می‌دهد و دائما افرادی كه وارد بدنه‌ی آموزش و پرورش مى‌شوند درحال بررسی و سنجش هستند.

سازوکار حوزه های ارزیابی چگونه است؟

فاطمه آهويى، معلم و مدرس دانشگاه فرهنگيان به عنوان ارزياب، سازو كار حوزه‌های ارزيابى و آموزش‌هاى صورت گرفته را اينگونه بيان مى‌كند:
آموزش هايی که در دوره‌های تربیت ارزیاب گذراندیم این بود که چطور يك نيرويی كه قرار است استخدام آموزش و پرورش شود را در موقعيت‌هايى شبيه سازی شده قرار بدهيم و شايستگى های مورد انتظار تعريف شده را بسنجيم.

در اين دوره سرفصل‌هايى كه به ما آموزش داده شد، در سه موضوع اصلى ايفاى نقش، ارائه تدریس و بحث گروهى بود. این موقعيت‌ها داراى سناريوهاى از پيش تعيين شده هستند و ارزيابان كه از معلمين انتخاب شدند، داوطلب را مورد بررسی قرار می‌دهند.

الهام اخلاقى، داوطلب آزمون استخدامى آموزگاری آموزش و پرورش درمورد مراحل ارزیابی تکمیلی مى‌گويد:
روند ارزیابی تا جايى كه بنده انجام دادم چند مرحله داشت. به اين صورت بود كه سناريوهاى مختلفى را طرح موضوع ميكردند كه ما بايد در اين سناريو ها يک عملكردى را از خود نشان مى‌داديم.

سناريوى اول تعامل با والد دانش‌آموزى بود كه تغييراتى در عملكرد تحصيلى و رفتارى آن رخ داده بود. فردى به عنوان اولياى دانش آموز در اتاق مصاحبه حضور داشتند كه من به عنوان معلم دانش آموز بايد تعاملى با والد دانش آموز در خصوص رفع مشكل آن مى‌داشتم.

در بخش ديگر سناريويى در راستاى تدريس بود كه طرح درس بايد متناسب با شناختى كه نسبت به دانش آموزان(٥ نفر از دانش آموزان فرضى با ويژگى هاى خاص آموزشى وشخصيتى را قبلا به ما معرفى كرده بودند) و با توجه به ويژگی‌هاى آن‌ها، بايد طرح درس را تدوين و ارائه مى كرديم كه اين كار به صورت شفاهى صورت مى‌گرفت.

بخش بعدى بحث گروهى بود كه با مشاركت آموزگاران فرضی مدرسه باید در حل يک مشكل اجتماعی محله همفكرى كرده و آن را برطرف می‌كرديم.

بنظر من اين ساز و كارى كه براى ارزیابی معلمان در حال انجام است، به نسبت قبل خيلى بهتر و به فضاى واقعى كلاس نزديک‌تر است. سال گذشته به اين صورت بود كه يک گروه ارزياب، صرفا در فضاى شفاهى توضيحاتى ميخواستند اما اينجا در دل يک موقعيت كه اين موقعيت‌ها در هركلاس درسى ممكن است رخ دهد، عملكرد را مى سنجند.

پای صحبت پذیرفته شدگان سالهای قبل

ريحانه زارع بيدكى، پذيرفته‌ى آزمون استخدامى آموزش و پرورش سال‌های گذشته در توصيف فرایند مصاحبه‌ سال‌های قبل مى‌گويد:
بنده در آزمون استخدامی چهار سال قبل شرکت کرده‌ام. در مرحله کتبی، آزمون بیشتر بر حفظیات تاکید داشت و از طرفی چون منابع آزمون برعکس امسال مشخص نبود، داوطلب مجبور بود حجم زیادی از کتب و منابع را مطالعه کند.

آزمون‌های سال‌های قبل بعضا با خطاها و تبعیض‌هایی روبه‌رو بود، همین موضوع وجه‌ی عدالت را خدشه‌دار می‌کرد.مزیت معلم بودن ارزیاب این است که داوطلب، از صورت سوالات می‌تواند با چالش‌های معلمی روبه رو شود و دنبال حل آن ها بگردد. همچنین فرآیند را به سمت ارزیابی واقعی داوطلب بر اساس ویژگی های یک معلم مى برد.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=4937
  • نویسنده : حنانه توکلی‌زاده، صادق صفری‌پور
  • منبع : رستانیوز
  • 420 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.