• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

داوطلبان فرهنگیان با آزمون‌های شخصیت محوری سنجیده می‌شوند/انتخاب زمان مصاحبه توسط داوطلبان

  • کد خبر : 6205
  • ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
داوطلبان فرهنگیان با آزمون‌های شخصیت محوری سنجیده می‌شوند/انتخاب زمان مصاحبه توسط داوطلبان
معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای انقلاب فرهنگی: فرآیند جذب معلم قبلاً به صورت آزمون تستی و مصاحبه‌ای بود اما در سال‌های جاری فرآیند جذب معلم تغییر کرده و در جهت ارتقای کیفیت است. صرفا تسلط بر تست دلیل موجهی برای جذب معلم نمی باشد و باید آزمون های شخصیت محوری برای مثال آزمون روابط اجتماعی که مهم ترین ویژگی برای معلم است سنجیده شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، سرویس تربیت معلم، زینب زیبائی؛ سید جلال موسوی، معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای انقلاب فرهنگی، در نشست بررسی کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان که از سوی معاونت علمی بسیج دانشجویی و با همکاری واحد امور پژوهشی و فناوری پردیس امیرکبیر البرز برگزار شد، گفت: برای پیش بردن اتفاقات مورد نظر و اهداف تربیت معلم، مهم ترین مسئله، کنکور می‌باشد فلذا اولین کاری که ستاد تعلیم و تربیت انجام داد بحث کنکور تربیت معلم بود که تقریبا یک سال و سه ماه پیش در ستاد تعلیم و تربیت شورای انقلاب فرهنگی تصویب شد. در ۷ مسئله اصلی مطرح شده من باب دانشگاه فرهنگیان، اصلی ترین مسئله، آزمون ورودی به این دانشگاه است.

موسوی با ابراز مخالفت در رابطه با ساختار کنکور گفت: صرفا یک آزمون تستی و حفظی ما را به غایت نهایی نمی‌رساند. از داوطلبان بعد از ۱۲ سال تدریس تشریحی و محتوا محور اینکه حال آزمون تستی گرفته شود اصلا مناسب و استاندارد نیست. چون برای مثال دانشجومعلمان آینده در کلاس درس تست تدریس نمی‌کنند بلکه محتوا تدریس می کنند، پس این آزمون تستی اصلا مناسب نیست.

وی در خصوص شرایط جدید جذب معلم افزود:
فرآیند جذب معلم قبلاً به صورت آزمون تستی و مصاحبه‌ای بود اما در سال‌های جاری فرآیند جذب معلم تغییر کرده و در جهت ارتقای کیفیت است. صرفا تسلط بر تست دلیل موجهی برای جذب معلم نمی‌باشد و باید آزمون‌های شخصیت محوری برای مثال آزمون روابط اجتماعی که مهم ترین ویژگی برای معلم است سنجیده شود. امسال بیش از ٣٠ هزار نفر جذب دانشگاه فرهنگیان خواهیم داشت.

جزییات کنکور اختصاصی فرهنگیان
امسال همراه با کنکور سراسری اردیبهشت، آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان گرفته می‌شود، این آزمون اختصاصی ۱۰۰ دقیقه می‌باشد؛ برای مثال رشته‌های تجربی، انسانی، ریاضی در کنکور اردیبهشت ماه دفترچه اختصاصی رشته‌ی خود و دفترچه اختصاصی فرهنگیان را دریافت می‌کنند. این همان ملاک چند برابر ظرفیت دانشگاه فرهنگیان می‌باشد و در سال‌های گذشته نیز به شیوه دیگری بود.

سابقه تحصیلی، ۵۰ درصد کنکور را شامل می شود و ۲۵ درصد آزمون اردیبهشت ماه و ۲۵ درصد باقی مانده شامل مصاحبه می‌شود. در این قسمت شخصیت معلمی و صلاحیت فرد برای معلمی بررسی می‌شود. در این روش ١٠ درصد کنکور و ١۵ درصد آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان سهم دارد.
در آزمون اختصاصی فرهنگیان سهم تمرکز بر سوالات تستی کمتر شده است.

معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای انقلاب فرهنگی تاکید کرد: متاسفانه کنکور صرفا دانش معلم را می‌سنجید و شأن معلم را بررسی نمی‌کرد. بنابراین این آزمون به میزان کمتری بر روی تست تمرکز دارد ، این طور نیست که به طور کامل معیار سنجش تست نباشد بلکه این میزان کمتر شده است. ایده آل ما این است ک این آزمون تستی نباشد، اما ظرفیت را هم باید مد نظر قرار بدهیم، امکاناتی که برای تشریحی قلمداد می‌شود بیشتر از تستی است اما ما هنوز ظرفیت تشریحی برگزار کردن را نداریم.

موسوی با اشاره به اینکه انتخاب زمان مصاحبه‌ی فرهنگیان به عهده‌ی دانش آموز است، گفت:
اگر کسی حتی نتواند در مصاحبه شرکت کند، آموزش پرورش موظف است با ایشان در یک زمانی جداگانه مصاحبه کند به طوری که دست دانش آموز باز است، حتی اگر اسم فرد داخل اسامی مصاحبه باشد و او به علت تمرکز بر آزمون نهایی و کنکور نتواند در مصاحبه شرکت کند بعد از آزمون اردیبهشت از او مصاحبه گرفته می شود. نکته‌ی حائز اهمیت این است که هم آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان و هم کنکور هر دو در دعوت به مصاحبه تاثیر دارند.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=6205

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.