• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
8

همکاری دانشگاه تهران و فرهنگیان برای جذب دانشجومعلم

  • کد خبر : 4037
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
همکاری دانشگاه تهران و فرهنگیان برای جذب دانشجومعلم
رئیس دانشگاه تهران در نشست تربیت معلم آینده گفت: با دانشگاه فرهنگیان توافقی داشتیم و آن شراكتي استراتژيك است براي تربيت دانشجو معلماني كه بتوانند به کشورمان خدمت کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا؛ حنانه توکلی زاده؛ سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در نشست تربیت معلم آینده گفت : باعث افتخار است كه بنده به نمايندگي از دانشگاه تهران در اينجا حضور داشته باشم .باتشكر از آقاي دكتر صحرايي كه زمينه حضور بنده را فراهم كردند. مهم ترين نكته اي كه مي خواهم عرض كنم و حضور ما را در اين جمع ضروري ساخته بحث توافقي است كه با آقاي دكتر صحرايي تحت مديريت وزیر آموزش و پرورش در حال اجرايي كردن آن هستيم ،شراكتي استراتژيك است براي تربيت دانشجو معلماني كه ان شاءالله بتوانند به کشورمان خدمت کنند.

بنده اعتقاد دارم مدرسه نقطه ي عظيمت تمدن نوين اسلامي است.آنچه رهبر انقلاب در بيانيه ي گام دوم انقلاب اسلامي به آن پرداختند و مورد تاكيد قرار دادند هدف نهايي ما برای رسيدن به يك تمدن نوين اسلامي است و اين محقق نخواهد شد مگر اينكه معلمان صاحب صلاحيت را تربيت كنيم تا در خدمت اين تمدن سازي قرار بگيرد.يكي از غفلت هايي كه ما انجام داديم در پرورش و ايفاي نقش معلمان در مدارس،نقش علمي و تربيتي به صورت توامان است . نقش تربيتي و تعليمي نقش آميخته اي است و بايستي به آن توجه ويژه داشت.آنجا مسلم است اين است كه بايد نقش معلم را از مدرس صرف و تعليم علمي به نقش تعليمي و تربيتي ارتقا دهيم.من فكر ميكنم اگر امر نقش تربيتي بيشتر از نقش تعليمي نباشد قطعا كمتر نيست. آرزو ميكنم دانشگاه فرهنگيان بيش از پيش در مسيري كه در همين سند راهبردي كه امروز رونمايي شد بتواند توفيق داشته باشد.

مرادعلی صحرایی، ریاست دانشگاه فرهنگیان در این نشست گفت: در دانشگاه فرهنگيان بيش از نيمي از رتبه‌های برتر كنكور سراسري در حال تحصيل هستند. مراسمي كه شاهد آن هستيم،مراسم تقدير از كساني است كه مقام ملي دارند.در دانشگاه فرهنگيان بيش از ٥٠٠ دانشجو مقام ملي دارند و از آن بين حدود١٥٠ نفر در رشته هاي مختلف علمي ،فرهنگي ،ورزشي ،هنري،قرآنی و تربيتي که در كانون هاي دانشجويي مقام كشوري كسب كرده‌اند و همچنین تعدادي مقام ملي در بين دانشگاه هاي سراسر كشور.

وی افزود: از آنجايي كه موضوع ما تربيت است،در تحولات فوق سريعي كه پيش روست تنها فردي كه جايگزين ندارد و هيچ فناوري نمي‌تواند جايش را پر كند معلم است؛ البته معلمي كه كار تربيتي كند نه فقط كار آموزشي.معلمي كه نه فقط تعليم بلكه تربيت كند .نه فقط آموزش بلكه پرورش دهد.چنين معلمي در هيچ زمان و مكاني جايگزين پذير نيست.خوشحالم كه در اين روز مبارك به ياد شهيدان رجايي و باهنر ،به ياد قريب به ٥٠٠٠ معلم شهيد ،به ياد بيش از ١٥٠٠ دانشجومعلمان شهيد و به ياد دانش آموزان شهيد اين معلمان شهيد شاهد اين مراسم هستیم، مراسم نكوداشت مقام معلم آن هم از نوع سرآمد و ملي.

ریاست دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد:
هردانشگاهي براي خودش نامي دارد.واژه هاي زيادي براي فرهنگيان بود اما هيچ كلمه اي از ديدگاه بنده بهتر از آينده،ماموريت دانشگاه را نشان نميداد.دانشگاه فرهنگيان، دانشگاه آينده. آيا ما و ورودي هاي ٩٨ پيش بيني مي كردند زماني كه مشغول به خدمت مي شوند دنيا انقدر تغيير كرده باشد؟بر اين مبنا مابراي دانشگاه فرهنگيان،دانشگاه آينده را انتخاب كرديم و استراتژي دانشگاه را تربيت معلم آينده نام گذاري كرديم.آينده ي ايران از امروز آموزش و پرورشش قابل پيش بيني است و مركز ثقل آموزش و پرورش در تعبير رهبر حكيم انقلاب ،دانشگاه فرهنگيان است.دانشگاه فرهنميان حكم كبد در بدن ايران و خون ساز است و شما خون تازه‌اي هستيد كه در رگ ايران خواهيد جوشيد و ان شاءالله ايران به دست شما ايران بزرگ و صاحب تمدن نوين و جريان ساز تبديل خواهد شد.

صحرايي درمورد نشان معلم آينده گفت:
نماد معلم آينده نمادي است كه ان شاءالله از سال آينده طي يك تشريفات به افرادي اعطا خواهد شد كه در دستورالعمل اعطايي اين نشان مي توانند آينده سازي كنند و همانطور كه در نماد مي‌بينيد يك فرد دو دست خود را باز كرده به سمت آينده .انسان ها عمري دارند و اين عمر پيمانه اي خواهد داشت و انسان ها هيچ وقت زنده در خانه ي خدا نمي روند.اما معلمان نمي‌ميرند. آغاز هر مهر معلمان بازتوليد مي شوند.معلم آينده هم فناوري‌ها و هم روش‌ها و هم نياز‌ها و نحوه‌ي گفت‌و‌گو با انسان هاي آينده را مي‌داند.امروز چالش بزرگ نظام تعليم و تربيت اين است كه معلمان و محصلان باهم ارتباط خوبي باهم برقرار نمي‌كنند.معلم آينده حذف ناشدني است.معلم آينده هويت دارد و هويت مي‌دهد.اصيل است و اصالت ميدهد .معلم آينده در يك كلام فقط آموزش نمي‌دهد، تربيت مي كند و چون تربيت مي‌كند هيچ گاه تمام نمي شود.معلم آينده تجديد پذير است هرروز و هرلحظه.همواره اين جمله ي معروف شهيدآويني آويزه ي گوش من است:اگر كساني كه قرار است در تاريخ تحولي ايجاد كنند خود از معيارهاي عصر خويش تبعيت كنند هيچ تحولي رخ نخواهد داد.

در این نشست وزیر آموزش و پرورش گفت:
تبريك عرض ميكنم روز ولادت باسعادت آقا علي اكبر-روز جوان رو- برشما عزيزان برومند اين سرزمين كه موثر ترين و ماندگار ترين انسان هاي روي زمين هستيد تبريك عرض ميكنم.تبريك عرض ميكنم به شما اين موفقيت رو.
در حكم راني امام عصر عج كه مصداق اتم اين حكم راني است بستري بايد براي اجراي اين حكم راني باشد.همه توافق نظر دارند كه تعليم و تربيت بستر اين امر است.اگر چه تربيت تكليف خانواده است اما خانواده ها، به دليل قرار گرفتن در زيست بوم كنوني نه فرصت و نه تخصص آن را دارند كه فرزندان خود را تربيت كنند لذا در اسلام يكي از واجبات نظام ايجاد بستر تربيت در قالب سازمان هايي است كه ما امروزه آن را آموزش و پرورش نام نهاده كه از زمان نوزادي تا پايان دوره متوسطه براساس قانون اساسي است. وقتي اين بستر را نگاه مي كنيم، مهمترين و كليدي ترين عنصر آن معلم است. يعني اگر بخواهيم حكمراني محقق شود چاره اي جز اين نداريم كه معلم را دريابيم و لذا توجه به معلمين وتوجه به دانشگاه هاي تربيت‌معلم مهم ترين وظيفه اي است كه بايد به آن پرداخته بشه كه البته حساس و سخت است. مايه ي مباهات افتخار است چون پيامبر (ص) فرمودند انما بعثت معلما؛ فلذا در اين دوره با دكتر صحرايي ،دانشگاه فرهنگيان از يك دانشگاهي كه صرفا نيروي انساني تربيت ميكرد به يك دانشگاه ماموريت گرا براي تربيت معلم چرخش داشته است.خوشبختانه در اين مسير با حمايت شخص مقام معظم رهبري و همچنين خود آقاي رئيس جمهور كه براي اولين بار از زمان تشكيل دانشگاه در هيئت امنا حضور يافتند، نیز وجود دارد. دانشگاه وارد مرحله ي جديدي شده است كه با حمايت شوراي عالي انقلاب فرهنگي، ارتباط و تعاملي كه با دانشگاه هاي برتر كشور دارد، مسير خوبي را طي خواهد کرد. ان شاءالله قدم برداريم در وظيفه ي معلمي .اين نهاد مهم در جمهوري اسلامي ايران را قوام ببخشيم و با استفاده از نوآوري هاي روز پيش ببريم. اگر خوا بخواهد به اهداف بيانيه ي گام دوم خواهيم رسيد و دانش آموزان اين مرز و بوم را باوجود محدوديت ها به قله ي اقتدار خواهيم رساند.

 

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=4037
  • نویسنده : حنانه توکلی زاده
  • منبع : رستا نیوز
  • 790 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.